עמיחי אליהו, קשה ולא יאומן להוסיף את התואר שר, לא הצליח להפריע את מנוחת יום ראשון של בכירי הבית הלבן וצמרת מחלקת המדינה.  אין תגובה מהם על ההצהרה המטומטמת שהנזכר לעיל השמיע בעד הטלת פצצת אטום על עזה. מה שנציג "חולשה דתית" בכנסת הצליח לעשות,  הוא חיזק את הדעה, העצים את הערכה, והזין את המסקנה המקובלות בבית הלבן, עולות בכל שיחה עם פרשנים בכירים  וותיקים בושינגטון ונטענות בקרב בכירים יהודים בקהילה.

מטח למרכז הארץ, רסיס אותר בפ"ת; הרמטכ"ל: "מוכנים בכל רגע להסלמה בצפון"
צה"ל צופה הסלמה קשה מול חיזבאללה? הרמטכ"ל הלוי: "מוכנים בכל רגע לעבור מהגנה למתקפה"

האסון הקטסטרופלי הנורא של ה-7 באוקטובר נולד, נוצר והתחיל ביום הציג בנימין נתניהו בכנסת את  מי שבחר ומינה והציב כשרים ושרות בממשלתו בכנסת. כולל עמיחי אליהו. "המינויים של טיפוסים כמו בן גביר, סמוטריץ', גלית דיסטל- אטבריאן, לוין, לתיקים מרכזיים בממשלתו, עוררו בזמנו הלם, זעזוע ובחילה בבית הלבן", סיפר אמש פרשן ותיק ומוערך, הידוע בקשריו ההדוקים עם צמרת הבית הלבן.  "התחושה  בסביבתו הקרובה של הנשיא היתה אז שמממשלה כזאת  לא יכול לצמוח ולבוא שום דבר טוב". לדברי הפרשן, "זאת היתה הסיבה שהנשיא ביידן נמנע מלהזמין את נתניהו רשמית לבית הלבן".

במלאת חודש למיתקפה הרצחנית של החמאס, משיחות, ראיונות ותגובות עם בכירים בושינגטון ובניו יורק הטענה שנשמעת כמעט בהסכמה כללית היא, שבישראל אין מודעות ואין הכרה  לממדי הנזק, ההפסד, הקלקול למעמדה, לתדמיתה  ולערכה של ישראל בזירה העולמית, בבירות אירופיות מרכזיות ובמיוחד בושינגטון שבנימין נתניהו גרם  בכינונה של הממשלה הנוכחית ובבחירת ומינויים של  אנשים ונשים שאין להם שום ידע, שום נסיון, שום כישורים לתפקידים ולכהונות שהם הופקדו על ידו לנהל.  

"מדינת ישראל נחשבה סיפור הצלחה מדהים. גם ההצבעות נגדה באו"ם לא ערערו ולא פגעו בהערכה החיובית העצומה לישראל שהורגשה מאחורי הקלעים בזירת האו"ם", אמר דיפלומט מערבי ותיק ומוערך בניו יורק. "אני והקולגות שלי היינו בהלם כשראינו לראשונה את מי בחר נתניהו ומינה לשרים מרכזיים. היה לנו ברור שממשלה כל כך לא מקצוענית, ימנית ודתית קיצונית, תביא ותגרום נזק גדול למעמדה של ישראל. רק לא תיארנו לעצמנו לתוצאה האיומה שממשלה כזאת תניב, כפי שאנו רואים כיום".

יהודי בכיר, ותיק, שעמד שנים רבות בראש ארגון יהודי ומזוהה כבעל דעות ימניות, סיפר, "שמעתי בחודשים האחרונים הרבה ביקורת וטענות מצד יהודים חשובים נגד נתניהו וממשלתו. אבל ביום שישי האחרון הזדעזעתי. דיפלומט מערבי באו"ם שאני בקשר איתו סיפר לי כי אחדים מעמיתיו הדיפלומטים מכנים את נתניהו 'צ'אוסקו של המזרח התיכון'. זה נורא. זה הרג אותי".

פרשנים בושינגטון ובכירים יהודים בקהילה מביעים דאגה מהצפוי במישור היחסים בין ישראל לארה"ב, בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ג'ו ביידן. "יותר קשה לנהל לטפח יחסים  עם בית לבן ידידותי ועם נשיא כל כך נאמן ומסור מאשר עם נשיא יריב ועויין", אמר בכיר יהודי, ותיק ומוערך מאוד בקהילה. "וזה בדיוק מה שמדאיג אותי כשאני עוקב אחרי התנהלות נתניהו והתנהגות אחדים מהשרים שלו.

לא היה נשיא כל כך ידידותי לישראל כמו ביידן והבעיה היא שגם לא יהיה בעתיד נשיא כזה. אני וחבריי מאוד חוששים שנתניהו יפגע ביחסים אלו. לדעת אחדים מהם הוא כבר פוגע". בכל השיחות שניהלתי בימים האחרונים, עם גורמים בכירים בושינגטון ובניו יורק, מהם מומחים ותיקים וידועים בתחום יחסי ארה"ב וישראל, עלתה והשתמעה הדעה שבנימין נתניהו צריך וחייב להתפטר ולפרוש מתפקידו ומייד.

"איתו, במקביל, חייבים להסתלק מתפקידיהם השרים המרכזיים שמינה. חייבת לקום ממשלת חירום, ממשלה של מומחי ומקצוענים", אמר ראש ארגון יהודי, דמות ידועה בקהילה.  "מדברים הרבה ובדאגה על שחרור החטופים ובצדק. גם ישראל כמדינה היא חטופה ומוחזקת כבת ערובה שחובה לשחרר ולחלץ".