אירועים המתרחשים במדינות חוץ לא מעניינים את הרוב הגדול של האמריקאים, אפילו אם מדובר במלחמות, אלא אם מדובר במלחמות מצולמות טוב. כך למשל אמצעי התקשורת בארה"ב, במיוחד ערוצי הטלוויזיה, מעדכנים את האמריקאים באופן קבוע על המלחמה באוקראינה. צרכני המדיה זוכים לראות טנקים מתוצרת גרמניה מפגיזים עמדות של חיילים רוסים, כשעיתונאים ופרשנים נהנים במיוחד לספר על האבידות העצומות של הצבא הרוסי.

ההדחה הדרמטית - והכאוס בוושינגטון: כיצד תשפיע ומה צפוי כעת? | עושים לכם סדר
המפלגה הרפובליקנית מתאבדת: הדחת יו"ר בית הנבחרים מקרבת אותה לתבוסה בבחירות

לעיתונאים ולפרשנים באמצעי התקשורת בארה"ב יש עניין מיוחד בדיווחים על סין, על שאיפות ההתפשטות של נשיא סין שי ג'ינפינג ועל מאמציו להפוך את סין למעצמת־על. לאחרונה מככבים בכותרות דיווחים שלפיהם הכלכלה בסין על סף קריסה. בימים שבהם שי ג'ינפינג נעלם מהכותרות, מתפרסמים דיווחים ופרשנויות על קוריאה הצפונית, שמשגרת מדי פעם טיל בליסטי ושמה ללעג את הממשל בוושינגטון ואת הגינויים שמפיץ מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.

בשבועות האחרונים אף פורסמו בארה"ב דיווחים על תנועת המחאה הפעילה בישראל נגד הממשלה הימנית־דתית־קיצונית. אבל כאמור, כל זה לא כל כך מעניין את האמריקאי הממוצע, שמתעניין בד' אמותיו. השבוע, העתק של העולם המטורלל נחת באופן מפתיע ובקול רעש גדול בחצר הקדמית של ארה"ב, בגבעת הקפיטול, משכן בית הנבחרים והסנאט.

אירוע כאוטי ומכוער, שמבחינת האמריקאים מאפיין ארצות רחוקות, מתחולל בתוככי ארצם – הדחתו התקדימית של יו"ר בית נבחרים מכהן, קווין מקארתי. האירוע נחת על הציבור האמריקאי כרעם ביום ללא עב.

"אמריקה צובטת את עצמה ומתקשה להאמין שמבלי שהוכנה מראש, דווקא בית הנבחרים המכובד נקט צעד קיצוני שבבת אחת שיתק את הפעילות התקינה ואת תפקודו של המוסד התחוקתי וגרם לכאוס מוחלט במדינה המתפארת בהיותה מעוז לדמוקרטיה", אמר בשיחה שלא לייחוס פרשן בכיר, ותיק ומוערך בוושינגטון.

"האמריקאים מופתעים ונדהמים", הסביר הפרשן, "מכך שהדחת יו"ר בית הנבחרים מטעם המפלגה הרפובליקנית באה דווקא מהמפלגה שלו עצמו, המתפארת בתואר 'המפלגה הישנה הגדולה' וכמפלגתו של הנשיא המהולל אברהם לינקולן. מפלגה שהציבה בהנהגת ארה"ב אישים כמו רונלד רייגן, ג'ורג' בוש האב, ג'ורג' שולץ, ג'ון מקיין, ג'יימס בייקר – אישים איכותיים שבאופן שבו מילאו את תפקידיהם הגבירו והעצימו את מעמדה של ארה"ב וכבודה כמעצמת־על".

ג'ון מקיין (צילום: רויטרס)
ג'ון מקיין (צילום: רויטרס)

קבוצת החופש

בשנים האחרונות עוברת המפלגה תהליך רדיקליזציה מהיר וחריף. שינוי שבא לידי ביטוי ביוזמות, במהלכים ובצעדים שהצד המשותף שלהם הוא אנטי, נגד, שלילה, בוז וזלזול. הדוגמה הרווחת לאחרונה היא המאבק המתריס נגד הפלות מלאכותיות – מאבק שמובילים בין היתר מושלים רפובליקנים של מדינות מרכזיות, כמו מושל פלורידה רון דה־סנטיס.

פרשנים בוושינגטון טוענים שהמלחמה נגד הפלות, שהפכה ליעד מרכזי של המפלגה הרפובליקנית, תהווה גורם עיקרי להפסד האפשרי של המפלגה בבחירות לנשיאות 2024. "השלילה האובססיבית של זכות האישה על גופה שמובילים בכירים רפובליקנים, עוררה זעם בקרב מיליוני נשים בארה"ב", הסביר הפרשן הוותיק בוושינגטון. "אלו מיליוני נשים שכבר החליטו להצביע בעד מועמד דמוקרטי לנשיאות".

מה שמדהים ומרגיז אמריקאים רבים, טוענים פרשנים ומומחים, נעוץ בעובדה שמי שיזם והוביל את מהלך ההדחה חסר התקדים הוא מאט גייטס, נציג פלורידה בבית הנבחרים. פוליטיקאי בעל עבר מפוקפק, הכולל חקירות של ועדת האתיקה של בית הנבחרים וחקירה של משרד המשפטים בחשדות להתנהגות מינית בלתי הולמת, שימוש בסמים וניצול לא חוקי של כספי תרומות.

גייטס הוא נציג האגף הימני הקיצוני במפלגה הרפובליקנית, מנהיג חבורה שמתקראת "קבוצת החופש", שנוכחותה במפלגה באה לידי ביטוי בעניין אחד ובלעדי – התנגדות לכל מהלך ולכל מועמד שמייצג את ממסד המפלגה. מהרגע הראשון שקווין מקארתי הציג את מועמדותו לכהונת יו"ר בית הנבחרים, גייטס התחיל לפעול נגדו במטרה להכשילו.

"מקארתי איננו גאון, רחוק מזה, הוא פוליטיקאי בינוני. אבל הוא ייצג באופן הגון את המפלגה הרפובליקנית", הסביר הפרשן. "גייטס מייצג בדיוק את ההפך, וכל חטאו של מקארתי בעיני גייטס היה שהוא השיג בתיאום עם הדמוקרטים בבית הנבחרים הסדר זמני למניעת השבתת הממשל למשך 45 ימים. שיתוף פעולה כזה הוא בדיוק חלק מתפקידו של יו"ר בית הנבחרים. ועל זה הוא נענש".

הדחת מקארתי לא רק יצרה כאוס בגבעת הקפיטול, אלא גם הביאה לשיתוק בתפקודו ובסדר יומו של בית הנבחרים. כעת מוזכרים שמות של חברי קונגרס כמועמדים למלא באופן זמני את תפקיד היו"ר, אבל גם אם ייבחר ארעית מועמד אחד, הוא יתקשה מאוד למצוא מוצא לתאריך החוקי שבו פגה סמכות הממשל לפעול ולהפעיל את החובות והזכויות של אזרחי ארה"ב.

"מה יקרה בתום 45 הימים שמקארתי השיג כפשרה? אין לי מושג", אמר הפרשן. "ממש מפחיד".