קורבן אחד לא מוזכר ואינו מוספד ברשימת האבידות וההרס שמתקפת הטרור הרצחנית של חמאס גרמה. צה"ל ינקום את דמם של הנרצחים. אין ספק בכך, חמאס כבר משלם ועוד ישלם מחיר יקר על הברבריות הנאצית שגילה.

"זה לא אושוויץ, זה חמאס": גלעד ארדן בנאום מטלטל בעצרת האו"ם
גורם מדיני בכיר: "האמריקנים לא יעזו להגיד לנו לעזוב עכשיו את המאמץ המלחמתי"

אבל אין מי שינקום את חיסולו של הקורבן האלמוני. מי שנפגעו מחיסולו, והם מיליונים, אין להם הכוח והיכולות לשלם לעושי הרעה כגמולם. זהותו של הקורבן היא פתרון מדיני לסכסוך הישראלי־פלסטיני. ליתר דיוק, פתרון שתי המדינות. חמאס חיסל את הפתרון. תשכחו ממנו.

כמובן שהפיתרון המדיני לסכסוך לא היה עד כה יעד מעשי ופרקטי. לא בזירה הבינלאומית, לא באו"ם ולא בשטח. עם זאת, בשיחות בין בכירים ישראלים לעמיתיהם בוושינגטון, בהצהרות שפורסמו אחרי פגישות פסגה של ראשי מדינות – הפתרון המדיני לסכסוך הישראלי־פלסטיני היה נושא קבוע.

כמעט כל הצהרה מדינית בנושא מזרח תיכוני שיצאה בשנים האחרונות מהבית הלבן או ממשרד המדינה, כללה אזכור לפתרון של הסדר שתי המדינות שאמור לסיים סכסוך של מאה שנים. בבית הלבן, אגב, טרם אמרו נואש. "לא תהיה חזרה לסטטוס־קוו בין ישראל לפלסטינים מלפני ה־7 באוקטובר", הצהיר השבוע הנשיא ג'ו ביידן. "מה שיבוא לאחר מכן צריך להיות פתרון שתי המדינות".

בדיוק את הסטטוס־קוו הזה חירב חמאס במתקפה הרצחנית שלו. לא תהיה חזרה אליו, כי לא נשאר להיכן ולמה לחזור. איך אמר לי השבוע דיפלומט ותיק ובכיר באו"ם, ששירת בבירות ערביות? "לפתרון מדיני אין סיכוי, לא רק בעתיד הנראה לעין. גם לעתיד שאינו נראה לעין".

הטבח המחריד שערך חמאס בעזה חשף שוב את מועצת הביטחון בעליבותה הנוראית. גוף שכל תפקידו למנוע מלחמות ולשים להן קץ. שם, בבניין המטה הראשי של האו"ם, באולם מועצת הביטחון, סביב השולחן החצי עגול המפורסם, נבלמה הצעת ארה"ב להוקיע ארגון טרור שביצע טבח של מאות אזרחים, ובכללם נשים, ילדים, תינוקות וישישים.

הצעת החלטה שכללה 17 סעיפים – שתוכנם, בלי הגזמה, יכול להיחשב ולהיזכר כמסמך היסטורי, כמניפסט שמזכיר לעולם כולו את צדקת קיומה של מועצת הביטחון – הושמה ללעג ולקלס ונבלמה פעמיים.

לפני שבועיים, אגב, הגישה רוסיה (שזה שנתיים מבצעת אין־ספור פשעי מלחמה באוקראינה) הצעת החלטה כתגובה למתקפת חמאס, בלי להזכיר ולו במילה את חמאס, ובלי להכליל אף לא ברמז גינוי לארגון הטרור הנאצי. לפחות גם הצעה זו נבלמה. נחמה פורתא. בשורה התחתונה, הימנעות מוצהרת ומופגנת של גוף כמו מועצת הביטחון לבצע צעד כה בסיסי, ולגנות טבח אזרחים ולהוקיע טרור, היא הוכחה בלתי ניתנת לערעור של פשיטת רגל מוחלטת. תהליך שנמשך שנים אחדות, והשבוע קעקע והחריב את מעמדה.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התנצל בפני בני משפחות החטופים על ההתבטאות המחפירה שלו השבוע כי "חמאס לא פעל בוואקום" בטובחו 1,400 אזרחים ישראלים. "שום דבר לא יכול להצדיק הרג, פציעה וחטיפת אזרחים", כך אמר להם המזכ"ל. ביג דיל. ההתנצלות הרפה רק מעגנת בזיכרון את ההתבטאות המחפירה שלו, שנאמרה אגב ביום שבו צוין חגיגית באו"ם מלאת 78 שנה להקמתו של הארגון העולמי, שנולד כתקווה גדולה וזה שנים ארוכות לא מפסיק להכזיב.