ליוסי כהן, ראש המוסד לשעבר, יש חלום: להיות ראש ממשלה. גם לבנימין נתניהו יש חלום - לסכל את כוונתו ואת סיכויו של יוסי כהן. מה שהיה בעבר קשר אמיץ בין ראש הממשלה לבין האיש שהוא מינה לראש המוסד, הפך למערכת יחסים קרירה, כשנתניהו הבין שלכהן יש חלום לרשת אותו.

לאחר שקרא לסוף שלטון חמאס: כך כינה ארגון הטרור את יורש העצר
לקראת התרחבות המבצע בעזה: ישראל קוראת לתושבים בחאן יונס לעזוב | דיווח

נתניהו לא אוהב יורשים. שרים בליכוד שהעזו לחלום בקול על תפקיד ראש הממשלה, הבינו מהר את הטעות שעשו. החלום הפך למציאות קודרת. השרים ישראל כ"ץ, ניר ברקת ואבי דיכטר הפנימו מהר מאוד את המשפט "החיפזון מהשטן, המהירות מהשפן", וגנזו את חלומותיהם.

נתניהו הוא חשדן גדול, ויש לו סיבה טובה להיות כזה. נאמנות בפוליטיקה היא לא שם המשחק, וברור לו שמי שמסמנים עצמם כיורשיו הם חסרי סבלנות.

יוסי כהן עשה טעות. הוא הציב לעצמו מטרה, מבלי שהביא בחשבון שיש לכך מחיר. האיש ששימש ראש המוסד, שהמשפט "בתחבולות תעשה לך מלחמה" היה נר לרגליו בשירותו, הוכיח שהוא חובבן בתחום הפוליטי, מה ששיחק לידי נתניהו. כהן אומנם לא מצהיר בגלוי שהוא נושא את עיניו לתפקיד ראש הממשלה, אבל מתנהל כמי שמתכוון להיכנס בקרוב מאוד למערכת הפוליטית, כדי להחליף בבוא היום את נתניהו.

בינתיים טבעי ומתבקש שנתניהו ישתמש בניסיונו ובכישוריו של כהן במו"מ לשחרור החטופים. כהן הוא בעל ניסיון רב יותר מדוד ברנע, שנכנס לתפקיד ראש המוסד בינואר 2021. אלא שסדרת ראיונות שכהן העניק לאמצעי התקשורת, שבהם האדיר עצמו ללא ביסוס ומבלי שניתן לו תפקיד מוגדר במטה לשחרור החטופים, עוררה את זעמם של ברנע ושל נתניהו. משרד ראש הממשלה הזדרז לפרסם הבהרה, שכוונה לאוזניו של יוסי כהן, שבה נאמר במפורש שברנע ואלוף במילואים ניצן אלון, הם היחידים שמופקדים על המו"מ לשחרור החטופים והנעדרים. על הדברים חזר נתניהו גם בקולו.

מההודעה נשמט, במקרה או שלא במקרה, שמו של תא"ל (במיל') גל הירש, שמונה על ידי ראש הממשלה לטפל בשחרור החטופים, מה שהביא את יוסי כהן להסיר את הכפפות ולטעון שהוא לא מבין מה תפקידו של הירש. לא ברור אם כהן אמר את הדברים משום שהירש החליט לוותר על שירותיו, וייתכן שהוא עשה זאת כי הוא מעוניין בתפקיד.

כהן, שלא רגיל לקבל סירוב, הציע את עזרתו למשפחות החטופים והנעדרים, שלא ראו סיבה לדחות את ההצעה. אין סיבה שכל מי שיכול להביא לשחרור יקיריהם לא יזכה בתמיכתם. ראש המוסד לשעבר גם הזדרז לצאת לקטאר במטוס פרטי, ולטענתו עשה זאת בשליחות משפחות החטופים – כאשר מערכת הביטחון הזדרזה להבהיר שכהן לא המריא בשליחותה וראש המוסד הנוכחי ברנע נשלח גם הוא למדינה שבה מתנהל מו"מ לשחרור החטופים.

כהן פגוע, וזה הביא אותו לחזור ולהתראיין בתחילת השבוע לתאגיד השידור הציבורי, שם הוא בחר להתנער מקשריו עם רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו ועם בניו של ראש הממשלה. ייתכן שלכהן יש מפת דרכים משלו, שעל פיה הוא חייב להתנתק ממשפחת נתניהו כדי להגשים את חלומו להיות ראש ממשלה.

דרוש בולדוזר

לשיקום היישובים שנפגעו בעוטף עזה יש צורך בבולדוזר, מנהיג, פרגמטי, ובעל יכולות ביצוע. ח"כ אביגדור ליברמן הוא כזה, ולכן נתניהו חייב למנות בהקדם את ליברמן לשר האוצר ולאחראי על שיקום היישובים שסמוכים לגדר בדרום ובצפון.

אני לא מתעלם מהדם הרע שבין ראש הממשלה לליברמן, שגילה נכונות להצטרף לקבינט המצומצם כדי לסייע מניסיונו כשר הביטחון לשעבר. ליברמן היה נכון להשאיר את המשקעים הקשים מאחוריו, אך נתניהו לא היה מוכן לנהוג בדרך דומה, והסכים לצרף את ליברמן כחבר בקבינט, אבל לא כחבר בקבינט המצומצם.

ליברמן יכול להחליף ללא כל קושי את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ללא תקופת ניסיון וללא צורך בהכשרה, מה שנחשב יתרון חשוב. הוא כבר ישב במשרד הרלוונטי והוכיח שהוא בקיא בכלכלה ויודע לשמור על הקופה הציבורית. אצל ליברמן לא יוזרמו בתקופת מלחמה כספים קואליציוניים, ולא תהיינה עסקאות מתחת לשולחן. הכסף כולו יוקדש לשיקום נזקי המלחמה. למשרד האוצר דרוש שר אוצר שלא יתקוטט עם הדרג המקצועי, ושבין סגולותיו יהיה ניסיון בסיסי בכלכלה. לסמוטריץ' אין את זה. הוא לא מתאים לשמש בתפקיד שר אוצר בעיתות שלום - לא כל שכן בעת מלחמה.

פרשנים מטעם עצמם

המלחמה בדרום הצמיחה עשרות פרשנים חדשים ובהם פרשנים מטעם עצמם. ערוצי הטלוויזיה משדרים כמעט בכל שעות היממה, ובהיעדר דיווחים מאזורי הקרבות הם נאלצים להסתמך על מה שנקרא בעגה הטלוויזיונית "ראשים מדברים". שידור אולפני הוא אחד המוצרים הזולים, ובתקופה שבה יש ירידה תלולה בהיקף הפרסום - הראיונות באולפנים ומחוץ להם מהווים פתרון יעיל וחסכוני.

אני מופתע מכמות בכירי השב"כ לשעבר שמתארחים באולפנים. כל מרואיין שהועסק בעבר בשירות ביטחון כללי, זוכה על המסך לתואר בכיר בשב"כ. אם השירות העסיק כל כך הרבה בכירים, מי ביצע את העבודה בשטח? אז מי בכיר בשב"כ? ראש מרחב, ראש אגף החקירות, היועץ המשפטי, ראש אגף ההדרכה, ראש אגף כוח אדם, חוקר שבויים, מגייס ומפעיל סוכנים או ראש צוות שתפקידו אומנם חשוב, אבל הוא רחוק מלהיות מבכירי השב"כ.

שירות הביטחון הכללי זכה בעיתון "העולם הזה" לתואר "מנגנון חושך", שניתן לו על ידי עורכו אורי אבנרי. אז "מנגנון החושך" יצא עכשיו לאור. אנחנו שומעים בהתפעלות את "הבכירים" מטעם עצמם, שחלק מהם משמיעים דברי הבל בנושאים שבהם אינם בקיאים. למומחים הצטרפה לאחרונה בכירה מטעם עצמה ששירתה במוסד. את עיקרי הדברים הרדודים שהיא משמיעה בחשיבות, ניתן לקרוא בכל עיתון, מה גם שלחלק מהדברים שעליהם היא מדברת בידענות אין קשר למוסד. נראה לי ש"הבכירה", שחולמת להיות ראש עירייה, עושה שימוש ציני במקום עבודתה הקודם לצורך פרסומה האישי. היא בקיאה בביטחון כמו שאני בקיא בהפשרת השלגים באנטארקטיקה. אבל זה לא משנה, היא "בכירה במוסד".