טיפת חגיגיות, שביב של התרגשות או שבריר של תחושת ציפיות אינם מורגשים, אינם קיימים ואינם צפויים במסדרונות בניין המטה הראשי של האו"ם לקראת מושב הפתיחה על העצרת השנתית ה-78 היום, ועל המשך קיומו עד סוף השבוע. אולי מוגזם להגדיר אירוע עולמי של עשרות  נשיאים, ראשי ממשלות ושרי חוץ כהתכנסות באווירת נכאים. 

אבל בשיחות עם דיפלומטים בכירים וותיקים, המזוהים וידועים כמומחים ובעלי השפעה במרכז האו"ם, בא לידי ביטוי מוצהר ומופגן מצב רוח כללי של אדישות, קרירות, העדר כל סימן לתקווה, ולציפייה לתוצאות בעלות משמעות מעשית בעצרת הנוכחית.

בשיחות עלתה לראשונה הערכה והשערה כי מושב הפתיחה הנוכחי של העצרת השנתית הוא האחרון שמתקיים במתכונת העולמית, בהיקף ומספר המשתתפים שמגיעים במיוחד מארצותיהם ואחרון בתוכנית ובסדר היום המקובל  של מושב פתיחה הנמשך ימים אחדים. "זה לא מושב פתיחה שאני זוכר ורגיל לראות ואוהב לחוות", אמר סגן ראש משלחת מערבית. "להערכתי, בשנה הבאה, העצרת השנתית תיפתח בישיבה רגילה ושגרתית של המליאה ובנאומים של שרי חוץ מעטים ובעיקר שגרירים, ראשי המשלחות".

עצרת האו''ם (צילום: AFP)
עצרת האו''ם (צילום: AFP)

העובדה היא, שלמושב הפתיחה של העצרת השנתית הנוכחית, ה-78, לא הגיעו ראשי מעצמות ולא נשיאי ארצות מרכזיות. נשיאי רוסיה וסין מחרימים מזה שנים את העצרות השנתיות בניו יורק. השנה ייעדרו נשיא הודו, נשיא צרפת, ראש ממשלת בריטניה ואחדים מראשי מדינות החברות באיחוד האירופי. קנצלר גרמניה אולף שולץ הגיע לניו יורק וגם נשיא דרום קוריאה יון סוק יאול יישא נאום. "אתה לא יכול להשוות את נוכחותו של הקנצלר שולץ להופעתה במושבי הפתיחה של העצרות השנתיות של הקנצלרית לשעבר מרקל, שהייתה ונחשבה לדמות של מנהיגה עולמית, משפיעה ופופולרית", אמר סגן ראש המשלחת המערבית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יהיה לפי הנוהג המסורתי הנואם השני במושב הפתיחה. מנהיג מעצמת-על היחידי מחמש החברות הקבועות במועצה שיכבד את פתיחת העצרת השנתית בנוכחותו. "אני אולי מגזים. להערכתי גם ביידן היה מוותר על הופעתו השנה במושב הפתיחה, אבל הוא נשיא המדינה המארחת את ארגון האו"ם ולא יכול להרשות לעצמו להעדר".  

לדברי הדיפלומט הותיק, "גם הופעתו של נשיא ארה''ב, עם כל הכבוד לו, לא תשנה את העובדה שבאולם המליאה בפתיחת העצרת השנתית לא יהיה נוכח השנה אף לא ראש מדינה, שנחשב מנהיג עולמי, מקובל, פופולרי, בעל סמכות והשפעה מוסכמות בזירה העולמית". לדברי דיפלומטים וגורמים בכירים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, האדישות, אי נוכחותם של ראשי מעצמות וארצות מרכזיות, העדר הציפיות מהעצרת הנוכחית הם ביטוי למצב הכללי הבלתי יציב בזירה העולמית, ליחסים העוינים בין ארצות, וכמובן לסכסוכים האזוריים המזויינים שלא נראה להם סוף.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעצרת האו''ם (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעצרת האו''ם (צילום: רויטרס)

"מאז שיאה של המלחמה הקרה בין ארה"ב וברית המועצות, העולם לא היה כל כך במתח ובמתיחות כמו שהוא כיום", אמר בשיחה דיפלומט אסיאתי ותיק ומוערך בניו יורק. "האו"ם מתכנס בתוך התגברות פילוג ושסעים", דיווח הניו יורק טיימס בכותרת שהשתרעה על פני עמוד שלם. העיתון טוען, כי הפילוג והשסעים בארגון הם תוצאה של תביעות מתריסות מצד קבוצת ארצות המוגדרת גלובל-דרום (global south)  - גוש מעורב של 134 ארצות מפותחות ומתפתחות, עשירות ועניות, שתובעות תשומת לב מיוחדת ומועדפות של האו"ם לבעיותיהן ומצוקותיהן. 

שתי הבעיות המעיקות על העולם שלא נראה להן פתרון בעתיד הראה לעין, שגרמו וגורמות לערעור היציבות בעולם ובמקביל להיחלשות מעמדו של האו"ם הן המלחמה באוקראינה ומשבר השינויים באקלים. "מליאת האו"ם מתכנסת הפעם בצל השנה השנייה למלחמה באוקראינה ובתוך שורה של הקטסטרופות שנגרמו משינויי האקלים", כתב הניו יורק טיימס. לדברי העיתון, "ארצות החברות בגוש 'גלובל-דרום' זועמות ומתוסכלות מהעובדה שהעולם מקדיש תשומת לב למלחמה באוקראינה בעת ובזמן שמשברים ומצוקות שהן סובלות מקבלות מינימום של תשומת לב וסיוע". העיתון מציין, ש"חלק לא מבוטל מהארצות בגוש הזה בכלל תומכות ברוסיה ולא באוקראינה".

בנוגע למלחמה באוקראינה, מועצת הביטחון צפויה לקיים השבוע דיון מיוחד במלחמה. לראשונה ישתתפו בדיון מסביב לשולחן אחד, נשיא אוקראינה וולודמיר זלנסקי ושר החוץ של רוסיה סרגיי לאברוב.

העצרת השנתית הנוכחית, המתקיימת בניו יורק, תהיה מה שדיפלומטים בכירים וותיקים מגדירים "קריטית, נושאת משמעות מיוחדת, קו פרשת מים לעתידו של הארגון העולמי".