לפעמים נדמה שבתוך כל הדיווחים, היוזמות הממשלתיות וההתבטאויות הבוטות של השרים וחברי הכנסת, אנחנו הולכים קצת לאיבוד ולא מבינים את הכיוון הכללי שאליו צועדת המדינה. ובניווט כמו בניווט, כאשר מתברברים, חוזרים לנקודת ההתחלה, בוחנים את הפרטים ורואים את התמונה הכללית המתהווה מול עינינו - ואז גם רואים בדיוק לאן הולכים.

על רקע ביקור נתניהו בארה"ב: המחאה נגד הרפורמה המשפטית נמשכת

נקודת ההתחלה במקרה שלנו היא הקמת הממשלה הנוכחית בתחילת 2023. בהיעדר יכולת מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו לצרף לממשלתו גורמים שפויים ומתונים, לאור מצבו המשפטי, הוא נאלץ להקים קואליציה עם גורמים קיצוניים דוגמת בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר ואנשיהם ואף לתת להם תפקידים בכירים ואסטרטגיים בממשלתו. אף שעם הקמת הממשלה הזו היה ברור בדיוק מה הכיוון שאליו תלך, עדיין הייתה תקווה שהמנהיגות תמתן את הקיצוניים ותאפשר לממשלה להוביל מדיניות שתקדם את האינטרס של כלל האזרחים. ניסוח קווי היסוד של הממשלה אכן נטע תקווה. אולם, כגודל התקווה, גודל האכזבה.

בקווי היסוד הבטיחו לנו את "חיזוק הביטחון הלאומי והקניית ביטחון אישי לאזרחים תוך מאבק נחרץ ונחוש באלימות ובטרור". בפועל, כישלון מוחלט.

ההפגנה מול הכנסת (צילום :יאיר פלטי)

כך גם בנושא האיראני. מדובר בכישלון חרוץ בעת שאיראן משיגה הסכמים עם ארה"ב ומדינות המערב, מקבלת כספים, פותחת שגרירויות במדינות ערב וממשיכה בשלה - ללא כל הפרעה. הממשלה גם הבטיחה לקדם שלום עם שכנינו. עוד כישלון חרוץ. כל מנהיגי מדינות ערב מסרבים להזמין את ראש הממשלה ולהיפגש עמו, חלקן שוקלות מחדש את היחסים עם ישראל, וההסכם המתהווה עם סעודיה מותנה בוויתורים משמעותיים בסוגיה הפלסטינית, כאלו ששרי הממשלה הקיצונים לא יוכלו להסכים להם. הכישלונות נערמים בזה אחר זה. בפערים החברתיים, במאבק בעוני, בתחבורה - ציון אפס מוחלט.

וכאשר מגיעים להבטחות להתמודדות עם יוקר המחיה, הרי שהן נשמעות היום כמו בדיחה גרועה. ישראל מדורגת כיום בראש מדינות ה־OECD מבחינת יוקר המחיה, והתנאים הכלכליים בארץ גרועים ביותר על רקע קידום ההפיכה המשטרית ובריחת ההשקעות מישראל, בריחת חברות ההייטק והפיחות בשקל. גם על משבר הדיור חבל להכביר מילים.

באשר להבטחה להגברת המשילות והשבת האיזון הראוי בין הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת - קרה בדיוק ההפך. ביוזמת הפלג הקיצוני בה, מקדמת הממשלה את ביטול הפרדת הרשויות, החלשת בית המשפט ומימוש תהליכים לחיזוק ממשל סמי־דיקטטורי, המבוסס על תפיסת עולם משיחית של גורמיה הקיצוניים. מה שמכונה "רפורמה משפטית" על ידי הממשלה, אינו רפורמה ואינו מטפל באף אחת מבעיותיה האמיתיות של מערכת המשפט.

בקווי היסוד גם הוכרז ש"יישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל ובכלל זה ביחס למקומות הקדושים". אז כתבו. הסטטוס קוו לא נשמר, ההקצנה הדתית ומימוש דרישות המפלגות החרדיות מתקדמים בצעדי ענק לנוכח הלחץ שהן מפעילות על ראש הממשלה הסחיט, ועשרות הצעות חוק בתחום זה עומדות על הפרק.

