המפלגה הרפובליקנית מתאבדת. אין מילה אחרת להגדיר את היוזמה המצליחה שלה להדיח את יושב ראש בית הנבחרים, קווין מקארתי – הדחה הראשונה בהיסטוריה בת 234 שנים של קיום בית הנבחרים.

מרד חסר תקדים: יו"ר בית הנבחרים הודח מתפקידו - בקולות חברי מפלגתו
לנתניהו הזדמנות להילחץ ממצבו הקשה בעזרת הסכם עם סעודיה | אפרים גנור

המפלגה שמתהדרת בשם ובתואר grand old party, המפלגה הותיקה והגדולה, ומתפארת במעמדה כמפלגתו של אברהם לינקולן, יזמה, עשתה, נקטה בחודשים האחרונים כל מהלך שגוי, כל מחדל כאוטי, כל צעד עוועי, שניתנים לסיכום אחד ויחידי, איבוד עצמי לדעת.

הדחתו של יושב ראש בית הנבחרים היא עדיין לא סוף-פסוק. בית הנבחרים נקלע עכשיו לתקופה של כאוס מוחלט, שהאשמה והאחריות עליו יוטלו על כתפי הרפובליקנים. גם ותיקי הפרשנים בושינגטון אינם מסתירים את תחושת הערפל, את הרגשת העדר יכולת הערכה למה שיקרה בגבעת הקפיטול בימים, בשבועות הקרובים. "אינני זוכר מצב כזה. זה טרוף מוחלט שמטריף את דעתי", אמר לי אמש פרשן ותיק ומוערך בוושינגטון.

התוצאה הפרקטית המיידית של הדחת יו"ר בית הנבחרים היא שיתוק מלא ומוחלט של המוסד המכובד הזה. גם אם יימצא ממלא מקום זמני לקווין מקארתי, הדחתו יצרה תוצאות הרות סכנה ואיום למפלגה הרפובליקנית. התוצאה החמורה והגורלית, לדברי פרשנים מוושינגטון, היא הפסד צפוי כמעט מובטח בבחירות לנשיאות ב-2024. ההדחה היא צעד נוסף המקרב את הרפובליקנים לתבוסה בבחירות לנשיאות.

המדיניות של התנגדות והוקעה להפלה מלאכותית, שאחדים מראשי המפלגה ונבחריה במדינות מרכזיות אימצו, מטפחים ומקדמים בקנאות, הוערכה זה כבר על ידי מומחים ופרשנים כמכשול בלתי עביר למפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות. ההחלטות נגד הפלה מלאכותית שמושלים רפובליקנים של מדינות מקפידים על קיומן, עוררו אלפי נשים במיוחד שחורות ובמיוחד במדינות הדרום, להרשם כבעלות זכות הצבעה. להערכת פרשנים, בבחירות לנשיאות הבאות מאות אלפי נשים שעד כה לא הקפידו להצביע, ימהרו לקלפיות ויצביעו בעד מועמד לנשיאות דמוקרטי.  

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הגיב בשלילה להדחת יו"ר בית הנבחרים. זאת למרות שיוזם מהלך ההדחה, חבר הקונגרס מאט גייטס, ידוע כאחד מתומכיו ואוהדיו המושבעים של דונלד טראמפ. אבל אין ספק, יוזמתו של גייטס, הצלחתו ליישם ולבצע אותה, היא סימן ואות לקיומו, נוכחותו והשפעתו של נגיף הטראמפיזם בזירה הפנימית של ארה"ב ובמיוחד בחלק ובמגזר הרפובליקני.

הטראמפיזם החדיר לפוליטיקה בארה"ב והעצים את נוכחותם ומעורבותם בפוליטיקה של פוליטיקאים שכל רצונם, שאיפתם ומאמציהם לחשוף את קיומם, את אי תלותם במימסד, את הלעג שלהם לנוהגים ולנוהלים הקיימים. מדובר אמנם במיעוט. אבל מיעוט עז פנים ובועט. ימים, שבועות, מרתקים מצפים לאמריקאים. על המדינה, סמל הדמוקרטיה, מעצמת-העל העליונה, נאכפו אתגר, מבחן, התמודדות לא פשוטים, קריטיים וגורליים. ישראל כמדינה הידידותית, הקרובה לארה"ב, תעקוב בתשומת לב מיוחדת למה שיתרחש בזירה הפנימית בארה"ב.