בנימין נתניהו שבר, בראיון שהעניק ל-סי.אן.אן, את כל שיאי הניתוק הקודמים של עצמו. כשנשאל על סוגיית אחריותו על מחדל ה-7 באוקטובר, ענה: "האם מישהו ביקש מהנשיא רוזוולט לקחת אחריות אחרי פרל הארבור"? 

בזכות "ערוץ התעמולה": אחרי הרבה זמן, קיבלנו את ביבי של פעם | מיקי לוין
המידע על החטופים והדלק לבתי החולים: התנאי של נתניהו להפסקת אש

כשקראתי את הכותרת הזו, עוד בטרם הראיון המלא עלה לאתר, שפשפתי עיניים בתדהמה. למרות שהורגלנו בשרלטנות האישית של האיש, הורגלנו בניתוק, הורגלנו בבריחה מאחריות, התרגלנו לשקרים ולהתחמקויות ולספינים לאורך עשרות שנים, למרות כל זה, לא האמנתי שהוא באמת אמר את זה. חיכיתי שהראיון עצמו יעלה לאוויר. ובכן, הוא אמר את זה.

האיש שניסה למכור לנו שהוא צ'רצ'יל, מנסה עכשיו להיות רוזוולט. מה השלב הבא, סטלין? הוא משווה את טבח ה-7 באוקטובר לפרל הארבור. מזלו שרוזוולט כבר מת, היה בטח מגיש נגדו תביעת לשון הרע במיליונים. כי רוזוולט לא פיטם את קיסר יפן ב-30 מיליון דולר כל חודש, במזומן, במזוודה. רוזוולט לא הגה את מדיניות בניית כוחה של יפן, כדי להחליף את גרמניה. יפן לא ישבה על הגדר של אמריקה. אוקיינוס ענק שלם הפריד ביניהן. אמריקה היתה באותן שנים מעצמה בדלנית בהגדרה, הניחה לאומות העולם להתקוטט והקפידה לא להתערבב בהבלים האלה.

ההתקפה היפנית על פרל הארבור לא באה אחרי שרוזוולט הבטיח להפיל את שלטונו של קיסר יפן, ולא קיים. רוזוולט לא חתום על בניית העוצמה של יפן. פרל הארבור נפלה על האמריקאים כרעם ביום בהיר, משום מקום. ההתקפה של חמאס על ישראל היתה כרוניקה של התקפה ידועה מראש. נתניהו הזהיר ממנה בקולו עשרות פעמים. התכנית האופרטיבית של חמאס היתה ידועה למודיעין לאורך שנים. שר הבטחון המתפטר, אביגדור ליברמן, הזהיר מהתרחיש הזה בצורה מדוייקת. נתניהו עצמו הזהיר ממנו בטרם עלה לשלטון. אבל עכשיו, בהימלטותו מהאחריות, הוא רוזוולט.

מלחמת חרבות ברזל: בנימין נתניהו על הלחימה מול חמאס. ללא קרדיט (צילום :ללא קרדיט)

טוב, לפחות סוגיית האחריות הוסדרה. הוא לא קיבל אחריות, הוא לא לקח אחריות, לא באנגלית ולא בעברית. זה היה מקסם שווא. זה הדבר היחיד שאפשר לקחת בחינם, והוא מסרב לקבל אותו. האיש הזה לא הולך לשום מקום, הוא בטוח שכולם אשמים, חוץ ממנו. הוא הסביר לועדת וינוגרד אחרי לבנון השניה שראש הממשלה הוא האחראי העליון והבלעדי על כל סוגיית הבטחון הלאומי. הוא הסביר לאהוד אולמרט אחרי המלחמה שהוא היה צריך לוודא שהצבא כשיר (אולמרט היה בתפקיד בקושי חודשיים כשהמלחמה פרצה). הוא עצמו שולט כאן כבר 16 שנה ועדיין, הוא לא קשור לשום דבר בעייתי. לא לשריפה בכרמל, לא לאסון מירון ולא לטבח חמאס. 

ואז עברתי לצפות בראיון שהעניק נתניהו ל-אנ.בי.סי. גם כאן, הוא הטמין אמירה מדהימה, שומטת לסתות. הוא נשאל האם ישראל יודעת איפה כל החטופים ממוקמים כרגע, ואמר: "אנחנו יודעים הרבה על מיקומם, אבל לא אכנס לזה".

אני מקווה, גם ברגע זה, שמה שנתניהו אמר כאן אינו פליטת פה. אני מקווה שמדובר באמירה מתוחכמת כלשהי. אני יודע שהסיכוי לכך נמוך. אני נזכר איך הוא ישב באולפן הערוץ הראשון אחרי השמדת הכור הסורי ולמרות שהוזהר פעמים רבות, הסגיר את הסוד בשידור חי. כל הצמרת המדינית והבטחונית של המדינה באותה שעה מרטה את שערותיה הקולקטיביות למראה האמירה הזו, שנאמרה ברגעים הכי רגישים לאחר השמדת הכור בדיר א-זור, כשכולם שקדו להעניק לבשאר אל-אסד את "מרחב ההכחשה".

והנה, הוא עושה זאת שוב. כאמור, הלוואי שאתבדה.

בכל הזמן הזה שנתניהו התראיין, חיזבאללה טיווח אזרחים ישראלים בצפון. התוצאות היום קשות במיוחד. מטווח נ"ט על המושב דובב גרם לעשרה פצועים, חלק מהם במצב אנוש או קשה, מכוניות עולות באש וזירה שמזכירה יותר את עזה.

דגלי חיזבאללה (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
דגלי חיזבאללה (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

צה"ל גובה מחיזבאללה מחיר יקר על המשך התקפותיו, אבל נדמה לי שהקו האדום נחצה. הגיע הזמן שנסראללה ישלם על מעלליו מחיר אמיתי. ישראל במלחמה קשה בדרום, מאות אלפי חיילי מילואים מגוייסים כבר חודש, הכלכלה בהאטה משמעותית והצפון ערוך למלחמה כפי שלא היה ערוך מעולם: סדר הכוחות של צה"ל עצום, חיל האוויר חמוש, עמוס פצצות ומטרות. לנסראללה יש רק מה להפסיד. אין שום סיבה לא ללמד אותו לקח. לא חייבים להכנס למלחמה כוללת. נסראללה יודע שבסיומה של מלחמה כזו ביירות תיראה הרבה יותר גרוע מתל-אביב וסיכוייו להיות בחיים אינם גבוהים.

"צריך להתחיל לפגוע בכוח רדוואן", אמר לי אתמול קצין בכיר מאוד לשעבר, "הרי גם ככה תהיה בעיה קשה להחזיר את אוכלוסיית ישובי קו העימות בצפון לבתיהם במצב הנוכחי, אין שום סיבה לא לגבות מנסראללה מחיר דמים כואב באמת ובאותה הזדמנות לייסד משוואה חדשה בצפון: כל מי ששייך לכוח רדוואן שחוצה קו דמיוני ומתקרב לגדר הגבול, דמו בראשו. ככה פשוט. נראה את נסראללה מבעיר את כל המזרח התיכון על זה. מדינה צריכה להגן על אזרחיה וריבונותה, נקודה. ימי ההפקרות נגמרו. את המסר הזה צריכים להבין במזרח התיכון כולו".