עוד הוכרז כי "הממשלה תפעל לטיפול בבעיית הביטחון האישי בחברה הערבית ומאבק בפשיעה בחברה הערבית, תוך עידוד השכלה, מתן פתרונות מתאימים וראויים לצעירים והשקעה מתאימה בתשתיות ביישובים הערביים". שוב, כישלון מוחלט. הפשיעה במגזר נמצאת בשיאה, איבדנו לחלוטין משילות, היקף האלימות והרצח ללא תקדים, ושום פתרון אינו מיושם.

נתניהו נואם בוועדת המשנה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית בישראל (צילום :צילום: רועי אברהם, מקליט: בן פרץ)

"הממשלה תפעל לחיזוק כוחות הביטחון, ומתן גב ללוחמים והשוטרים כדי להילחם בטרור ולהכריע אותו", הבטיחו לנו. בפועל, הכישלון הגדול ביותר של הממשלה. צה"ל נמצא במצב הקשה ביותר זה שנים רבות עם חוסר בכוח אדם והיעדר נכונות להתנדבות במערכים קריטיים לביטחון המדינה. השרים תוקפים את הרמטכ"ל, ראש השב"כ והמפכ"ל באופן בוטה ומכוער, והטרור עולה על גדותיו בהיקפים הגדולים ביותר זה שנים רבות.

ועדיין לא דיברנו על כישלונות מהדהדים בתחום העלייה והקליטה והחינוך. נכתב כי "הממשלה תעמיד את החינוך במרכז סדר העדיפויות הלאומי ותפעל לקידום רפורמות במערכת החינוך תוך פעולה לשוויון בין כל האוכלוסיות במערכות החינוך השונות וחיזוק הזהות היהודית". כישלון מוחלט. אין ספק שהממשלה פעלה למימוש מהלכים לחיזוק הזהות היהודית ובעיקר הדתית במערכת החינוך. אולם מערכת החינוך בהתדרדרות קשה, קיים חוסר של אלפי מורים וכיתות לימוד, ציוני תלמידי ישראל הם מהנמוכים בעולם המערבי, ותנאי שכר המורים הם עדיין מבישים.

הנה כי כן ברור כי בכל התחומים – מדובר בממשלה כושלת. התחום היחיד שהיא מקדמת הוא ההפיכה המשטרית, באמצעות ניסיון לבטל את מעמד מערכת המשפט ובמקביל לקדם חקיקה דתית והלכתית ולהוביל מדיניות סיפוח מלאה של איו"ש.

ואם לא די בכך, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מצהיר שהכנסת לא תישמע לבית המשפט, שהרבנים קובעים ושלדברי הרמטכ"ל על הגיוס אין ערך, סמוטריץ' מרמה בנתונים שהוא מוסר לציבור על המשבר הכלכלי, ראש הממשלה מאיים על בג"ץ, שריו מאיימים על נשיאת בית המשפט העליון, העולם כולו מאשים אותנו באפרטהייד על רקע מדיניותם הגזענית של סמוטריץ' ובן גביר, והמדינה כולה במדרון ישיר לתהום האנרכיה ומלחמת האחים.

במצב שבו הכלכלה הישראלית קורסת, הביטחון האישי ברמה הנמוכה ביותר זה שנים, הפשיעה גוברת, המשטרה קורסת, צה"ל במשבר, המשבר החוקתי כבר כאן, והשבר ביחסים עם הממשל בארה"ב בשיאו - נראה שזה בדיוק הזמן לחשב מסלול מחדש. לחזור לנקודת ההתחלה, לבטל את ההפיכה המשטרית ולצאת שוב לניווט כדי להחזיר לישראל את השפיות, היציבות והעוצמה הכלכלית והביטחונית שאבדו לה.

הכותב הוא חוקר בכיר וראש תחום החוסן הלאומי במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן