אלו ימי מלחמה. ובימים הללו נשואות עיני הציבור אך ורק למוצא פיו ולהנחיותיו של דובר צה״ל. לשרים ולפוליטיקאים. דובר צה״ל הוא לובש מדים, הוא סמכות, הוא נציג הצבא השולט על המידע ועל הנתונים, הוא ממלכתי ואיננו אישיות פוליטיים עם אינטרסים פוליטיים. 

ישראל תנצח, אך לא תחזור במהרה להיות מה שהייתה | אבי בניהו
"איך הגעתי למצב הזה?": מסע אל תוך נבכי הרהוריו של נתניהו | אבי בניהו
 
באמתחתו של דובר צה״ל ארגז כלים דוברותי וציבורי נרחב אולם ערובה להפעלתם ויעילותם היא אמינותו. כעיקר במלחמה ובמצבי מתח ומשבר כשהציבור צמא למידע חיוני וחרד לגורלו ולגורל יקיריו בחזית הצבאית והאזרחית. 

מבוא זה שעיקרו נכס האמינות הוא הבסיס לתשובה שרבים שואלים אותי בשעות האחרונות : ״האם דובר צה״ל לא איחר בהכחשת השמועה על חלקנו בהפצצת בית חולים בעזה באופן שגרם לנו נזק בעולם״.

התשובה שלי לשאלה, בשים לב לעובדה שיתכן שהמלחמה עודנה לפנינו, היא לא באלף רבתי. דובר צה״ל חייב לפרסם אך ורק מידע אמין ובדוק הנתמך בצילומים, בהקלטות או בתמיכות אחרות. גם אם כל העולם לוחץ, השגרירויות ומשרד החוץ זועקים לתגובה והתקשורת בעולם מאשימה את ישראל. רק עובדות בדוקות. דגל האמינות מונף מעט גבוה יותר מעל דגל המהירות. 

וכך נהג דובר צה״ל כשכל צה״ל, שב״כ ונוספים מסייעים בידו להגיע במהירות האפשרית לבדיקת העובדות. שנים שהייתי בחדרי הדיונים במטה הכללי, בלשכות ראש הממשלה ושרי הביטחון ואני יכול להעיד בפניכם שצה״ל לא ישים על הכוונות של לוחמיו ילדים, נשים תמימות  ובתי חולים.
 
גם כשדמנו רותח ושהקרביים שלנו זועקים נקם, המוסר היהודי לא יאפשר לנו לעשות את שעשו הרוצחים בני העוולה לנשינו וילדינו. עם זאת שדה הקרב הוא ממלכת אי הודאות. יתכנו גם שגיאות ואם הייתה כזו דובר צה״ל היה נוטל אחריות ומסביר.
 
וייתכן גם שצהל יתקוף לאחר שיקול דעת, מחשבה ואישורים בית חולים שהפך למחסן טילים ולמפקדת חמאס. זו הרי הדוקטרינה של חמאס המסתתר בלב האוכלוסייה בכלל ובתוך מוסדות חינוך ורפואה בפרט. גם במקרה זה היה ניתן הסבר.
 
בתום שבוע שני ללחימה נהנה צה״ל מהסכמה לאומית רחבה בציבור ולגיטימציה להפעלת כוח צבאי ברצועה ואם צריך גם בצפון. רק ממלכתיות, אמינות, שקיפות ושיתוף יאפשר לצה״ל להשלים את משימתו ועל החזית הזו נמנים דובר צה״ל ואנשי יחידתו שהיית לי הזכות לעמוד בראשם ולהוביל אותם לפני שנים. הם ניצבים באחת החזיתות החשובות והמכריעות ואני מחזק אותם.

תא״ל מיל אבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר