רצף האירועים בסוף השבוע בגבול הצפון - ניסיונות חדירת חוליית מחבלים פלסטינית בהכוונה של חיזבאללה שסוכלה, ירי טיל קרקע אוויר לעבר כטב״ם ישראלי, ירי רקטות ואירועים נוספים – מבטאים היטב מגמה של הסלמה גם בגזרה זו, היא אמנם הדרגתית, אבל ניכר שחיזבאללה מנתב אותה ביד מכוונת. זו אינה רק תגובה לפעולות שביצע צה״ל בלבנון. חיזבאללה יוזם פעולות נוספות שהם אינן רק בהקשר של תגובה, והן מתגברות ככל ששעון התמרון ברצועת עזה הולך ומתקדם לקראת פעולה.

היום השמיני למלחמה | חוסל אחד ממפקדי החמאס; 30 פצמ"רים שוגרו לעבר הר דב
הגבול הצפוני מתחמם: שיגורים מלבנון וניסיון חדירה נוסף בהר דוב

בצה״ל צריכים להיות ערוכים לכמה ימי קרב משמעותיים יותר כבר בימים הקרובים, כשלחילופי המהלומות מול חיזבאללה מביאים אותו על סף מלחמה בחזית נוספת. בדרום, המלחמה מול חמאס היא עם סימן קריאה, בעוד שבצפון עם חיזבאללה יש עדיין סימני שאלה. עם זאת, הנחת המוצא של ישראל חייבת להיות כאילו כבר עכשיו המלחמה היא בשתי זירות. כלומר, כאשר יחל תמרון בעזה, זו תהיה הנקודה שבה יחליטו בחיזבאללה להיכנס באופן רשמי לתוך המערכה. 

האירועים בזירה הצפונית הם כבר עכשיו חלק מהמערכה הכוללת. לישראל, גם לאחר שהחלה המלחמה בדרום, לא היה מידע על תיאום שבין חמאס, חיזבאללה ואירן על מערכה רב-זירתית משותפת לשלושתן. אבל לאור הכשל האדיר והעיוורון המוחלט בכל הנוגע לתוכניות החמאס בדרום, גם אם אין כרגע מידע שמצביע על הקשר בין ארגוני הטרור בדרום ובצפון - נקודת המוצא חייבת להתייחס כרגע לאפשרות שגם בצפון יש עדיין לישראל פער מודיעיני. מכך עולה כי הנחת המוצא המחמירה של מערכת הביטחון ושרי הקבינט צריכה להיות שבתחילת התמרון ברצועה צפויה להיפתח המלחמה גם בזירה הצפונית. 

הימים הקרובים בגזרת הדרום יעמדו בסימן המשך המתקפה מהאוויר וההכנות לפעילות הקרקעית. אחרי הכל, היעד להכריע את חמאס ולהגיע לניצחון בשדה הקרב, אינו ניתן למימוש ללא פעולה קרקעית. תקיפות האוויר נועדו גם להכין את הקרקע לאותה פעולה, ומבחינה מבצעית יש לישראל עדיין מה להשיג עוד לפני התמרון כאשר היקפי הירי של חמאס בשלב הזה נמוכים יחסים. עם זאת, צריך להיזהר מלתת בנתון זה משמעות גדולה בשלב הזה כמדד לפגיעה משמעותית ביכולת שלהם לירות ולתזמן את הירי.

סביר להניח כי חמאס מבין שהמערכה הנוכחית תימשך זמן רב והוא מבקש לחסוך תחמושת לשלבי לחימה מתקדמים יותר, או לשלב בו חיזבאללה יצטרף לעימות ובחמאס יבקשו להגביר את היקפי הירי. כך או כך, כצפוי במצב של מלחמה, ביממות האחרונות היקף ירי הרקטות נמוך יחסית וחמאס, לעומת מבצעים קודמים, מתזמן פחות מראש את שעות הירי. יחד עם זאת, הוא ממשיך לרכז מאמץ לפגוע באשקלון, אשדוד ושדרות.

היקפי הירי של חמאס אינם מייצרים בשלב הזה לחץ על תחילתה של המערכה הקרקעית ,ולכן עיתוי החלטה להפעיל את הכוחות קשור למוכנות ולאימון הכוחות שאמורים להיכנס ולאישורי תוכניות. עיתוי היציאה למבצע תוך מימוש עקרון של הפתעה הוא אחד מהגורמים החשובים, אך במקביל יש כאמור גם להסתכלות על הזירה הצפונית חשיבות בקבלת ההחלטות של ישראל. גיוס המילואים בהיקפי הענק מאפשר לצה״ל גמישויות לניהול מערכה בכמה זירות, ועדיין צריך לזכור את החובה לגמור את המלחמה הזו בהכרעה ברורה של חמאס, לא פחות. עם זאת, האיום וזירת המלחמה המרכזית היא בצפון מול חיזבאללה, ולכן במידה וישראל תנהל שני מאמצים במקביל, המאמץ המרכזי יהיה בלבנון גם אם נצטרך להמתין להכרעת חמאס לסוף המלחמה.

ובסוף, לעורף האזרחי. במבחן התפקוד של הממשלה עד עכשיו מרבית משרדי הממשלה מגרדים את ציון האפס. אין מילה אחרת לתאר את החלל הריק במשרדי הממשלה שמצאו עד עכשיו תושבי הדרום שנותרו ללא בית ומקום. אופי המלחמה בקו העימות, אך גם בשל איומי הרקטות, אמור היה לפתח תפיסות פעולה במשרדי הממשלה בחירום לטיפול בתופעה רחבה היקף של פליטים מביתם. הללו יזדקקו לפתרונות לטווח ארוך - וכשתפתח חזית נוספת בלבנון, היקפי ירי של חיזבאללה יובילו להיקפי נזק גדולים עוד יותר ויוסיפו לטיפול בשעת מלחמה עשרות אלפי תושבים נוספים. 

הטיפול בעורף יהיה חלק מהחוסן הלאומי במערכה העתידית, ועד לשלב הזה תפקוד משרדי הממשלה אינו מעיד טובות. על מנת להתחיל לטפל בתשתיות האזרחיות בעוטף עזה, היקצה אתמול משרד הביטחון עשרה מיליון שקלים נוספים כדי שצוותי עבודה יוכלו להתחיל לעבוד כבר מחר. האלוף במיל׳ רוני נומה מונה לעמוד בראש צוות לטיפול ראשוני בתשתיות עוטף עזה, אך במשרדי הממשלה האחרים דממה בסוף השבוע. 

בנושא זה, אם ראש הממשלה בנימין נתניהו רק היה ער לקולות תושבי העוטף שאיבדו את ביתם, אז אולי במקום הצהרה אותה נשא בערב שבת שלא היה בה דבר חוץ מענייני תדמית, הוא היה דופק על השולחן ומבטיח טיפול הולם של משרדי הממשלה במצוקות החדשות והקשות של תושבי העוטף, וכן מענה ראוי למשפחות רבות שעדיין אינן יודעות מה עלה בגורל יקיריהן. לעיתים, כשאין תשובות, גם יחס ואמפתיה יכולים לעזור, אבל רבים משרי הממשלה פשוט נעלמו בתוך האדמה, בנתק מוחלט מהמתרחש סביבם.