חמאס פרסם אתמול את הסרטון של מייה שם, שנחטפה לרצועה לאחר שיצאה לבלות במסיבה ברעים. הסרטון הזה הוא מהלך נוסף בקמפיין הלוחמה הפסיכולוגיה שחמאס מנהל ומשרת אותו היטב במאבק על התודעה. כל שנייה בסרטון הזה תוכננה בקפידה, כמו גם הטיימינג שבו שוחרר הסרטון. 

חמאס פרסם תיעוד של חטופה מעזה: "תוציאו אותנו מפה כמה שיותר מהר"

ראשית, למרות שבסרטון מנסים לייצר את הרושם שהוא מהיום יומיים האחרונים, על פי "ניו יורק טיימס", שערך ניתוח נתונים מקובץ הווידאו שפרסם החמאס, הסרטון שבו נראית מייה צולם לפני שישה ימים לפחות. כמובן שלא במקרה בחרו במייה. הם ניסו להבין מי מבין החטופים יעביר את המסר בצורה הטובה ביותר. ההשערה היא שמבין החטופים היא במצב טוב יחסית ולכן נבחרה.                                   

לסרטון הזה יש שתי מטרות. הראשונה, להדגיש את הצד ההומניטרי של חמאס. לאחר הביקורת הרבה שספג בעולם ופרסום סרטוני הזוועה. הסרטון מנסה לייצר את הרושם שחמאס מתייחס בצורה הומאניטארית לחטופים. כדי להשיג את המטרה השתמשו בחמאס במספר טקטיקות שנועדו לעצב תודעה סביב ה״טיפול הטוב" לכאורה שהיא מקבלת. 

מייה שם החטופה בעזה (צילום: רשתות ערביות)

ראשית רואים אותה מטופלת בבית החולים בזמן שחובשים את ידה. הסרטון מבית החולים נועד לייצר את הרושם שהיא מטופלת על ידי רופאים בתנאים של בית חולים. שנית, הטקסט שהוכתב למייה מראש על ידי שובייה, מדגיש מספר פעמים את הטיפול הרפואי שקיבלה ונועד להעביר את המסר שמטפלים בה יפה. 

בטקסט אומרת מיה שהיא נפצעה - שימו לב שאמירה זו נאמרה באופן פאסיבי, כאילו ארגון הטרור המתועב לא קשור לפציעתה. ואז מבטאת מסר שמדגיש את הטיפול הטוב שהיא מקבלת. מסר זה חזר על עצמו לא פחות מחמש פעמים בסרטון של דקה. ראשית, התמונה מבית החולים בה חובשים אותה ומטפלים בה. שנית, האמירות הבאות אמורות לרמז על הטיפול ״המצוין״ שהיא מקבלת - ״הניתוח ארך שלוש שעות״, ״דואגים לי״, ״מטפלים בי״, ״נותנים לי תרופות״ ו״הכל בסדר״. 

מסר זה כאמור נועד להציג את ארגון הטרור באופן הומאני. המטרה השנייה של הסרטון היא לפגוע ישירות בבטן הרכה שלנו. חמאס מאד הופתע מהתגובה של העורף הישראלי. בארגון אמנם ציפו לתגובה צבאית של צה״ל אבל היו בטוחים, שנושא החטופים יכתיב את הצעדים של הצבא, מה שלא קרה. חמאס מכיר אותנו היטב, הוא יודע מהי המשמעות של חיי אדם ובפרט ילדים בחברה הישראלית ולכן ההערכה של חמאס הייתה שכל צעד צבאי שישראל תעשה, ייקח בחשבון את נושא החטופים. אבל זה לא מה שקרה. 

תקיפת מטרות חמאס ברצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

ישראל פועלת בחוכמה כאשר היא מתנהלת כאילו נושא השבויים לא קיים. חשוב להבין – זה לא כי ישראל לא נותנת לכך חשיבות, אלא שהיא לא הולכת לשחק לידיים של חמאס. בהתנהלותה – ישראל מעצבת תודעה חדשה על פיה אנחנו לא נשנה את התכוניות שלנו ולא נשחק לידיים של ארגון הטרור. 

אמנם בכל משא ומתן על חטופים יש את השלב שבו החוטפים משחררים מידע, אבל כאן יש תקדים - חמאס מעולם לא שחרר מידע בנוגע לשבויים מיוזמתו ומבלי לקבל דבר בתמורה. מכאן ניתן להבין שחמאס לא צפה את התגובה הישראלית הקשה, הוא היה בטוח שישראל תגיב במתינות יחסית עד לשחרור החטופים. בנקודה זו של השבויים ניתן לומר שעם כל הכאב הנורא, ישראל פועלת בחוכמה בכך שהיא מנהלת את נושא החטופים בנפרד מהדיון על הלחימה.