האזינו לטור של אלון בן דוד:

הטור של אלון בן דוד

קשה עוד לדעת איזה שם תעניק ההיסטוריה למערכה שאנחנו נמצאים בתחילתה. זה כנראה לא יהיה השם שהעניק צה"ל למבצע – "חרבות ברזל". ספק גם אם תיקרא "מלחמת עזה הראשונה", שכן חזית הצפון עשויה להיפתח בכל רגע. מה שברור כבר לרבים מאיתנו, וחשוב שכולנו נבין, הוא שאנחנו במלחמה על הקיום. אם לא ננצח ונכריע בה – לא נוכל להתקיים במקום הזה. ככה פשוט.

ההתייעצות הלילית והדרג המדיני שנשאר בחוץ: מה קרה בשעות שלפני הטבח
"האסון המודיעיני": השאלות הקשות סביב מתקפת הפתע של חמאס

הרבה דברים קרסו בשבת בבוקר, הרבה מערכים, תפיסות ואמונות. תלי מילים כבר נאמרו ונכתבו על הכישלונות והמחדלים שאפשרו את הטבח, ועוד ספרים רבים ייכתבו על העיוורון והחידלון. אבל ביסוד כל הכישלונות קרסה קונספציה שלפיה אנחנו יכולים לחיות לצד השכנים שטופי השנאה שלנו עם הסדרים כלכליים שיבטיחו שהחיכוך איתם יהיה נסבל.

לקונספציה הזאת היו שותפים רבים: מראש הממשלה, דרך ראשי כל מערכות הביטחון שלנו - וגם אנוכי הקטן שגיתי בה. האמונה הזאת, שאפשר לשמר יציבות מול הארגונים הפונדמנטליסטיים האסלאמיים שחיים לצדנו, נשחטה גם היא בשבת בבוקר.

ההתפכחות נקנתה במחיר הכואב ביותר שאיש לא יכול היה להעלות על הדעת, אבל היא חדה וברורה: לא ניתן לחיות בשכנות לאסלאם קיצוני. אם בתום המלחמה יישאר חמאס בעזה – נקבל מהדורות חוזרות של טבח שבת במטולה, בכפר סבא ובנתניה. לא יהיו יישובים ישראליים בעוטף, לא בגבול הצפון ובסוף – גם לא בתל אביב.

יש עוד רבים שלא מבינים את זה ומסתכלים על המערכה הנוכחית במונחים של סבבי הלחימה בעבר: מה יהיה מצב הסיום, מי ישלוט בעזה אחרי כן, ואיזו עסקה נדרשת כדי לשחרר את החטופים. אבל יותר ויותר מבינים כל יום שאנחנו יוצאים למערכה שנועדה קודם כל להכריע: להשמיד את כל התשתיות ואת הנכסים של חמאס ולסלק אותו מעזה, יחד עם רבים מתושבי הרצועה. הם לא יוכלו להמשיך לגור לצדנו.

כשאומה ניצבת מול איום קיומי בלתי נסבל – היא חייבת קודם כל להסיר אותו. כשארצות הברית הותקפה בפרל הרבור, היא יצאה למערכה שנועדה להשמיד את היכולות ואת הרצון של יפן להמשיך להילחם, בלי להתחבט במה יהיה אופיו של המשטר ביפן אחרי שתסתיים המלחמה. המערכה נמשכה ארבע שנים ועלתה במחיר נורא, אבל בסופה חדלה יפן מלהיות איום על שלום העולם.

חלק ממקבלי ההחלטות שלנו כבר מבינים את זה, וחשוב שגם ראש הממשלה יצליח להתנתק מהעיסוק בעצמו ובכישלונו ויתמקד בהשגת הניצחון. כל חייו של נתניהו הוא לומד ושואף להידמות לדמות המופת שלו ווינסטון צ'רצ'יל, והנה, ההיסטוריה זימנה לו רגע צ'רצ'יליאני. בימים האחרונים הוא ושאר ההנהגה הישראלית מתחבטים בשאלת חיזבאללה: האם ליטול את היוזמה בצפון ולהנחית מכת מנע על חיזבאללה, או להתמקד בדרום ולדעת שבכל רגע חיזבאללה עשוי לפתוח מולנו חזית שנייה. יש נימוקים טובים לשתי הגישות האלה.

תומכי מכת המנע טוענים שזו הזדמנות בלתי חוזרת: צה"ל מגויס וערוך חזק בהגנה בצפון, הצי האמריקאי לצדנו, ואם נסיר את האיום של חיזבאללה – נוכל להתפנות להתמקד במערכה הארוכה שמצפה לנו בעזה. מתנגדי מכת המנע אומרים שאחרי הטראומה של שבת, תתקשה החברה הישראלית לעבור עוד טראומות קשות של מגדלים שנופלים בתל אביב, פגיעת טילים מדויקים באתרים אסטרטגיים ונחיתת כוחות חיזבאללה במקומות שונים בארץ.

נדמה שהנשיא האמריקאי פתר לנו את הדילמה. בשיחותיו עם נתניהו המליץ ביידן בחום שנתמקד בעזה, והבטיח שהכוחות שלו יידעו לטפל בחיזבאללה אם יפתח במלחמה נגדנו. לצי האמריקאי שהוצב כאן יש יכולות מגוונות לפגוע ולשתק את חיזבאללה, יכולות שאין למדינת ישראל. חיזבאללה בינתיים מסתפק בפעולות הטרדה והתגרות לאורך הגבול ומנסה לשקול את האיום שניצב מולו. לעת כתיבת שורות אלה, הוא טרם קיבל החלטה אם להצטרף למלחמה.

ישראל מתכוונת להפעיל עוצמות אש שלא נראו באף אחת מהמלחמות הקודמות שלנו, ולדחוק את תושבי צפון הרצועה אל החלק הדרומי שלה. כשהכוחות המתמרנים ייכנסו, לא יהיו כמעט מבנים על הקרקע ולא אזרחים. הלחימה תתמקד באנשי חמאס שיישארו במנהרות של עזה תחתית.

המהלך הזה ייצור לחץ כבד על גבול מצרים ויוביל למתיחות עם המצרים, אבל לישראל אין הרבה ברירות – אנחנו חייבים להרחיק את העזתים מהיישובים שלנו. כאן יידרש פתרון מדיני ליישוב הפליטים האלה במדינות אחרות.

זה לא מהלך שמונע מנקמה, אף שרגש הנקמה מבעבע בקרב כולנו, זה מהלך של הישרדות של האומה כולה. החורבן של עזה יהיה אות ומופת לגורל הצפוי לכל שכן שלנו שיקום עלינו. המערכה הזאת תארך חודשים, יהיו לה מחירים כבדים, אבל בסופה אנחנו צריכים לדעת ששום משפחה ישראלית לא תמצא שוב את עצמה לבד בממ"ד מול מפלצות רצחניות.

כשרואים את היקף החורבן בעוטף, קשה לדמיין איך ואם בכלל יחזרו לכאן התושבים שניצלו מן הטבח. אבל חייבים להעז ולדמיין שנבנה מחדש את היישובים, ואולי הפעם יהיה להם גם נוף לים.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13