חודשים? השתגעתם?

השאלה הנוכחית של ניהול המלחמה שעדיין לא ניתנה לה תשובה היא האם ישראל קרובה לקו האדום בין תגובה לגיטימית לפשעי המלחמה המזוויעים שבוצעו נגדה ובין מדיניות הריסוק, פינוי וגירוש שהיא מנהלת בעזה. בכירי הממשל האמריקאי שנוחתים כאן חוזרים ואומרים שישראל חייבת לנהל מלחמה על פי חוקי הלחימה הבינלאומיים. ובעצם הם מתכוונים לדיר בלקום אתם קרובים לחציית הקו האדום בעוד בחדרי המלחמה שלנו מדברים על הגברת הלחץ וכי המלחמה תארך "חודשים".

דרכה האחרונה: עיתונאית מעריב שי רגב הובאה למנוחות
באופן אוטומטי: הביטוח הלאומי יעביר אלפי שקלים כמקדמה לפצועי המלחמה

תגידו, אתם השתגעתם?

הבעיה היא הצורך בחשיבה אסטרטגית גם אם הזעם והנקם מוצדקים כאשר השעון מתקתק בכמה חזיתות במקביל. נרטיב הטראומה של ההפצצות ו'פינוי' המיליון מעזה מקזז כיום את נרטיב מבצע הפריצה האכזרית לעוטף. עזבו רגע מוסר ורחמונס, אם זה יימשך (חודשים ?) לא יבחינו בעולם מי כאן ביצע טבח בסגנון דאעש ומי כאן נוקם בענישה קולקטיבית. אלה הם חוקי המשחק ואם לא נדע לשחק אותם נפסיד את היכולת למוטט את חמאס בהסכמה עולמית. במגרש הזה כלי המשחק הם נרטיב שיווק וסמלים. בגרניקה זה היה הסוס של פיקסו, בסברה ושתילה זה היה הסוס שלנו גם (לא אנחנו ביצענו את הטבח, רק סתם ישבנו על היציע בגג וצפינו. והסוס השחור הזה עשוי להופיע גם בעזה. אם יש למטכ"ל תוכנית פעולה סבירה, וודאי שאסור לעמוד עם סטופר ביד, אבל 'חודשים'?

יש לנו חזית צפונית שכוללת הבטחה אמריקאית לתמוך כאשר תפרוץ מלחמה בחסות איראנית. אני לא יודע מה זה חסות איראנית והאם מטוסים אמריקניים וטילים אמריקאיים יפציצו באיראן גופא או באזור. אני מניח שאצבעות ההדקים מגרדות למי שסבור שזו הזדמנות להיפטר מהגרעין האיראני, ומקווה שאנקל ג'ו לא שותף להבערת המזה"ת. ועוד אני מניח שסבבי חיל האוויר בעזה הם תירגול מועיל לשירוג שרירים למקרה מלחמה בצפון, אבל 'חודשים'?

כיום מתנהל מול חיזבאללה משחק הפגיעות המקומיות ההדדיות והרגיל שמנוהל משך עשרות שנים. הם פוגעים כאן, אנחנו פוגעים שם, ושני הצדדים משמרים סוג של מתח ביטחוני מבוקר. עד כה צה"ל משחק בהתאם ל'מסורת' הזו. אם חיזבאללה מצטרף בגדול למסיבת הדמים הזו אזי אם לבנון תחזור לתקופת האבן אנחנו נחזור לתקופת התנ"ך וזה בדיוק מה שרוצים המתנחלים.

הורי החטופים במסיבת עיתונאים בכפר המכביה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
הורי החטופים במסיבת עיתונאים בכפר המכביה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

אלא שכיום עוד לפני שחיזבאללה יחליט להיכנס לאירוע על הארסנל הרקטי והטילי שלו - יש לו יכולת לרתק כוחות בצפון והופ, שתי אוגדות מילואים עולות צפונה. אם מול חמאס המלחמה תיקח חודשים, כמה שנים היא תיקח מול חיזבאללה, סוריה, איראן ובריה"מ ? ובצד הנזק המוסרי והכרסום בתמיכת העולם יגיע הנזק הכלכלי לגבות מחירים שייפגעו ביכולת העמידה של הציבור משך אותם 'חודשים'.

