הסרטון של שלוש החטופות המוחזקות על ידי חמאס לא הגיע בהפתעה למערכת הביטחון, שציפתה לכך שארגון הטרור יתחיל בשלב מסוים לפרסם סרטונים של חלק מן החטופים והחטופות. פרסום הסרטון הנוכחי מתרחש על רקע אי ההתקדמות במשא ומתן לעסקת שחרור חטופים, וזאת למרות הניסיונות הרבים שנעשים מאחורי הקלעים, כאשר במקביל כוחות צה"ל מתקדמים באופן מהיר למדי בשטח ויוצרים לחץ צבאי על העיר עזה. 

בסרטון מטיחה אחת החטופות ביקורת קשה בראש הממשלה, שמוכתבת מן הסתם על ידי חמאס, אשר מנסה להתכתב עם הנרטיב הישראלי, ובמיוחד זה של תושבי עוטף עזה, בנוגע לכשלים בתפקוד הצבא והממשלה טרם המחדל. 

כאמור, בישראל סבורים שהמהלך הזה הוא חלק מלוחמה פסיכולוגית, וייתכן שבהמשך יהיו סרטונים קשים יותר בניסיון להפעיל לחץ על ישראל להגיע לעסקה ולהציג את ישראל גם אל מול העולם כגורם שאינו מאפשר התקדמות במשא ומתן.

פעילות כוחות צה"ל בשטח רצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בנוסף, חמאס מנסה להציג תמונה לפיה החטופות מוחזקות בתנאים טובים ובריאותן תקינה. בהקשר זה, חשוב לציין שאין לראות במצבן של החטופות ככזה המייצג את כלל החטופים, שחלקם נפצעו ואינם מוחזקים, על פי ההערכות, בקבוצה אחת גדולה. 

אחת השאלות שמעסיקות את ישראל כעת היא האם אפשר להגיע לעסקה כוללת שתכלול את כל החטופים, כולל האזרחים והחיילים. בשלב הזה, נראה סביר יותר להשיג עסקה חלקית, לפחות כצעד ראשון, שנוגעת יותר לאזרחים, בעיקר נשים וילדים, ולא בכדי בוחר חמאס בנשים בוגרות מתוך קבוצת האזרחים, מתוך ההבנה שהצגת ילדים בשלב זה עשויה לפגוע בו תדמיתית. 

הצגת שלוש הנשים הללו, אם כן, בהמשך לסרטון שבו נראתה יוכבד ליפשיץ נפרדת מחוטפיה בלחיצת יד, היא המשך הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס, שמנסה להציג עצמו כמי שדואג לחטופים, מבקש להגיע לעסקה עם ישראל, בעוד שהאחרונה אינה מעוניינת בעסקה הוגנת, לשיטת ארגון הטרור.

למרות הניסיונות הרבים, כאמור, לפחות בשלב הזה עסקה משמעותית אינה נראית עדיין באופק. יחד עם זאת, מעריכים בישראל שהקבוצה הכל כך גדולה שיש בידי חמאס, בדמות 239 חטופים, מהווה נטל מסוים על הארגון, וייתכן שלפחות ישנה הזדמנות לשחרור חלק מן הנשים והילדים.

לצד הדבר הזה, צה"ל ממשיך להתקדם בלחימה שלו ברצועת עזה בצורה מהירה יחסית. עמדת מערכת הביטחון עדיין הינה שככל שיהיו יותר הישגים מבצעיים ולחץ צבאי - כך ניתן יהיה להתקדם גם במשא ומתן לעסקה. ואולם, גם בהינתן שיהיו הישגים מבצעיים על הקרקע, מדובר באתגר מורכב מאוד, כאשר חמאס, שלא נהנה באופן דרמטי מכניסת חיזבאללה ללחימה, מחזיק את הקלף של החטופים כמהלך שעשוי להוריד ממנו את עוצמת הלחץ הצבאי שהוא נתון בו.