מבצע חרבות ברזל: ישראל בתוך מלחמה קשה במאפיינים שלא ידעה בעבר ובהפתעה מוחלטת עם לא מעט הרוגים, פצועים שבויים וחטופים. הכשל גדול, המחדל המודיעיני חמור - והאתגר כעת גדול שבעתיים.

מלחמה בדרום: הרוגים ובני ערובה וקרבות ביישובים; חשש לחטופים
בעזרת הסחת דעת מאיימת: כך חדרו המחבלים מרצועת עזה לישראל 
"מחדל מודיעיני עצום": בעולם נדהמו ממתקפת הפתע על ישראל

הקונספציה על אינטרס כלכלי גובר בשיקולי חמאס התבררה כשגויה והמכשול שבנתה ישראל במיליארדי שקלים קרס. את השם של המלחמה הזאת שנחתה על ישראל בהפתעה מוחלטת, לא יקבע הפעם המחשב הצה״לי. הוא ייקבע על ידי האזרחים והוא לא יהיה שם יח״צני ויהיר ומתנשא. 

כבר שעות שאני יושב מול המסך, חורק שיניים ומשפשף עיניים בתדהמה, שכן לא היה כדבר הזה בתולדות ישראל. אני ממתין שמישהו בכיר בצבא יתייצב מול הציבור, יספר מה קרה, ישתף בתחושה, יודה בכשל, יספר מה עושה צה״ל ויתן הנחיות לאזרחים. עוד מעט ייחשפו אזרחי ישראל לגודל המחדל, ההרס, החורבן, היקף ההרוגים, הפצועים והחטופים, ועל עוצמת החדירה היבשתית של המחבלים לישובים. אלו יהיו מראות קשים מאוד וצריך להכין אליהן את הציבור. 

אנו ניחשף גם לגילוי הגבורה וחירוף הנפש של אזרחים וראשי משפחות, בהגנה על משפחתם ושכניהם. בשלב זה, חשוב לבצע תיאום ציפיות עם הציבור ולהכין אותו לכך שזה הולך להיות קשה ארוך וכואב ואולי גם יזלוג לזירות נוספות, ושרק אם נהיה חזקים ומאוחדים, נצליח לבלום לאזן את המצב - ולהחזיר מנה אחת אפיים. 

פגיעה ישירה בראשון לציון (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
פגיעה ישירה בראשון לציון (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

אני מקשיב לקריאות האזרחים והתושבים בקיבוצים זועקים לעזרה ולחילוץ שלהם ושל ילדיהם דרך הרשתות והתקשורת, ואני מצטמרר ונזכר בזעקות הלוחמים במעוזי התעלה. קשה לומר את הדברים כפשוטם, בטח לאחד כמוני שהיה דובר צה״ל ועשה שנים במערכת הביטחון, אבל אין ברירה: ממשלת ישראל לא עמדה ביעודה לספק ביטחון לאזרחיה ונתפסה בהפתעה עם סדר יום הזוי ומנותק. צבא ההגנה לישראל לא עמד ביעודו להגן על אזרחי ישראל.

זה כשל גדול שעוד ידונו ויחקרו אותו, אבל כעת יש לצופף שורות, לחזק ברגים, לחזק את צה״ל, לבלום ולהרתיע. צפויה לנו תקופה ארוכה קשה ומורטת עצבים עם תמונות קשות ועם חטופים - חיילים ואזרחים - בתוך עזה. נדע לעמוד בזה, גם במחיר כבד שכבר ניגבה ועוד יגבה מאיתנו, רק מאוחדים וחזקים. זוהי השעה למנהיגות סמכותית אחראית ובוטחת.

הכותב הוא תא"ל במיל', שימש כדובר צה"ל