אסור וקשה מאוד לנהל תחקירים מבצעיים תוך כדי לחימה ובעוד מתינו  מוטלים לפנינו, אבל לא יהיה מוגזם בכלל לומר שחמישים שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים, קיבלנו את גרסת 0.2 של היום ההוא, אלא שהפעם בשמחת תורה. סדרה של כישלונות מבצעיים ומודיעיניים מביאה למצב שבו ארגון טרור שמנהל מיני-מדינה, בחסות ובאישור ממשלות ישראל לדורותיהן, מארגן, מכין ומוציא אל הפועל מתקפה רחבה ומשולבת נגד מדינת ישראל ואזרחיה ותופס את כל ארגוני הביטחון בהפתעה מוחלטת. וגם אם תוצאות מבצע חמאס עדיין לא ברורות, הרי שכבר עתה ברור שיש נפגעים ישראלים רבים, אולי אף חטופים, רכבי צה"ל ורובים שנלקחו - ובעיקר תמונות קשות של לוחמי חמאס המסתובבים חמושים ברחובות ישראל.

לא נתפס: כתב חדשות פלסטינאי מדווח מקיבוץ בארי | צפו
חמאס טוען: חטפנו כ-35 ישראלים לרצועת עזה

האם "הקונספציה" חוגגת שוב במסדרונות צה"ל, ארגוני המודיעין והממשלה? חמישים שנה אחרי יום הכיפורים ההוא, מופתעת מדינת ישראל שנית והפעם על ידי חבורת טרוריסטים רצחניים שתפחה לאורך שנים והתעצמה בחסות ובאישור ממשלות ישראל. רק בשבוע שעבר התבטאו בכירי צה"ל בישיבות הערכת מצב כי חמאס מורתע ולא מעוניין בלחימה מול ישראל. והיום קיבלנו הוכחה לכך שלא רק שאינו מורתע, אלא אף השכיל לתכנן ולהוציא אל הפועל מבצע צבאי מלא שתוצאותיו לישראל קטלניות ודרמטיות.

את הלקחים והמסקנות יש לקוות שיפיק כל מי שצריך ביום שאחרי, אבל כבר עתה ניתן להצביע על כישלון מודיעיני ומבצעי אדיר מצד צה"ל וכל ארגוני הביטחון והמודיעין. אבל עוד מעבר לדברים האלו, הגיע הזמן לקבל החלטות אסטרטגיות על האופן שבו מדינת ישראל צה"ל ושב"כ יתנהלו מול חמאס מעתה ובכלל. אז מה צריך לקרות עכשיו?

ראשית, על צה"ל ושב"כ להגיב במיידית ובעוצמה אדירה ולפגוע קשות בכל ארגוני הטרור ברצועה ובגדה, ולהתחיל סדרת סיכולים ממוקדים ישירים כנגד כל ראשי הארגונים ללא הגבלת זמן. שנית, על הפוליטיקאים להפסיק לקשקש בתקשורת סיסמאות נבובות על ניצחון ולהתחיל לעשות מעשים בשטח. שלישית, ולאחר המבצע הנוכחי שתוצאותיו יהיו מוגבלות מאוד מאחר וחמאס כבר מגיע אליו מוכן, יש להמשיך במתקפה חסרת תקדים מול הארגון עד חיסול כל מפקדיו.

רביעית, על ישראל להבין שמשמעות האירועים הינה אובדן מוחלט של ההרתעה הישראלית - הן מול חמאס והן מול החיזבאללה - והתוצאה עשויה להיות מתקפות נוספות מצד אותם ארגונים כלפי ישראל. חמישית, על צה"ל ושב"כ לבצע חשיבה אסטרטגית על משמעות האירוע המתרחש עכשיו, להפיק לקחים ולשנות לחלוטין את דפוסי הפעולה מול הטרור האסלאמי, שהוכיח שהוא מצליח להוציא אל הפועל מבצע רחב הכולל מאות לוחמים ומצליח לפגוע בלב אוכלוסיה אזרחית במשך שעות ארוכות וללא הפרעה.

עכשיו חייבים לעצור את הדימום, להחזיר מלחמה ולייצר מחדש הרתעה. ואז לשנות תפיסה ולהגיב בעוצמה ללא הפסקות אש, ללא אולטימטום, ללא הסכמים ובלי שום מגבלות. צה"ל הגדול ושב"כ הכל-יכול לכאורה כבר אינם כאלו היום, והמסע להחזרת ההרתעה והיכולת המבצעית ייקח הרבה זמן ויעלה בהמון מאמץ.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן