כהונת נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון תסתיים בעוד חודש בדיוק, אבל נכון לתחילת השבוע לא היה ברור אם בתום חמש השנים כהונתו תוארך לקדנציה נוספת. כאן נכנס לתמונה שר האוצר בצלאל סמטוריץ', שזיהה כאן הזדמנות והטיל את מלוא כובד משקלו בעד המינוי.

נתניהו וסמוטריץ' סיכמו: תוארך כהונתו של נגיד בנק ישראל
הנגיד לשר הביטחון גלנט: "רק הכרעה ברורה של חמאס תיטיב עם הכלכלה הישראלית"

ההזדמנות נפלה לשר האוצר כפרי בשל. בשבועות האחרונים נוהל מאחורי הקלעים, בידיעת בנק ישראל ובסיועו, מאבק תקשורתי יעיל בעיקר בטלוויזיה להשארת הנגיד בתפקיד. זה כלל הדלפות מישיבות מינויים בכנסת, הפעלת פורום ראשי הארגונים העסקיים ועוד.

הנגיד היה מעוניין בתפקיד - עובדה שהוא לא התייאש והמשיך לפעול מאחורי הקלעים. אלא שכל זה לא הרשים את נתניהו, שהמשיך לייבש אותו עד תחילת השבוע. ביבי לא רצה את פרופ' ירון, בין השאר בעקבות ביקורתו העקבית על המהפכה המשפטית והשלכותיה הכלכליות. הנגיד גם ספג קללות ונאצות גם מפוליטיקאים נוספים בליכוד.

אבל בגלל שלא נעים, ניסו לתפור לו תפקיד של ממלא מקום למספר חודשים אבל נגיד זה לא תפקיד של מורה מחליף בבית ספר. מינוי נגיד קבוע חשוב לכלכלת המלחמה, למשק ולמעמדה של ישראל בעולם.

עד כה וכמו במינויים אחרים אלה השיקולים העניינים של נתניהו הם מתחתית סדר העדיפויות. הפוליטיקה הקטנה משחקת אצלו בגדול. הנגיד היה מוכן בינתיים להתבזות, לספוג, ולהמתין למוצא פיו של ראש הממשלה.

עד שבאה המלחמה וטרפה את הקלפים. כניסתנו של בני גנץ לממשלה בעקבות המלחמה שינתה משהו גם בפוליטיקה של המינויים. על המשך כהונתו כנגיד הופעל לחץ מאסיבי, מה עם שנתניהו לא הגיע עם מינוי חלופי.

לגופו של ענין. מי שהרוויח מהפוליטיקה סביב המינוי הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בדרך כלל לשרי האוצר אין השפעות על מינויים מסוג זה, אבל דווקא כאן זה הצליח לו. מתברר שנתניהו פוחד מסמוטריץ' הרבה יותר מיחיא סינוואר.

שר האוצר המדשדש בסקרים הצטייר כפוליטיקאי מצוין וכמבוגר אחראי לפחות בענייני כלכלה וזה תיקון מסוים למעמדו הקורס בתקשורת. הרווח כמובן הוא גם של הנגיד עצמו שמקבל 5 שנות כהונה נוספות שבהן יוכל בפועל לעשות ככל העולה על רוחו.

מי שיצא עם ידו על התחתונה הוא ראש הממשלה עצמו שהמשך כהונת הנגיד בפועל נכפה עליו. הוא בישל דייסה שנשפכה עליו. הוא גם אכל את הדגים הסרוחים וגם גורש מהעיר. כעת שווה להמתין ולראות האם גם במינויים הבאים בשירות הציבורי העומדים על הפרק הפוליטיקה הקטנה תעלם.