פרוץ המלחמה בבוקר שבת ה־7 באוקטובר, שהכניס מדינה שלמה לטלטלה אדירה, הוא "יום שחור" עבור ישראל. בדומה למתקפת הטרור על ארה"ב ב־11 בספטמבר והמלחמה באוקראינה שפרצה ב־24 בפברואר, כבר עתה מסתמן כי הייתה זו מתקפת פתע רצחנית וחסרת תקדים בהיקפה. חרף שלל האזהרות בתקשורת, בין השאר מצד אישיות בכירה במצרים, לצד תמרונים צבאיים, "משחקי מלחמה" וסימולציות שערכו חיזבאללה וחמאס – הציתה המתקפה מערכה צבאית רחבה. לא זו בלבד שמדובר בעימות צבאי אכזרי שתבע עד כה אלפי קורבנות ומאיים להצית את המזרח התיכון כולו, את הרשתות מציפים אלפי סרטונים ותמונות זוועתיות המתעדים טרגדיה אנושית שמתחוללת ביישובי עוטף עזה.

נתניהו: "חמאס יחוסל כמו דאע"ש"; בלינקן מגבה: "עומדים מאחורי ישראל"

זו טרגדיה המעוררת מחדש את מראות מלחמת יום כיפור ב־1973, לצד מעשי טבח, רצח המוני וברבריות בלתי נתפסת שהתחוללה בשואה. לפי דיווחים ממקורות ערביים בדובאי, לצד פרסומים ב"Guardian" הבריטי וב"Wall Street Journal" האמריקאי, מדובר במתקפה משולבת, מתוכננת ומתואמת היטב בין ראשי חמאס וצמרת חיזבאללה וארגונים פרו־איראניים נוספים. מתקפה אסטרטגית שהסבה עד כה תבוסה צבאית קשה לישראל ושנועדה, בראייתם של אלה, לפגוע בה אנושות, לטרפד עסקה משולשת בינה לבין ארה"ב ובית המלוכה הסעודי ולשנות את פני המזרח התיכון. בנוסף, תכליתה לשבש בכל מחיר את תהליך השלום והנורמליזציה בין ריאד לירושלים ומנגד, לבסס את מעמדו של חמאס כריבון ברצועת עזה, לחזק את השפעתה האזורית של איראן ולעצב מחדש את מעמדו של הציר השיעי בהובלתה.

במסגרת המשוואה הגיאופוליטית־ביטחונית, אין ספק כי מדובר במאבק הקיומי החמור ביותר מאז קום המדינה. כל זאת על רקע זה ונוכח איומיו של עלי חמנאי, מנהיג איראן, שלפיהם "המשטר הציוני יימחק בידי העם הפלסטיני וכוחות ההתנגדות ברחבי האזור", והצהרות התמיכה, מנגד, מצד נשיא ארה"ב לרבות אספקת מטוסי קרב לישראל והזזת משחתות נושאות טילים לאזור. זהו מאבק קטלני ורחב היקף, המשנה סדרי עולם והצפוי להשפיע רבות על ישראל כמו גם על האזור כולו.

מתקפת פתע היברידית

פריצת גדר הגבול וחדירתם של מאות מחבלים חמושים מרצועת עזה בין השאר באמצעות רכבים, מצנחי רחיפה וסירות גומי ובחסות ירי ארטילרי של אלפי רקטות לעבר יישובי ישראל, אינו סרט אפוקליפטי. זהו אחד מתרחישי האימה המסוכנים והקטלניים ביותר – שמהם חוששת ישראל כבר שנים רבות – ואשר התחולל בבוקר שבת שמחת תורה. מתקפת פתע היברידית חסרת תקדים זו, שהחלה בשיגור אלפי טילים לדרום ולמרכז המדינה, גבתה מחיר אנושי יקר ביותר, שבמהלכו נרצחו, נכון לשעת כתיבת שורות אלה, כ־1,200 ישראלים ונפצעו למעלה מ־3,000, בהם רבים במצב אנוש. כל זאת, לצד עשרות חיילים ואזרחים שנחטפו לרצועת עזה בהם נשים, ילדים וקשישים, שמספרם הכולל, ימים לאחר תחילת הקרבות, עדיין לא ברור.

במהלך קרבות ירי ממושכים שהתחוללו בין כוחות הביטחון והמחבלים שהשתלטו על עשרות מתקנים צבאיים, עיירות, קיבוצים ויישובים ישראליים בעוטף עזה הממוקמים סמוך לגדר המערכת, ובראשם כפר עזה, בארי, רעים ונחל עוז – נפגעו מאות רבות מתושבי המקום שהמתינו שעות רבות לחילוצם. בראייה אסטרטגית כוללת, כבר עתה ברור כי מדובר במשבר ביטחוני־קיומי חמור ביותר, המשקף מחדל קולוסאלי שבעטיו נחצו כל "הקווים האדומים" – המדיניים, הצבאיים והמוסריים. יתרה מכך, בצל מערכה כבדה שאליה נגררה ישראל בהפתעה מוחלטת, כאמור, אין ספק שזוהי רק "קריאת השכמה". הסכנה המוחשית והמיידית האורבת לה היא לא פחות מפתיחת חזית נוספת מול חיזבאללה בצפון, לצד ובנוסף לפיגועי טרור שייצאו מיהודה ושומרון ו/או מקרב הקיצונים שבערביי ישראל ומזרח ירושלים.

