כשראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר על הצורך באחדות, הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, מגחך ולא מאמין שזה אמיתי. בוגי, שתוכו כברו, לא מוכן להמתין לשש אחרי המלחמה.

״ההנהגה יהירה, הרמטכלים נרדמו בשמירה״ | מיוחד - האלוף בריק בראיון נרחב

הוא ראה תמונות זוועה של רצח ילדים ומשפחות, הוא ביקר ביישובי העוטף (מה שלא עשה אף לא אחד משרי הממשלה), והוא קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו ללכת עכשיו הביתה. לאלה הטוענים שמדובר באמירה לא ראויה בעת מלחמה, אומר יעלון שאנחנו בפסק זמן לפני הכניסה לעזה - ומזכיר שגם ווינסטון צ'רצ'יל קרא לנוויל צ'מברלין להתפטר מתפקידו בעיצומה של מלחמת העולם השנייה.

בנאום שנשא בפרלמנט הבריטי האשים לאופולדו עמרי, סופר ומדינאי שהיה שר המושבות, את ראש הממשלה צ'מברלין בכישלון, והטיח בו דברים קשים בעיצומה של המלחמה. הוא הסתמך על מילותיו של אוליבר קרומוול, שהיה מצביא ומדינאי אנגלי שאמר: "ישבת יותר מדי על כיסאך בהתחשב בתועלת שהבאת. תסתלק ותן לנו לסיים איתך. למען השם – לך".

גם דיוויד לויד ג'ורג', שהיה ראש הממשלה בימי מלחמת העולם הראשונה, השמיע דברים דומים כשפנה לצ'מברלין: "ראש הממשלה צריך לתת דוגמה להקרבה, אין דבר שיכול לתרום לניצחון במלחמה אלא אם הוא יקריב את חותם שלטונו".

יעלון אומר שעל האשם במחדל לקחת אחריות להתפטר מיד, לאפשר להקים קבינט מלחמה מקצועי - ולאחר המלחמה ללכת לבחירות. לדעתו, האופוזיציה חלשה ומפוצלת, ולולא הייתה כזאת, היא הייתה צריכה לדרוש את פיטוריו של נתניהו. היא צריכה לפעול להקמת קבינט מלחמה ללא נתניהו, וללא המשיחיים והמשתמטים תוך גניזת החקיקה.

איך הגענו למצב הזה? תשאלו את האלוף במיל' יצחק בריק, שהיה נציב קבילות החיילים בשנת 2018, שתרחישי האימה שלו הפכו למציאות. בריק הוציא דוח מסווג שעסק בחוסר מוכנות של צה"ל למלחמה - והזהיר מפני אסון כבד שעלול להתרחש בעת מלחמה, שיהיה כבד מאסון יום הכיפורים.

אחד התרחישים שעליו דיבר בריק הוא חדירה של אלפי מחבלים של חיזבאללה ליישובי הצפון, ומקרי טבח שיתבצעו תחת ירי של אלפי טילים. הדברים שאמר בריק לגבי הצפון התרחשו בדרום. הוא התריע בדוח גם על "תרבות קשר של שתיקה שקיימת בכל דרגי הפיקוד, שמעודדת הסתרת ליקויים ומתן דיווחים לא אמינים שבהם מזינים את הפיקוד העליון".

בראיונות הזהיר בריק שתושבי הצפון ייאלצו להילחם לבד מול ארגון הטרור חיזבאללה, מה שקרה בדרום מול חמאס. לא רבים התייחסו ברצינות לדבריו של האלוף במילואים, שלהבדיל מקודמיו בתפקיד הקפיד לבקר בכל שבוע בקביעות בכמה בסיסים של צה"ל. בריק ראה הכל ושמע הכל, אבל לא היה מי שיאזין לו. הוא לא נתפס כמוכיח בשער אלא כטרחן, שדוחף את אפו לעניינים שלא בסמכותו.

מי שמכיר מקרוב את בריק, לא יכול להתעלם מכך שמדובר באיש צבא מקצועי, שבקיא בנעשה בצה"ל הרבה יותר מדרגי הפיקוד הבכירים. לכן, לדעתי יש לו מקום בקבינט המצומצם. גם האלוף במילואים אהרון זאבי פרקש, שהיה ראש אגף המודיעין של צה"ל, צריך להיכנס לקבינט כזה. זאבי פרקש, בעבר גם מפקד יחידה 8200, הוא קצין עתיר ניסיון.

בתקופת כהונתו נדרש המודיעין לספק לצה"ל הערכות מצב לגבי כוונותיו של יאסר ערפאת, וכוונתו של סדאם חוסיין להשתמש בנשק לא קונבנציונלי נגד ישראל, במקרה שעיראק תותקף על ידי ארה"ב. תנו לצה"ל לנצח עם הטובים והראויים. אל תוותרו לא על בריק ולא על זאבי פרקש.