למרות פתיחת המעברים בישראל נזהרים בשלב הזה מלסכם את פרק המתיחות האחרון בדרום וממתינים לראות האם חמאס יעמוד בתנאים שהבטיחו למצרים. המבחן יצטרך לעבור כבר בימים הקרובים. למעשה, המצרים הרימו דגל כי הצליחו להשיג הסכמה מחמאס להפסיק את הפרות הסדר האלימות על הגדר ושיגור בלוני התבערה. הקטארים הסכימו לדרישות החמאס, וישראל שפתחה את מעבר ארז והותירה דלת פתוחה לאפשרות להגדלת מספר הפועלים שיכנסו לישראל.

לאחר פתיחת מעבר ארז: ארגוני הטרור בעזה מתקפלים
צה"ל תקף עמדות חמאס שלוש פעמים תוך שעה; הפלסטינים באיום על ישראל

ההודעה המצרית לישראל שהתקבלה בערב, כי הגיעו להבנות עם חמאס להפסיק את האלימות על הגדר, התקבלה בהפתעה מסוימת גם במערכת הביטחון לאחר שהערכה הייתה כי יש פערים בין חמאס והמתווכים, ולכל הפחות חמאס ימשיך לבחון את הגבולות מול ישראל עד לאחר תקופת החגים.

בישראל מעריכים היום כי הסיבה המרכזית שהובילה את חמאס לשוב ולהפעיל לחץ על ישראל באמצעות אלימות וטרור על הגדר נובעת מסיבות כלכליות בעיקר בשל מחלוקת מול הקטרים לישראל. כתוצאה ממחלוקת עם הקטארים על סכום הכסף שמעבירים לעזה. במוקד המחלוקת, הכסף לפקידי החמאס לטובת המשכורות, שמשולם לארגון באופן עקיף באמצעות קניית דלק מהמצרים, אותו ממנים הקטארים מדי חודש. עליית מחירי הדלק והעלייה בשער הדולר הובילו לכך שלמעשה סכום המענק למשכורת פקידי החמאס קטן באופן משמעותי והארגון דרש מהם להגדיל את גובה המענק.

כעת, לאחר חידוש האלימות על הגדר, הקטארים מוכנים להגדיל את סכום המענק ויחד עם הבטחות מסוימות של המצרים בנוגע לסדירות הפעילות של מעבר רפיח בין והקלות מסוימות בתחומי מיסוי סחורות, מעריכים כי לסוגיית מכסת כמות הפועלים שנכנסים מרצועת עזה לעבודה בישראל, היה תפקיד כגורם משמועתי במתיחות האחרונה. זאת, כאשר בחמאס ביקשו לעלות סוגיה זו לסדר היום באמצעות הפעלת לחץ על ישראל בהפרות הסדר האלימות על הגדר וחידוש שיגור בלוני התבערה.  

מוקד המתיחות מול ישראל נוגע להגדלת כמות ההיתרים של הפועלים, זו הסוגיה המרכזית במחלוקת ולגביה ניהל חמאס בדרך שהוא יודע משא ומתן בשבועיים האחרונים - הפעלת כוח ולחץ מוגבל כנגד ישראל על מנת להגיע להישגים אותם הוא מבקש. לצד זאת, ניסה באופן מפוקח ומבוקר שלא להגיע לעימות צבאי ולכן ויסת לעבר הגדר מאות בודדות של מתפרעים ולא אלפים, ואף שלט גם על היקף כמות שיגורי בלוני התבערה לעבר העוטף.  

ישראל אומנם קבעה באופן עקרוני עוד בתקופה הממשלה הקודמת אישור של מכסה עד לעשרים אלף היתרים לעבודה בישראל, אבל בפועל מתוך מכסה זו האישור היום על כ-18,500. מזמן סיום כהונתו של שר הביטחון לשעבר עד לימים אלה עומדת על הפרק אישור של מיצוי מלא של המכסה שנקבעה אך ישראל נמנעה מלקבל את ההחלטה. 

לאחר תקופה ארוכה יחסית שחמאס שמר בה על שקט נראה כי הפעלת הלחץ מכוון גם כלפי ישראל וזאת מתוך כנראה מתוך הערכה כי החודשים שעברו ללא שינוי במדיניות מצד ישראל מוכיחים כי לא צפוי שינוי בנושא ללא שיופעל לחץ באמצעים מוגבלים על ידי החמאס.

נוכח המתיחות האחרונה, בישראל אומנם לא התחייבו להגדיל את מכסת היתרי הפועלים, אך המסר שעבר דרך המצרים כי הסוגיה הזו תיבחן בהתאם לתמונת המצב בשטח והחזרת המצב לקדמותו עשוי להיות מספיק בשלב הזה לחמאס. כך או כך, במערכת הביטחון רואים סיכוי טוב כי ההבנות שהשיגו אתמול המצרים עם חמאס יובילו להשבת השקט בדרום, אך זה יבחן כבר בימים הקרובים וגם אם זה יושג בספק אם ההבנות יחזיק עוד זמן רב זאת נוכח הפערים המובהקים בעמדות בין ישראל והחמאס.