האמריקאים מזרימים כרגע ציוד ותחמושת למערכת הביטחון הישראלית בכדי שלצה"ל יהיו מספיק אמצעים וזמן בכדי לרמוס את חמאס שפשט עם כוח של למעלה מ־1,000 מחבלים בהפתעה לישראל המנומנמת, השבעה, הבטוחה בעצמה והיהירה. האמריקאים כבר הנחיתו מטוסי מטען ראשונים, שמאפשרים לישראל לקנות זמן, אך בהמשך יהיה הכרח לבצע שינויים משמעותיים במבנה החברתי והמשקי הישראלי ותקציבי המדינה המאושרים, שינויים כבר לרבעון שנותר בשנת 2023 ולבטח לשנת 2024.

בצל המלחמה: הצעד החריג של המדינה למען חברות התעופה הישראליות
הערכות: הנזק לרכוש אזרחים מתחילת המלחמה - עולה על 10 מיליארד שקלים

הסיוע האמריקאי נועד לאפשר לישראל להתארגן היטב לקראת שינויים הכרחיים בחיי המשק ובמבנה שכבות החברה הישראלית - הן העובדת והיוצרת והן הנתמכת. בנוסף, יידרשו להחזיר את הכשירות הצבאית ולהצטייד מחדש מעבר לסיוע האמריקאי הדולרי, הכל בתוספת לתקציב המאושר העכשווי של כ־64 מיליארד שקל לשנה.

להערכתי יידרשו בשלוש השנים הקרובות עוד 120 מיליארד שקל לכלל המערכות הצבאיות והאזרחיות, כולל שיקום היישובים שנכבשו על ידי חמאס ונגרסו עד דק - ובנייתם מחדש, הכל על חשבון המדינה, אם התושבים שנותרו בכלל יסכימו לחזור. לזה יש להוסיף תקציבים אדירים למערכת הבריאות והשיקום של אלפי האומללים שנפגעו, התאלמנו, התייתמו, שכלו בני משפחה וחברים, נפצעו, נשרפו, נאנסו ועוד.

הזוועות שנחשפו בבארי (צילום :צור שיזף)

עוד תקציבים יידרשו מיד למקלוט היישובים לאורך כל גבולות ישראל, בעיקר בצפון הארץ, שם הממשלות לדורותיהן הזניחו קהילות שלמות, שנותרו ללא מקלט ראוי לשמו וללא כלי נשק להגנה.

למערכת הבריאות המצוינת של ישראל, שזה עתה התאוששה ממכת נגיף הקורונה, תידרש תוספת של 10 מיליארד שקל לשלוש השנים הקרובות מעבר ל־49 מיליארד שקל השנה ו־55 מיליארד שקל בשנתיים הבאות.

למערכת הבריאות נדרש תקציב לא רק לציוד, למיטות, לחדרי ניתוח, לתרופות ולחומרים, אלא גם בכדי לשקם את נפשם של מאות אלפי אנשים שנפגעו מהטראומה של מתקפת הפתע, בחלק מהישראלים השיקום יארך שנים. הנפילה מפסגה של מדינה מודרנית להתנהגות ברברית נוסח דאע"ש יצרה בקרב רבים טראומה שלא תעזוב אותם לתקופת דור, חלקם טרם הפנימו את מצבם, חלקם לא ישתקמו לעולם.

תקציב המדינה לשנת 2023, למעט תשלום חובות שאינו רלוונטי לעניינינו, הוא 485 מיליארד שקל לשנת 2023 ועוד 513 מיליארד שקל לשנת 2024. התוספת הנדרשת היא של כ־120 מיליארד שקל לתקופה של שלוש שנים, ואולי עוד 40 מיליארד שקל בהרשאה להתחייב של הממשלה, לתקופה של שנתיים, לתחומים נוספים בלתי צפויים כרגע.

כלומר, סך הכל העמדת אמצעים בהיקף של 160 מיליארד שקל עד סוף 2025. סכום שכזה מהווה 8% מהתוצר של ישראל וקרוב ל־11% לשנה - בשלוש השנים הקרובות - מתקציב שנתי רגיל שאינו כולל החזר חובות.

ההוצאות הצבאיות יכללו חידוש המלאי ואמצעים חדשים, לאו דווקא טכנולוגיים אלא קונבנציונליים, אחרי שההישענות על הטכנולוגיה לבדה נכשלה. הוצאות הממשלה יתפזרו על תחומים רבים, כגון שיקום היישובים בעוטף עזה וגם יישובים רחוקים יותר בנגב. ההוצאות יהיו בגין תקציבי תשתיות, בנייה מהיסוד של בתים חדשים, מקלטים יותר חכמים, אמצעי ייצור ומקומות עבודה למי שבכלל יסכים להישאר באזור שקרא לממשלה לעזרה במצוקתו ולא זכה למענה במשך 48 שעות.

