כן, הגיע הזמן לחשוב, לדבר על הרגע שאחרי, רגע אחרי שצה"ל ישלים את משימתו למגר עד חורמה את אויבינו ברצועת עזה על מוסדותיהם ומנגנוניהם, רגע אחרי שנתחיל לשמוע בעזה את ציוץ הציפורים. יש צורך, ליתר דיוק חובה, לפעול כאן ומיד לקיום מערכת בחירות חריגה שלא במועדה, כדי שתשים קץ לממשלה הכושלת הזו. הצורך הזה חשוב ודחוף יותר אפילו מההחלטה על עתיד רצועת עזה על שני מיליון תושביה, מפני שלא ניתן לסמוך על החלטות הממשלה הזו בכל תחום שבאחריותה.

נתניהו לבד, גלנט וגנץ בצד: התמונה שהסעירה את הרשת
נתניהו הבהיר: "הרצועה תפורז, צה"ל ימשיך לשלוט בה כדי למנוע טרור"

בלי קשר לוועדת החקירה הממלכתית שתקום כאן לאחר המלחמה לבדיקת מחדלי הממשלה, העומד בראשה, צה"ל ומערכת הביטחון ופרסום מסקנותיה, הצורך להחליף את הממשלה הזו הוא צורך מיידי שנובע כתוצאה מתפקוד לקוי וכושל. זו ממשלה שאטומה לצורכי עשרות אלפי המפונים מבתיהם, שדותיהם ועסקיהם.

ממשלה שלא קשובה לצורכי השלטון המקומי שמשווע לכספי המדינה ושראשיו ניצבים חסרי אונים מול תושביהם - אינה ראויה להנהיג את המדינה בשעות אלה. ממשלה שמרבית שריה נעלמו כלא היו לאורך ימי הלחימה, ושהעומד בראשה לא מגיע לנחם משפחות שכולות - לא ראויה להנהיג את העם הנפלא הזה.

ב־7 באוקטובר ההלם הכה כאן את כולם - את צה"ל, השב"כ, הממשלה והשלטון המקומי. זה היה ליקוי מאורות שאחז בכולם, אבל מיד ראינו את ההתאוששות המהירה והאיתנות של צה"ל, את ההתאוששות והתפקוד היעיל של השלטון המקומי ושל המערכת הרפואית. יחד עם רוח ההתנדבות הישראלית הנפלאה שהפיחה תקוות חדשות, החלה לנשוב כאן התקווה שאבדה.

חברי הקואליציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חברי הקואליציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כל אלה הורגש ובלט כישלונה של הממשלה, של חבורת חובבנים, ממלאי תפקידים שאין להם יכולות וכישורים אלמנטריים כדי להתמודד עם בעיות שהם אמורים לתת להן מענה. גרוע מזה, מסתבר שחברים בממשלה הזו, בפרט שר האוצר, מתנהלים כאילו המלחמה והצרכים החריגים שנוצרו בעקבותיה אינם נוגעים להם. המאבקים על פיצוי תושבי קו העימות בגלל הבדלי מרחק של 200־300 מטר הוכיחו שאכן מדובר כאן בממשלה אטומה.

ובעיקר, המלחמה הזו הוכיחה שיש כאן עם נפלא עם חוסן ורוח איתנה, שאולי אין לאף עם - ברוח ההתנדבות, במסירות, באומץ הלב ובערבות ההדדית. אין ספק שהמלחמה הזו הביאה איתה משב רוח חדש, רענן, שהיה חסר כאן בשנים האחרונות, משב רוח שתהיה לו השפעה משמעותית על פניה, אופייה ודרכה של המדינה בהמשך הדרך.

זהו משב רוח שכבר הביא לדחייה ושאט נפש מתפקוד הממשלה, תפקוד שכאמור כאן חייב להביא מיד לאחר סיום המלחמה לבחירות, כדי שתקום כאן ממשלה ברוח העם. אני מתכוון לממשלה שתשקף את המשב החדש בעם ותתנהל ברוח הזמן, בניגוד מוחלט להתנהלות הכושלת של הממשלה הגרועה ביותר שהייתה כאן מאז קום המדינה.