ככל שנוקף הזמן ומתבהרים ממדי הקטל הרצחני, הנזק וההרס בחבל ארץ שלם שנהרס עד היסוד בעקבות כשל פוליטי־ביטחוני וכן, צבאי־מודיעיני החמור בתולדות ישראל, נחשפת מציאות עגומה ומטלטלת ביותר. פגיעותה של ישראל נוצלה בידי פעילי חמאס, המנציחים את רגעי התופת לצד קריאות השמחה לאיד, תוך השגת תמונות ניצחון מפלצתיות המופצות תדיר בשלל הרשתות וערוצי התקשורת בעולם. חמור מכך, מדובר בהצלחה צבאית אסטרטגית של ארגון טרור־מדינתי המונה "רק" כמה עשרות אלפי לוחמים והחולש על אוכלוסייה של כ־2 מיליון פלסטינים, החיים בצפיפות ובעוני מרוד על פני שטח זעיר של 365 קמ"ר בלבד.

חמאס – התנועה המיליטנטית הקיצונית ביותר בקרב ארגוני הטרור הפלסטיניים, שנתמכת ומצוידת בשלל האמצעים המתקדמים ביותר בעיקר על ידי איראן וקטאר, אינה מכירה בזכות קיומה של מדינת ישראל. בעודו מונע מתוך זעם, תסכול ושנאה תהומית כלפיה, פועל חמאס בין השאר בהשראת דאע"ש (ISIS) והאידיאולוגיה הרצחנית של הג'יהאד העולמי.

בדומה לפיגועי הטרור שביצע ארגון המדינה האסלאמית במזרח התיכון, ברחבי אירופה והעולם, מתוארת מתקפת הטרור המפלצתי על ישראל כברבריות בלתי אנושית של ארגון חמאס צמא הדם. טבח אכזרי, חטיפה ואונס ברוטאלי. זאת, לצד רצח המוני לאור יום של משפחות שלמות ואלפי אנשים, נשים וילדים חפים מפשע, שכל תכליתם "השמדת מדינת ישראל ורצח יהודים", כפי שהיטיב להבהיר זאת הנשיא ג'ו ביידן בנאומו המרגש ביום שלישי. וכך, מעבר לסדקים במערכת המדינית, הצבאית והביטחונית שחשפה מתקפה נפשעת זו, מדובר בפגיעה עמוקה בסנטימנט ההישרדותי ההיסטורי ובאתוס היהודי לדורותיו. פגיעה כל כך עמוקה בישראל, שאחריה חיי המדינה והחברה ייראו לגמרי אחרת.

Don’t Dare Involve

לא בכדי הצהירה ארה"ב על תמיכתה המלאה בישראל והבהירה כי היא עומדת לצדה. מעבר לסולידריות ולהזדהות העמוקה עם הציבור הישראלי, נאומו העוצמתי של הנשיא ביידן ועוד בפעם השנייה השבוע במיוחד בשעה קשה זו, הוא אירוע מכונן. אירוע קריטי שתזמונו, משמעותו וחשיבותו חורגים הרבה מעבר לגבולות הזמן המיידי. לא רק משום ההבנה בצמרת הממשל בוושינגטון כי פגיעה אנושה בישראל פירושה פגיעה בביטחון הלאומי של ארה"ב ומדינות המערב. כבר עתה ברור כי הזזת משחתות ונושאות מטוסים ופריסת כוחות ומטוסי קרב באזור, נועדה לאותת על רצינות כוונותיו של הממשל בוושינגטון למנוע בכל מחיר הסלמה ביטחונית, לנסות לאחד בין הגורמים המתונים בקרב מדינות ערב ובהן השותפות ב"הסכמי אברהם" (דוגמת איחוד האמירויות ובחריין).

בנוסף, ומעבר להקרנת מנהיגות, עוצמה וכוח צבאי, תכליתם של מהלכים אלה היא להרתיע גורמים קיצוניים, ובראשם איראן וחיזבאללה מהפעלת מל"טים, טילים או שלוחים (Proxies) בדמות מיליציות שיעיות מעיראק, וכן למנוע את הצטרפותם של ארגוני טרור מיליטנטיים נוספים (דוגמת דאע"ש ופלגיו השונים ברחבי עיראק, סוריה והמזרח התיכון) לעימות נגד ישראל. בראייה מערכית רחבה, אין ספק כי הידרדרות למלחמה כוללת בחזיתות נוספות, שתוביל לכאוס וחוסר יציבות אזורית – כפי שחותרת איראן להשיג – עלולה לגרום לשינוי דרמטי במאזן הכוחות במזרח התיכון. שינוי שכבר עתה נותן אותותיו ומקרין על הזירה הבינלאומית. לכן, דווקא בשעות משבר קשות אלה, על ישראל למצוא את תעצומות הנפש, להתאחד ולגייס כוחות כדי להתגבר על הסיכונים הרבים המאיימים על עצם קיומה.