את ההתקפות הברוטליות והזוועות שתוכננו לפרטי פרטים על ידי חמאס, בראשות סינוואר, אין דרך אחרת להסביר ללא הבנת הקווים הפסיכופתולוגיים שאפשרו לו לנהוג כך. התכנון הקר והמדויק, ההונאה האסטרטגית שתוכננה שנים אחורה והירידה לפרטי פרטים של הטבח, מציירות דיוקן של אסטרטג קר רוח, ללא יכולת לחוש אמפתיה, אשמה או בושה. כדי לתכנן פעולה כל כך אכזרית ומדויקת יש צורך בניתוק מוחלט מכל רגש של אנושיות. הניתוק הזה לא יכול להיעשות על ידי אדם נורמטיבי. 

פסיכופתיה זו הפרעת אישיות שאינה מופיעה במדריך הפסיכיאטרי. היא יושבת תחת הפרעה המכונה הפרעת אישיות אנטי־סוציאלית, והיא בעלת מאפיינים מולדים. מדובר באנשים קרי רוח לחלוטין. שום דבר לא חודר אליהם. לכן הן לא חשים רגשות אשמה, חרדות, אובססיות. הם לעולם לא מופרעים על ידי אשמה או בושה שטורדים את מנוחתם. ללא תחושות אלו המוח פנוי לתכנון בצורה יעלה, קרה, מחושבת ובפרט נטולת רגש.

על פי דוח של בלומברג, לפני חמש שנים שרבט יחיא סינוואר, פתק על שידע שמתווכים מצרים ימסרו לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. על הפתק נכתב בעברית - קחו "'סיכון מחושב' על הפסקת אש". זמן לא רב לפני כן אמר מפקד חמאס משהו דומה לעיתונאי איטלקי: "אני לא רוצה מלחמה יותר. אני רוצה הפסקת אש". שאיפתו לרצועת החוף הפלסטינית הענייה? "אנחנו יכולים להיות כמו סינגפור, כמו דובאי." הפרופיל הפסיכופתי בסגנון המנהיגות של סינוואר ניכר בקור הרוח שלו, בסבלנות לתכנן אירועים שנים קודם ולהבין איך המהלכים שלו יובילו להטעיית הצד השני. זו הסיבה שהערכות המודיעין שחמאס מורתע ולכן ההעדפה הייתה להתמקד באיראן ובסוריה. התחושה הכללית הייתה שחמאס מורתע, ושהאתגרים האמיתיים נמצאים רחוק יותר.

אנשים בעלי מבנה אישיות פסיכופתי מסוגלים לזייף בכישרון ביטויים של אכפתיות וקרבה מה מעיד על שליטה גבוהה באינטליגנציה רגשית, מאפיין הקשור לרוב בפסיכופתיה. העניין לגבי פסיכופתיים הוא שהם יודעים להבחין בין טוב ורע, הם מבינים בדיוק כיצד לייצר מצג שווא של כוונות שלום. הם פשוט בטוחים שהם נמצאים מעל זה. שמוסר או אמפתיה הם נחלתם של האנשים הפשוטים, הם מרגישים מורמים מעם. ההצלחה שלהם לשחק באנשים ולהתל בהם, מהווה תגמול משמעותי עבורם, ברמה האישית לא פחות מאשר הישגים לאומיים.  

סינואר ידע לקרוא מצוין את התודעה הישראלית. כשישב בכלא קרא באופן קבוע ביוגרפיות של דמויות מפתח ישראליות וכך השיג סינוואר שליטה עמוקה בתודעת החברה הישראלית. 

בטי להט, ראש המודיעין של מערכת הכלא באותה תקופה, אמרה בסרט תיעודי בטלוויזיה כי ניסתה להשתמש באירוע הזה כדי לגייס אותו כסוכן. הוא לא התעניין. אנחנו רואים שמעשיו של סינוואר משקפים מעבר לאידיאולוגיה – כמיהה עצומה לראות כיצד המניפולציות שלו מצליחות. היכולת שלו לשתול אצל יריביו תפיסות ורעיונות על רצון להפסקת אש, מדגיש אינטליגנציה רגשית ברמה מאד גבוהה – היכולת להבין בדיוק איך היריב חושב ולעשות בכך שימוש מושכל הוא מאפיין הקשור לרוב בפסיכופתיה.

לבסוף, מרכיב נוסף בהפרעת האישיות שיכול לשפוך אור על האכזריות הבלתי נתפסת שראינו בטבח של השביעי באוקטובר, היא אישיות קרימינאלית, המתבטאת בהפרת חוקים ונורמות ללא תחושת חרטה, ושאיבת סיפוק מרמיסת אנשים. הם נוטים לכופף המציאות כך שתתאים לצרכים הנרקיסיסטיים שלו ולפנטזיות הפרנואידיות. לכן כדאי לכלול בהערכת המודיעין גם הערכת אישיות של מנהיגים שתוכל לייצר להוסיף עוד רובד לניסיונות לנבא את התנהגותם.

כדי לשבור את רוחו של פסיכופת צריך לשבור את הציפיות שלו. אם הוא חושב שהוא הבין היטב את ההנהגה הישראלית, צריך להוכיח לו באמצעות המעשים בשטח שהוא קרא אותנו לא נכון. זה יערער לחלוטין את תפיסת עולמו. במלחמה הנוכחית אנחנו בדרך לשם. אבל הגענו לנקודה קריטית של להיות או לחדול, אם עכשיו נתחיל להסס, משמעות הדבר שסינוואר ניצח. כרגע הוא מעורער, הוא הבין שהוא צפה לא נכון את התגובה ועכשיו אנחנו במשחק צ׳יקן. מי ימצמץ ראשון. כדאי שזה לא יהיה אנחנו.