ארצות הברית היא הדמוקרטיה הגדולה בעולם. ישראל היא (עדיין) הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. בצירוף מקרים קוסמי עוברות שתי המדינות במקביל תהליכי כרסום קטלני בדמוקרטיה. הדמיון התהליכי מוכיח עד כמה האופי האנושי מגיב באורח דומה, אישי וקולקטיבי, בלי כל קשר לגזע, לאום או מדינה.

"התעסקות מיותרת": קרעי הודף את הביקורת על היעדרות נציגי הדואר בסעודיה
בן ברק נגד לפיד: "חברי המפלגה צריכים להשפיע גם על הרשימה"

טראמפ, המפלגה הרפובליקנית והבייס הטראמפיסטי מתנהלים בדיוק כמו נתניהו, מפלגת הליכוד והביביסטים. השניים עומדים לדין וכאילו אין קשר בין היותם נאשמים ובין הקריירה הציבורית שלהם, זה רץ לנשיאות ב־2024 וזה ממשיך בכהונתו, כאילו אבדה הבושה ונעלמה המכובדות, אפילו לכאורה.

שניהם תוקפים את מערכות המשפט, אכיפת החוק והתקשורת ועושים שימוש בדמוקרטיה כדי לגייס לצדם את מערכת הביטחון חרף התנגדותה לפוליטיזציה הנכפית עליה. שניהם דחייני קץ אובססיביים.

השבוע סיים הגנרל מארק מילי, ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, את כהונתו. בנאום פרידה אמר: "לא נשבענו לשרת דיקטטור". הדבר היחיד שעליו מילי מתחרט הוא ששיתף פעולה עם טראמפ בלי להבין מדוע הוא פוקד עליו ללוותו כחלק מפעלול יחצני של נפנוף בברית החדשה לצורכי מירוק עוון כלשהו. גם בישראל עדיין לא קם הגנרל שיחרים את נתניהו בעודו במדים, אבל מאות גנרלים קוראים לא לשרת דיקטטור ובטקסים צבאיים חלק מהמוזמנים מפנים אליו את גבם כשהוא נואם.

לשני פעלולני הקרקס הפוליטי יש יחסים מיוחדים ודומים עם "מקורביהם" ועם הבייס שלהם. סביבת העבודה שלהם רעילה, למעט קבוצה קטנה מאוד, כחמישה־שישה אנשים, שמתפקדים מרצונם החופשי על תקן ממלאי גחמות. כל השאר סובבים בסירקולציה פראית סביב הציר המרכזי, עשויים לעוף בכל רגע נתון ואין שום סיכוי שטראמפ או נתניהו יעזרו להם.

מספר כתבי אישום הוגשו נגד טראמפ לאחרונה. בכתבי האישום הפליליים עומדים לדין רפובליקנים שניסו לזייף את תוצאות הבחירות. טראמפ לא מכיר בהם או אותם. רודי ג'וליאני, לשעבר תובע מחוזי וראש עיר מיתולוגי שהיה עורך דינו, לחם בחירוף נפש ובטמטום גמור כדי למנוע את תוצאות הבחירות, פנה לטראמפ לעזרה, טען שהוא חייב לו כ־20 מיליון דולר וטראמפ פשוט לא הגיב.

כמו נתניהו, גם טראמפ סבור שתפקיד חייליו הוא להקריב את עצמם עבורו. ארי הרו? מי זה? בינתיים התהפך והוא מעיד ויעיד על חלקו של נתניהו בשלל אירועים. ניר חפץ נחקר במשטרה, התהפך על נתניהו (כלומר אמר את האמת) וזכה לקיתונות רעל מהמכונה שאותה שירת.

מאות מ"מקורבי" טראמפ, כולל תוקפי הקפיטול, עומדים לדין וחלקם כבר נכלא. טראמפ לא יודע במה מדובר. כך גם נתניהו שמקורביו עומדים לדין בחשד של הטרדת עד (פילבר). בקיצור השניים הופרדו בלידתם ומתחרים ביניהם מי יהיה הראשון (או האחרון) בדרך לכלא.