לאחר כמעט 76 שנות עצמאות למדינת ישראל, לאחר שזכתה לכינוי סטארט־אפ ניישן בזכות התקדמותה הטכנולוגית המזהירה, לאחר 17 שנים של טיפוח ופיתוח חמאס ברצועת עזה בחסות ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלותיו, ולאחר שנה מסויטת של ממשלה בלתי מתפקדת ונבחרי ציבור העסוקים באובססיביות בשינוי מבנה המשטר והרשויות בישראל ובהסתה פרועה נגד ראשי מערכת הביטחון, הגיע ה־7 באוקטובר 2023 ושינה את כללי המשחק בכל התחומים.

קווי הדמיון המחרידים בין הטבח בעוטף לשואת העם היהודי באירופה

מה שהיה הוא לא מה שיהיה עוד. Startup Nation הופכת ל־Restart Nation.
ביום שאחרי, תצטרך כל הצמרת הביטחונית, הפוליטית והמדינית בישראל לקחת אחריות ולתת דין וחשבון על הכישלון העצום. כל ראשי מערכת הביטחון יתחלפו, ממשלת ישראל הנוכחית לא תוכל להמשיך לתפקד, והממשלה על העומד בראשה תסיים את תפקידה ההיסטורי, הטרגי והכושל.

ביום שאחרי, צה"ל, לאחר שיחליף את מפקדיו, לא יוכל עוד להישאר אדיש ליכולתם של ארגוני הטרור המקיפים אותנו או למידת מורתעותם. צה"ל לא יוכל להיתפס שוב ללא ציוד ומזון לכל מערך המילואים. הצבא לא יוכל עוד להיות במצב שבו הוא אינו מצליח לתת מענה הגנתי לאזרחי הגבולות בישראל במשך שעות ארוכות.

ביום שאחרי, לא תעסוק המדינה עוד במהפכות משפטיות ובהפיכות משטריות. הממשל הבא של מדינת ישראל חייב להיות ממלכתי, שפוי, מאוזן, ליברלי. כזה הרואה לנגד עיניו את אינטרס המדינה ואזרחיה לפני צורכי המפלגה וראשיה. כזה הנותן אמון בראשי המערכות הביטחוניות והאזרחיות שעליהן הוא ממונה, ונותן להם גיבוי. כזה הלוקח אחריות על תפקודו וכישלונו. כזה הפועל ביעילות ובחסכנות, תוך מימוש יעדי הממשלה והמדינה בתהליכים אסטרטגיים ארוכי טווח.

ביום שאחרי, תצטרך המדינה לשקם ולבנות מחדש את משטרת ישראל, להוסיף לה כוחות, ציוד ומשאבים ולהתאים את יכולותיה להשלטת סדר וביטחון אישי לכל אזרחי המדינה, ובעיקר להציב מעליה גורם מקצועי, מנהיגותי וממלכתי המסוגל להוביל את בנייתה של המשטרה לשנים הבאות, בדגש על החזרת שלטון החוק והמשילות.

ביום שאחרי, תצטרך הממשלה לשקם ולבנות מחדש את שירות בתי הסוהר, להגדיל משמעותית את יכולות הכליאה של המערך ולשדרג דרמטית את איכות כוח האדם ואת המשאבים המוקצים לארגון.

ביום שאחרי, יצטרך השב"כ לברר לעומק את הסיבות שבגינן לא הצליח להביא מודיעין איכותי על היקף התקיפה של חמאס.

ביום שאחרי, יצטרכו צה"ל ומשרד הביטחון לבנות מחדש את גדרות הגבול מול עזה ומול לבנון וליצור חיץ רציני ועמיד יותר בפני חדירות.

ביום שאחרי, תצטרך המדינה לתת מענה כולל ומקיף לתושבי עוטף עזה ועוטף לבנון, לשקם את בתי היישובים בעוטף עזה ואת האמון מול תושביהם ולבנות מחדש את חבל הארץ הזה. אף אחד מתושבי הדרום והצפון לא יחזור לביתו ללא תחושת ביטחון והגנה מלאים.

ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני (צילום: חיים צח /לע''מ)
ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני (צילום: חיים צח /לע''מ)


הטובים לשלטון
ביום שאחרי, תצטרך לקום כאן ממשלה שתידרש לטפל בדחיפות במגוון רחב של נושאים: בגירעון התקציבי האדיר, בנזקי המלחמה ובעלויותיה, בשיקום פיזי, כלכלי, ביטחוני ותעשייתי של אזורי הגבול בצפון ובדרום, בתכנון אסטרטגי ארוך טווח של בניין הכוח הצבאי, המודיעיני והמשטרתי.

על הממשלה יהיה לעסוק בשיקום מצב החברה, שמצד אחד נכנסה למשבר ברמת שסעים וקיטוב אדירה, אך השכילה להתאחד סביב צורכי האזרחים והצבא. יהיה עליה לפעול לשינוי שיטת הבחירות ומבנה הממשל, באופן שיאפשר כאן הקמת ממשלים יציבים, בעלי יכולת תכנון ארוך טווח, ממלכתיים ובעלי אומץ לב מנהיגותי לשיקום הכלכלה, החוסן הלאומי והביטחון.

ביום שאחרי, תידרש ישראל לתהליך מדיני כלל־אזורי, שיחייב מצד אחד שורת הסדרים מול הרשות הפלסטינית באיו"ש ובעזה, המשך קידום המהלכים להשגת הסכם עם סעודיה ושימור וחיזוק הברית האסטרטגית עם ארה"ב ומדינות מערב אירופה שעמדו לצד ישראל במלחמה.

ביום שאחרי, תידרש הממשלה לקבל החלטות הנוגעות ליחסי החוץ שלה, בדגש על מדינות שקמו בגלוי נגד ישראל, כמו טורקיה, רוסיה ואחרות.
ביום שאחרי, תצטרך הממשלה הבאה להקים מערך הסברה בינלאומי, מקצועי, יעיל ואפקטיבי באופן שיתאים לצורכי ההסברה ולא יסתמך על ארגונים פרטיים ויוזמות אישיות של אזרחים.

ביום שאחרי, תצטרך המדינה והעומדים בראשה לאחד מחדש את האזרחים ולבנות זהות ישראלית מאחדת על פני הזהויות השבטיות שאותן טיפח כאן הממשל לאורך שנים ארוכות. ובכלל זה לתת את הדעת על שילוב החברה הערבית בליבת העשייה של המדינה.

ביום שאחרי, תידרש המדינה הזו למנהיגים ולנבחרי הציבור הטובים ביותר, המקצועיים ביותר, המנוסים ביותר והממלכתיים ביותר. בדיוק ההפך מהמצב השורר בממשלה הנוכחית.

הניצחון טרם הושלם, והאויב עדיין בעל יכולות שלטוניות וצבאיות ברצועת עזה. החטופים עדיין מוחזקים בידי חמאס, ותושבי יישובי הגבול עדיין רחוקים מבתיהם. גם האבל על הנרצחים טרם הסתיים, כמו גם זיהוי חלק מהנעדרים. אבל היום שאחרי כבר כאן לפתחנו, והחשיבה על כל הנושאים שפורטו מתחייבת כבר עכשיו.

הכותב הוא ראש תחום החוסן הלאומי, המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS), אוניברסיטת רייכמן
[email protected]