אני יודע מי ימנע סיטואציה כזו עוד לפני שתיוולד: ידידנו הגדול מארצות הברית. או שיימצאו במערכת הביטחונית הפוליטית אנשים שאמורים לחשוב צעד אחד קדימה לקראת היום שאחרי. בהנחה שביבי הוא רק דובר קבינט המלחמה שדואג רק לעצמו, שגלנט משחק על הקווים ורון דרמר הוא דש בורד פאפי, בצומת ההכרעות וההחלטות בקבינט יושבים שלושה שהג'וב הזה, לחשוב צעד קדימה, מוטל עליהם: הרצי הלוי, בני גנץ וגדי אייזנקוט. הייתי מעדיף את יצחק רבין ואמנון ליפקין אבל זה מה יש. או בבוטות: גדי ובני, לא קיבלתם תמיכה לאומית רק כדי לפקד על מטוסים שיפציצו עיר. בשביל זה ביבי מספיק.

יש לכם אישור לאומי לאופציה מלחמתית רק אם תבצעו שינוי קטן. הפקודה העתיקה שהחליפה את 'יאללה הסתער' במלחמת השחרור הייתה פקודת ההסתערות ב'ששת הימים' 'נוע נוע סוף'. כך גם פקודת ההסתערות הנוכחית בשינוי המתבקש: 'נוע סוף מעשה במחשבה תחילה'. אם התכנית הראשונית דיברה על 'חודשים רבים' צריך להעיף אותה וללכת על פלן B. אין לי מושג איך מתכננים תכנית אלטרנטיבית שאמורה להיות מבוססת מודיעין ושולי ביטחון קשיחים. אלה הם ייסורי השאול הפרטי שלכם אבל בשביל זה אתם שם.

קלטת חמאס שמציגה את הילדים החטופים שנפלו בשבי. צילום: רשתות חברתיות, סעיף 27א'

מסתובבים בתקשורת מיני חוכמולוגים שאומרים שניתן בו זמנית לנהל פעולה צבאית לחיסול חמאס (ואנשיו) ולהחזרת החטופים. אין חיה כזאת. הרי לא נרשה לעצמנו להפציץ מנהרות בפצצות חודרות אם אנחנו לא יודעים איפה מוחזקים חטופים. רוצים באמת להחזיר את כל החטופים? זה יעלה בהחזרת כל אסירי חמאס.

אנחנו וותיקי מדיניות הדחיות (מיקוח על מי ישוחרר וכו') במקרים הקודמים. הן נועדו לגרור זמן כדי לא להחליט. בדרך כלל בגלל לחץ וחשש מפני מה יגידו במפלגות הימין. אם מהלך החילופין לא יתבצע כאן ועכשיו אזי ברור שהממשלה וראש הממשלה בראשה לא רוצים להחזיר את החטופים. צחי הנגבי אומר ברורות: לא נלך למו"מ עם מי שאנחנו מתכוונים להשמידם".

אם תחל הפעולה הקרקעית ללא החזרת החטופים המשמעות היא שהממשלה 'מוותרת' על החטופים. זה נשמע נורא. גם נוהל חניבעל נשמע נורא ובפועל הוא היה אמור להתממש. לכאורה הדרך לפתור את הפלונטר הנוכחי היא להיכנס קרקעית ולחסל את חמאס. המניעה היא שזה לוקח 'חודשים' שבמהלכן נספוג אבדות, הכלכלה תתמוטט ותתפוגג הלגיטימציה הבינלאומית של מדינות דמוקרטיות שישראל תלויה בהן. הדרך הנכונה היא להקפיא את המצב הקיים, להמשיך בלחץ על חמאס בכל האמצעים שקיימים וללכת לבחירות. זה נשמע כמו אקט הרקוליאני ואני לא רואה בסביבה הרקולס כלשהוא. זה מחויב המציאות כי מה שקורה בחיים שמחוץ לחמ"לים ושטחי הכינוס של הכוחות בשטח הוא המשך פעילות תעשיית הרעל מצד ביבי ושות'. וכמו שאנחנו יודעים המחלוקות הפוליטיות מחלחלות למטה, לחיילים. לכן בחירות. רק ממשלה שלא תכלול את כנופיית עלי בבא והשודדים תוציא אותנו, הגם בשן ועין, מהפלונטר הנוכחי.

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]