רק עכשיו, חודש ללחימה, אנחנו נכנסים לפרק הדרמטי ביותר של מבצע מיטוט חמאס וחיסול הנהגתו בעזה. בצד הקרבות סביב מרכזי השליטה, מתנהלת אופרציה לא פחות דרמטית בעניין חילוץ החטופים. שני האירועים כאילו משולבים ביניהם אבל אף אחד לא יודע היכן הם נפגשים.

ראש המוסד לשעבר עוד יעלה על רבו נתניהו בחציית הקווים האדומים
סיוע הומניטרי? ראש המוסד לשעבר מבהיר: "לא משוכנע שהכל יגיע לאזרחים"

הסלוגן "נילחם נגד חמאס כאילו אין בעיית חטופים ונילחם על שחרור החטופים כאילו אין מלחמה בחמאס" הוא גם מטופש וגם שקרי. הסלוגן הנוסף שאומר שנהרוג את יחיא סנוואר הוא מטופש לא פחות כשהוא כרוך בעניין החטופים. כאילו אתה אומר לסנוואר אנחנו הולכים להרוג אותך אבל לפני זה תן לנו את החטופים. אלא אם כן אתה יודע בוודאות שתהרוג אותו לפני סיכום המשא ומתן על החטופים. נו באמת. אם אני מבין נכון את רסיסי המידע, אף אחד לא יודע בדיוק מה יקרה לחטופים כאשר צה"ל יילחם על מרכזי השליטה.

ולפתע, בתוך ענני האבק ותמרות האש והעשן בשטח ובערפל המגעים החשאיים בערוצים השונים לשחרור החטופים, קפץ לקדמת הבמה הצמד הידוע בנימין נתניהו ויוסי כהן, ראש המוסד לשעבר. לאחר שכהן סיפק למשפחת נתניהו שירותים אישיים כראש המל"ל הוא מונה לראש המוסד והחל לספק לנתניהו שירותי מודיעין לטובת ניפוח האיום האיראני וסלילת נתיב עוקף לבעיה הפלסטינית (הסכמי אברהם והתעתוע הסעודי). שני המהלכים האלה קרסו. האחד עם עלות ביידן והשני עם התייצבות כל העולם הערבי מאחורי הפלסטינים בימים האלה. תמורת שירות לא ממש מגובה במודיעין זכה כהן לסוג של תמיכה קיסרית במרוץ להנהגת הליכוד.

הפגנה למען החטופים (צילום :אבשלום ששוני)

בימים אלה חברו השניים, שוב, לניסיון לקדם אינטרסים אישיים על חשבון אינטרסים לאומיים. בעיית החטופים היא הר געש מתפרץ שגלי הלבה שנובעים ממעמקיו מתחברים היישר ללב הקולקטיבי של העם כולו. וכך האביר כהן, בשירות המלך נתניהו, יצא בשליחות סודית (בטח סודית) לחלץ את החטופים מזרועות הבירוקרטיה הביטחונית.

החשבון של השניים פשוט: נתניהו עצמו ממודר מערוצי ההידברות בין קטאר, ארצות הברית, מצרים ואנשים פרטיים. זה לא מה שיפריע לו לעלות על הגל אם השחרור יצלח. אם ביידן יצליח לארגן עסקה תמורת כניעה של ישראל (הפוגה בקרבות, דלק ושיירה הומניטרית) ייאלץ נתניהו לחתום עליה ולך תדע כיצד זה יפרנס את הפוליטיקה סביב ההסדר. אם ישוחררו החטופים נתניהו ימריא. אם יקרה אסון תופנה האצבע המאשימה של נתניהו למערכת הביטחונית שאליה היא מופנית מבוקר ה־7 באוקטובר. כהן עצמו ירוויח סוג של רהביליטציה אם הכל ילך כשורה ומיקום משופר במרוץ לראשות הליכוד. אם יקרה חס וחלילה אסון אז הוא לא בפרונט.

עד כאן גניבת סוסים מאקיאוולית כמקובל במחוזותינו. הבעיה: בדרך לשליחות עלומה נוספת עצר כהן באולפן 12 כשליחו המיוחד של ראש הממשלה. אין לו כמובן מה למכור לדנה ויס פרט לחיוך כומס סוד של צלופח חלקלק ושרשור דביק של מנטרות פטריוטיות. אין לי מושג ירוק מה עשו ראש המוסד דדי ברנע וכהן בקטאר. בהחלט יכול להיות שכהן בא על תקן פותח דלתות אצל מי שבזמנו ניהל מולו עסקי מודיעין והגיע כדי לסחבק את האווירה ולדחוף את עניין החטופים.

אלא שכהן לא לקח בחשבון שני אנשים: נתניהו רופס וראש המוסד ברנע רותח. האחרון הרים טלפון לנתניהו והוריד אותו מיד על הברכיים: "יוסי כהן לא מונה לשמש כשליח מטעם ראש הממשלה", אמר גורם פוליטי שהתחפש למדינאי והסביר: "כהן יזם מפגש עם מנהיג ערבי באישור ראש הממשלה. ראש הממשלה הנחה אותו לעבוד תחת ראש המוסד הנוכחי, דדי ברנע. צירים מקבילים יכולים לסבך את העניין".
איכס.