זו כבר הפכה להיות שגרה יומית כאשר מזה כמעט כשבועיים מתקיימות הפרות סדר אלימות על הגדר, נזרקים מטעני חבלה ונעשים ניסיונות בלתי פוסקים לחבל בגדר הגבול והמכשול המתקדם שאת בנייתו השלימה ישראל בשנים האחרונות. בימים האחרונים גם שיגור בלוני תבערה מרצועת עזה ושריפות בשדות הקיבוצים והמושבים שנמצאים בגבול חזר לאחר כ-3 שנים לעולם מושגי הטרור של רצועת עזה.

מתקפה על הממשלה: "אין אסטרטגיה מול הפלסטינים, צועדים לסיפוח מלא"
צה"ל תקף עמדות חמאס שלוש פעמים תוך שעה; הפלסטינים באיום על ישראל

במערכת הביטחון מצביעים על חמאס כמי שאחראי ומכווין את מגמת ההסלמה האחרונה בדרום, שכן אם היה רוצה יכול היה לעצור את מאות המתפרעים שמגיעים מדיי יאזור הגדר מלהתקרב לאזור החיכוך מול לוחמי צה״ל ובהתאם לכך סבורים במערכת הביטחון כי חמאס עומד גם מאחורי הפעילים שמשגרים לבלוני התבערה.

גורמים ביטחוניים איתם שוחחנו ביממה האחרונה סבורים כי עצם העבודה שלמרות שההסלמה נמשכת כבר כמעט שבועיים, לא נורו רקטות מהרצועה גם לא על יד ארגוני טרור אחרים מלבד חמאס, דווקא מצביעים על רמת השליטה הגבוהה של חמאס על השטח, כאשר בעת הזו הוא מנסה לתחם את ההסלמה מול ישראל באמצעות אירועים אלימים על הגדר והפרחת בלונים ולא בירי רקטות מתוך הבנה כי זה כבר צעד שעלול להוביל אותו ואת עזה לעימות חמור הרבה יותר מול ישראל ותקיפות יותר ממשמעותית כנגד מטרות תשתית של חמאס ברצועה.

תקיפת צה"ל בעזה (צילום: דובר צה"ל)

יחד עם זאת, מוסיף גורם ביטחוני כי חמאס בוחן את רף הסבלנות של ישראל הוא משחק באש מכיוון שנוכח המצב המתוח מספיק שאירוע אחד על הגדר יצא משליטה וההידרדרות הביטחונית וההסלמה עלולה להתרחש במהירות רבה.

גם אתמול כאמור התקיימו הפרות סדר אלימות במספר מוקדים לאורך הגדר שכללו שריפות צמיגים, זריקת מטעני חבלה לעבר הגדר, כאשר באחד המקרים בקבק תבערה שהושלך מעזה חצה את הגדר וגרם לשריפה שכובתה בעמה צבאית. בנוסף טענו בצד העזתי כי אף בוצע ירי לעבר ג׳יפ צה״ל במוקד המהומות אל מול שדות קיבוץ נחל עוז. בלוני התבערה שהופרחו  אתמול גרמו לפחות במקרה אחד לשריפה בשטח המועצה האזורית שער הנגב. 

בניסיון לייצב את המצב ולנסות להרגיעו רגע לפני שתירשם הסלמה נוספות ויהיה קשה מאוד להחזיר את היציבות הביטחונית היחסית ששררה בחודשים האחרונים באזור מאז המבצע האחרון של צה״ל כנגד הג׳יהאד האסלאמי, נכנס אתמול שליח האו״ם למזרח התיכון תור ונסלנד לרצועת עזה.

מבחינתה של ישראל, ככל שימשכו האירועים האלימים על הגדר, לא תחודש הכנסת אלפי פועלים מעזה לישראל, פעולה שנעצרה מאז ראש השנה נוכח המשך ההסלמה הביטחונית וגובה מחיר כלכלי כבד מרצועת עזה, כאשר כניסת מעל 18,000 פועלים מדי יום הוא אחד המעוגנים החשובים במניעת קריסה כלכלית נוספת הממשק העזתי הכושל.

בימים האחרונים מקפידים בצה״ל לתוקף כמעט מדיי יום בתגובה להמשך ההסלמה גם כאשר תקיפות אלה הן במידה רבה תקיפות סמליות בניסיון לאותת לחמאס, שבנתיים נראה כי לא ממש משתכנע לפעול ולעצור את ההסלמה האחרונה.

המתיחות הביטחונית בעזה הוא למעשה הגורם שהשתנה בתמונת המצב של מערכת הביטחון בשבועיים האחרונים ברקע המשך ההסלמה הביטחונית בזירה הפלסטינית, כאשר גם אתמול התרחשו מספר איורעים בהם דווח על ירי מחבלים מטווחים רחוקים לעבר עמדות של צה״ל ללא שהצליחו בהן.

בישראל סבורים אומנם עדיין כי חמאס אינו מעוניין בהסלמה ולחימה מול צה״ל בימים אלו ולכן הוא מנסה שוב לתחם את המאבק בהפרו סדר והפרחת בלוני תבערה, אך יחד עם זאת מעריכים במערכת הביטחון כי ככל שהמצב הזה ימשך הסיכוי כי גם יבצע ירי רקטי מהרצועה הוא גובה יותר וסיכויי ההסלמה הולכים וגוברים ככל שמדיי יום מתרחשים אירועים חריגים על הגדר.