יידרשו גם מענקים להקמת עסקים בתחומים שאינם חקלאיים, עד מלוא העלות, 100% מהבנייה והציוד הדרוש כולל בתחום השירותים, שיקום מערך התחבורה והניידות של מי שיישאר, פיצויים מקרן פיצויים של מס רכוש גם על הפסד הכנסה בתקופת המלחמה המוכרזת, פיצוי על התרסקות אמצעי מחיה והכנסה לתמיד של תושבים מבוגרים, מה שיחייב מענקים של מאות אלפי שקלים ויותר לכל משפחה, מערכות חברה, כגון גני ילדים, גנים ציבוריים, בריכות חדשות, מתנ"ס לחוגים משקמים.

סכומי עתק יהיה צורך להעביר למשפחות שאיבדו את יקיריהם בגלל הזנחת המדינה, השאננות וחוסר יכולתה לענות בזמן אמת לאותות המצוקה - הרי לשם כך שילמו אנשים מסים במשך דורות! משרד הביטחון ואגף השיקום שלו, בשיתוף הביטוח הלאומי, יצטרכו לתמוך ולפצות משפחות של הרוגי הקרבות, תקציב גדול לאורך שנים, זאת מבלי לפצות פה ולהתחכם כפי שהמדינה עושה וידעה לעשות בעבר. כלומר התקציבים יהיו חייבים לגדול לאורך שנים בתחומים מסוימים מעבר לשלוש השנים המיידיות.

שלום למשתמטים

החרדים יכולים כבר עכשיו לשכוח מהעברת חוק ההשתמטות שלהם משירות צבאי. החרדים יצטרכו להפנים כי בשנים הקרובות התקציבים הנדיבים שהועברו להם תחת הממשלה הנוכחית לא יהיו עוד. החרדים ייאלצו להתחיל לעבוד יותר קשה למחייתם, כן ממש לעבוד.

המן הנופל משמי תקציב המדינה יופחת משמעותית, כפי שהיה לאחר הרפורמה של הקצבאות, שאילצה אותם לחפש עבודה למחייתם מה שהגדיל בין 2003־2015 משמעותית את שיעור התעסוקה של החרדים.

לאחר שנים אלה הגידול המחודש בהזרמות הממשלה לחרדים הביא לנסיגה בתעסוקת הגברים החרדים. החרדים, הגברים, ייאלצו לעבוד בעבודות מחוץ למסגרת של עבודות בשכר נמוך בגופים נתמכים ובמסגרות הקהילה.

הלוחמים היוצאים עתה למלחמה ומחרפים נפשם למען המדינה ידרשו יציאה של החרדים לעבודה כמו עמיתיהם בחו"ל. הנשים החרדיות, אגב, נמצאות בשיעור תעסוקה גבוה של כ־81%, עומד ביעד שהציבה הממשלה לשנת 2030. היעד שנקבע לגברים החרדים בגילי 25־65 הוא 65%, אך בקרב אלה שיעור התעסוקה הוא 55%, כך על פי מרכז המחקר של הכנסת ביוני אשתקד.

לשם מימון עודף ההוצאות יהיה צורך לקצץ תקציבים במסרק צפוף, לכל אלה שנהנו מתקציבים ביד נדיבה בשנות השפע. החל ממקבלי פנסיה תקציבית גבוהה ולא מוצדקת, מהעשירון העליון ועד לתמיכות למערכת החרדית הלא יצרנית, כאמור. הממשלה חייבת להפר הסכמי פנסיה מטורפים שהסכימה להם במשך שנים בסקטור הציבורי. שעת חירום היא.

הממשלה הפרה הסכם עם תושבי עוטף עזה והגבול הצפוני, עתה עליה להפר לאיזון תקציבי הסכמי פנסיה ושכר מוגזמים שהעניקה בזחילה לעוד ועוד סקטורים ציבוריים שנצמדו אחד לשני לאורך שנים. השכר המוגזם והפנסיה נמצאים דווקא לכל מקבלי שכר ממסגרת מנהל בתי המשפט, בעיקר הפרקליטים והשופטים המורמים מעם, מורמים מתושבי עיירות הפיתוח והקיבוצים שנרמסו רק השבוע.

אך עוד קודם לכן חייבים לקצץ מספר המשרות במגזר הציבורי שהתנפח בשנות השובע, 827 אלף איש המהווים 22% ממצבת העובדים במשק. השכר במגזר הממשלתי, למעט תקורה, היה ביוני 14,800 שקל.

קיצוץ של 10% במספר עובדי הציבור יכול להביא לחיסכון של 19 מיליארד שקל לשנה כולל תקורה. זה בדיוק הרגע לקצץ בסקטור הציבורי, אבל לא של אלה שנקראו לשירות המילואים בימים אלה, לא לבעלי שכר מתחת לשכר הממוצע במשק, לא במורים, לא באחיות ולא בעובדים הסוציאליים. לא לפגוע בשכר ובמקום העבודה של התומכים במשפחות האומללות. בכל השאר, לקצץ - והעת לבצע שינוי זה בעובדי הסקטור הציבורי היא דווקא עתה, כאשר המשק הישראלי נמצא בתעסוקה מלאה, שיעור האבטלה נע בין 3.1%־3.4% בלבד.

