נראה כי לאחר הימים הקשים צה״ל השיג שליטה על קו המגע. את הנזק האדיר לגדר, האמצעים הטכנולוגיים והמוצבים בקו הראשון משלימים בצה״ל בפריסת קו הגנה המבוסס לפני הכל על כוחות השריון ולוחמי החי״ר לאורך הגדר. היתקלויות בשטח עדיין נמשכות, ועל פי הערכות, יש עדיין מחבלים שנותרו בשטח, מסתתרים בעיקר בשטחים הפתוחים, אבל יש גם היתקלויות עם חוליות מחבלים באזור הגדר, ולא ניתן לשלול את האפשרות שלפחות בחלק מהמקרים מדובר גם בחדירות שהתרחשו ביממה האחרונה.

היום החמישי למלחמה: גלנט - "נמחה את חמאס-דאעש מעל האדמה"; בכיר בג'יהאד חוסל בעזה
הלב נשבר: צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של 189 חללים

היקף האירועים עם מחבלים בשטח ישראל נמצא במגמת ירידה, אבל עלול להתרחש גם בימים הקרובים. ביממות האחרונות מצליח צה״ל לחסל את חוליות המחבלים בעיקר באזור גדר המערכת. המצב הזה מחייב את צה״ל שלא לקחת סיכונים בהגנה על היישובים בעוטף. טנקים שנעים בתוך היישובים, בשדות וגם בכבישים כבר הפכו למחזות טבעיים לאחר שישה ימי מלחמה. מעט תושבים שנותרו באזור. גם רחובות אופקים ריקים מבני אדם. בתחנת הדלק של סונול בכניסה לעיר ובמוקדים נוספים בעיר מוצבים עדיין לוחמים ולוחמות.

חיל האוויר פועל בעוצמות אגרסיביות מאוד ומפעיל לחץ כבד על עזה. זה לא דומה למה שראינו בעבר. למרות החששות מבעיות כשירות ופגיעה בחיל האוויר, היממות האחרונות, היקפי התקיפות, המטסים שבהם לוקחים חלק עשרות רבות של מטוסים בכל פעם מחדש, מוכיחים שמכונת חיל האוויר עובדת ופעולת בצורה טובה. ככל שמתבררת תמונת הקרב והכשלים האדירים בקריסת קו ההגנה והמוצבים הראשון, וכן בעיות קשות בגיבוש תמונת המצב מהאוגדה שהייתה תחת לחימה ועד המטה הכללי – חיל האוויר פעל מהר יותר וצפוי להיות השחקן המרכזי גם בימים הקרובים ואולי אף יותר מכך, עד להחלטה לתת את האות לכניסה קרקעית רחבת היקף לעזה.

תמרון קרקעי מבחינת ישראל אינו עומד בסימן שאלה. את השאלה מתי מבקשים שר הביטחון יואב גלנט ובכירי הצבא לקבוע באופן שכלתני ולא מהבטן. אסור להיכשל פעמיים. את תוכניות המגירה שיש לצבא נדרש להתאים למצב חדש ולוודא שאין פינות שאינן סגורות. באירוע בסדר גודל כזה, תחת ההנחה שצמרת הממשל האמריקאי סיפקה אור ירוק ותמיכה מדינית וצבאית יוצאת דופן, יכולה להתאפשר הפעולה הקרקעית ברצועת עזה. בישראל לא מזלזלים בשיקולי הלגיטימציה הבינלאומית, אבל הרבה לפניהם ברור לצמרת הצבא כי את המערכה מול עזה צריך לסיים בהכרעה ברורה.

תקיפות חיל האוויר נועדו להכשיר את הכניסה הקרקעית, ריכוך היעדים ופגיעה משמעותית במלכודות שחמאס מבקש להטמין לכוחות צה״ל בעזה. עוצמות תקיפות חיל האוויר במלחמה לעומת מבצעים בעבר עשויה לספק יתרונות להפעלה הקרקעית, אבל הפעילות האווירית האינטנסיבית עשויה להימשך עוד ימים.

תחת אתגר מנטלי אדיר, בכירי הצבא שמבינים היטב את הכישלון האדיר בעוטף עזה ובאחריות שלהם, נדרשים לשים הכל בצד ולהאמין ביכולת הכוחות לבצע את המשימות בצורה טובה. תחושת ביטחון היא חלק גדול מהסיפור, ובתוך כשלים רבים, נקודת האור הבוהקת היא הגבורה יוצאת הדופן שהפגינו לוחמים וקצינים, בהם בכירים מאוד, במהלך הלחימה ובהשתלטות חזרה על היישובים.

בזירה הצפונית נראה כי חיזבאללה בשלב זה מבקש לייצר עבור ישראל את קרני הדילמה בנוגע למלחמה בעזה, בכך שבכל יום מתרחשים אירועים ביטחוניים לאורך הגבול. התראת השווא שהופעלה על חדירת כלי טיס בלתי מאוישים כמעט ושכנעה אנשים כי המלחמה עם חיזבאללה כבר החלה. בשלב הזה אנחנו לא נמצאים שם, ובישראל פועלים באופן מתון אל מול ההתפתחויות בגבול הצפוני. בחיזבאללה טוענים, כי הפעולה של ירי הנ״ט אתמול לעבר רכב סיור של צה"ל הייתה בתגובה להרג הפעילים שלה.

כך או אחרת, ישראל חייבת להתייחס לאיום הצפוני מתוך הנחה מחמירה, שחיזבאללה עשוי להכניס את עצמו למלחמה כחלק מתיאום עם חמאס. עם זאת, חשוב לזכור כי גם בפריצתה של חזית נוספת והמחירים שהיא תגבה, יחסי הכוחות עומדים ביתרון מובהק לזכותה של ישראל. מפגשים עם לוחמים ומתנדבים בעוטף עזה בימים האחרונים מעוררים אופטימיות בנוגע לרוח הלחימה של הצבא והמוטיבציה להילחם על הבית.