יהודים, לתרום

מקור תקציבי נוסף הוא קרן העושר שבה הצטברו עד סוף יוני 1.013 מיליארד דולר. קרן העושר נועדה בדיוק למטרה זו של שימוש בתנאים חריגים של משבר, כמו המשבר הנוכחי, שלא היה כמותו מאז קום המדינה. קרן העושר יכולה אפוא להכניס במיידית ארבעה מיליארד שקל לתקציב המדינה, לשימוש בשנתיים־שלוש הקרובות. גם ההכנסות של קרן העושר מתגמולי הגז ושאר מחצבים שיגדלו בשלוש השנים הקרובות, חייבות להיות מופנות למימון התוספות האדירות בתקציב המדינה.

מקור נוסף לגיוס הון בשלושת השנים הקרובות יבוא מיהדות העולם. אפשר לגייס מהם לטובת המדינה, גם לפרויקטים ייעודיים, כמיליארד דולר בשנה לפחות בשלוש השנים הקרובות. העם היהודי מחויב לישראל שבה נשחטו ישראלים על ידי ארגון דמוי דאע"ש. בסופו של דבר ישראל משמשת מקלט ליהדות הנרדפת בעולם. בכל כמה שנים ממקום אחר מגיעים אלינו פליטים, הפעם הם צריכים לעזור לפליטים בארצם, לישראלים. כפי שראש ממשלת בריטניה רישי סונאק אמר השבוע כי יהדות בריטניה תהיה פחות בטוחה אם ישראל תיפגע.

עוד מקור תקציבי הוא ביטול חלק מהטבות המס. היקף הטבות המס השנתי בתקציב המדינה עומד על כ־84 מיליארד שקל, הפחתת ההטבות בעשרה אחוזים מכלל ההטבות מכניסה 8.4 מיליארד שקל בשנה. בין ההטבות שיש לבטל: ביטול מע"מ אפס על ירקות ופירות, כלומר הטלת מע"מ על ירקות ופירות, סעיף זה בלבד יכניס כחמישה־שישה מיליארד שקל בשנה.

המחירים לא צפויים לעלות משמעותית בגלל המע"מ על ירקות ופירות, רק רווחי המתווכים ייפגעו. יש גם להפחית חלק מההטבות לחיסכון ולשוק ההון, העומדות על היקף שנתי של 32 מיליארד שקל בשנה וכן להפחית הטבות שונות במס הכנסה העומדות על 5.7 מיליארד שקל לשנה. כרגע יש גם טובות הנאה בהיקף של 1.7 מיליארד שקל: הטבות במיסוי נדל"ן המסתכמות ב־4.2 מיליארד שקל לשנה. הפחתת הטבות מס באגרות העומדות על מיליארד שקל בשנה.

הישראלים התעשרו ברמות מטורפות בשנים האחרונות, בעיקר בגלל העלייה במחירי הנדל"ן. אפשר להטיל מס רכוש חד־פעמי לשנתיים בשיעור של 0.5% על כל הבתים והדירות בישראל לפי שומה, על עודף המחיר של נכס העולה על חמישה מיליון שקל, סעיף זה יכול להכניס כמה מאות מיליוני שקלים בשנה.

גיוס 350 אלף חיילי מילואים יפגע בפעילות המשקית בהגדרה. זהו הפסד אדיר של ימי עבודה למשק. את העובדים שיהיו חסרים במקומות עבודה בתחומים שאינם דורשים מיומנות, חייבים החרדים למלא זמנית עד חזרתם של המתגייסים לחיים האזרחיים. קצב הצמיחה של המשק ייפגע קשות ברבע האחרון של 2023.

הנזק יכול להיות בין 2%־3% תוצר ואולי יותר, תלוי במספר חודשי המלחמה. בהערכה נמוכה התוצר יירד בסכום השווה לקרוב ל־12 מיליארד שקל. אם המלחמה תתארך הפסד התוצר ימריא. המשמעות היא ירידה בהכנסות המדינה ממסים בסכום של 3 מיליארד שקל במיידי, ברבע הנוכחי של השנה, מה שיעלה היקף הגירעון הממשלתי.

מכאן עלינו להבין כי העלאות המסים, הקיצוץ בהוצאות הממשלה וגיוס הון באמצעים אחרים נועדו למנוע גירעון תקציבי, העלול להביא לאיבוד שליטה כפי שהיה לאחר מלחמת יום הכיפורים. גם איבוד שליטה חלקי ביותר על תקציב ההכנסות וההוצאות והגירעון של הממשלה, יכול לשלוח אותנו לשנים אבודות, כך נשלם בדמים (במובן כספים) על מרחץ הדמים של חמאס, ארגון שחייב להימחק מעל פני האדמה, בכל מחיר, גם במחיר ירידה של כמה שנים ברמת החיים שלנו.

הציבור הישראלי חייב להפנים כי השנים הטובות שהיו לישראל ב־20 השנה האחרונות מאחורינו. צריך לבנות הרבה מהמסד ועד לטפחות, מחדש. העם היהודי והישראלים, אנו חייבים זאת למתינו ולילדינו.