אף אחד לא חולק על כך שההסברה שלנו נכשלה כשלון חרוץ. אם רוב צעירי ארה"ב, כפי שפורסם השבוע, מאמצים מניירות וצורת חשיבה של אנטישמים ושונאי יהודים טיפוסיים, או אם למרות סרטון הזוועה שפורסם בעולם בפרלמנטים השונים ובאו"ם, שמזכ"לו אפילו לא טרח להגיע לצפות בו והעז בתחילת המלחמה להצדיק את הטבח הנורא בשביעי לאוקטובר, או אם ה-BBC קשוב יותר לנרטיב החמאסי הדעאשי מאשר לנרטיב שלנו, אין ספק שההסברה שלנו מדשדשת וצולעת ונופלת על אוזניים ערלות.

מוכן לסכן את עתידו הפוליטי? נתניהו מבין את מחיר העסקה | אנה ברסקי
ה"תא" החשאי, הלחץ של ביידן והפגישה בקטאר: כך נחתמה עסקת החטופים, שלב אחר שלב

אולם הפעם, אני לא מפנה אצבע ביקורתית רק לעבר הממשלה המכהנת והעומד בראשה, שעדיין לא הקים משרד הסברה מסודר ומאורגן ואייש אותו באנשי מקצוע מנוסים ומיומנים. אני שואלת את האופוזיציונרים לממשלה, מלבד נפתלי בנט שמצא לנכון להסביר את ישראל ברשתות הזרות ועשה עבודה נפלאה, מהי התרומה שלכם למערכה ההסברתית? לא ראינו מצידכם ביצועים מרשימים בתחום ההסברה, שיטו את דעת הקהל לטובתנו, מלבד כמה גיחות רפות וחיוורות לתקשורת העולמית.

היכן אתה יאיר לפיד, שכאשר נחה עליך הרוח, אתה יודע היטיב להשחיז את חרצובות לשונך ולבקר ולתקוף את הממשלה וראשה, באמירות מפולפלות ועקיצות מתחת לחגורה, אולם כאשר אותו כישרון ורבלי שלך עומד עכשיו למבחן לאור הדה לגיטימציה של העולם, והוא נחוץ כעת יותר מתמיד על מנת לשמש שופר למלחמה הצודקת שלנו, קולך לא נשמע ברמה, אלא כקול קורא במדבר.

הבנו שאתה סירבת להצטרף לקבינט המלחמה כפי שעשו הקולגות אייזנקוט וגנץ, וייתכן שיש מן הצדק וההגיון בסירובך, אבל בשעה קשה זו, כאשר כולם תמימי דעים, גם יועצים אסטרטגים זרים מחו"ל, שנכשלנו בהסברה, שהיא כלי לא פחות חשוב מהמערכה הצבאית, אתה לא בדיוק פוצח במתקפה חזיתית כנגד המתקפה ההסברתית האגרסיבית של האוייב.    

למה למשל צריכים נציגי משפחות החטופים לנסוע מיוזמתם להאג שבהולנד, על מנת להתדפק על דלתות בית הדין הבינלאומי הדן בפשעי מלחמה, על מנת להתחנן בפניו שיטפל בעניינם ויעזור להם, במקום שהממשלה וראשה יפעלו עבורם? ואם הממשלה מגלה אוזלת יד בנושא כאוב זה, ולא מוצאת לנכון לפנות לאותו בית דין, בעוד הרש"פ ואבו מאזן מתלוננים בפניו על ישראל בכל שני וחמישי, מדוע אתה, לפיד, לא תפנה אליהם מיוזמתך?

או למה לא תפנה לצלב האדום בתקיפות ונחרצות, ותנער ותעיר אותו מהאדישות ושיוויון הנפש הבלתי מובנים, לסבל החטופים שלנו? למה לא תוכיח אותם קשות, על חוסר המעש שלהם הזועק לשמייים, אתה, שיודע לא לבחול במילים כאשר המצב מחייב? גם לא יקרה כל אסון אם תגלה מעט קשיחות ותודיע להם שאם הם לא עושים אפילו את המינימום הנדרש, כמו לבקר את החטופים ולבדוק באילו תנאים סניטאריים הם שורדים, והאם החולים מביניהם מקבלים תרופות, אזי נציגיהם לא רצויים בארצנו והם מוזמנים לשוב לארצות מהן הגיעו, כי אצלנו אין בהם שום תועלת. ואל תגיד שזה תפקידו רק של ראש הממשלה. זה גם תפקידך כמי שעומד בראש המפלגה השנייה בגודלה.

ואם הם יטענו שהחמאס לא מאפשר להם לבקר את החטופים, לפחות תציג בפניהם את הדרישה להוציא הצהרת גינוי קשה לארגון הרצחני, בכדי להציג סולידריות ועמידה איתנה לצידנו, למול גופי התקשורת השונים בעולם, שחלקם אימצו גישה עויינת כלפינו.  

או למה לא תפנה יאיר לפיד, כאיש תקשורת לשעבר שאוצר המילים שלו אינו לוקה בחסר, ליוניצף, אותו ארגון של האו"ם שהציב לעצמו מטרה לעזור לילדים ברחבי העולם שנמצאים במצוקה, ותביע את שאט הנפש שלך, כאשר שלשום, יום ב', היה יום זכויות הילד הבינלאומי, ולא שמענו מהם מילה אחת בנוגע לילדים והתינוקות בשבי חמאס, שזאת שערוריה שלא נשמעה כדוגמתה?

ומה אתכם, גנץ וסער מהמחנה הממלכתי, חשבתם שברגע שהצטרפתם לקבינט המצומצם סיימתם את תפקידכם? אחרי שאיחדתם כוחות עם היריבה הליכודניקית, אדרבה ואדרבה, תנו ביטוי מעשי לאחדות הזאת ותתרמו אף אתם למאמץ ההסברתי, תתראיינו בכל ערוץ חדשות זר אפשרי, ובלי מורא ופחד תהממו בתשובותיכם את המראיינים ותכו אותם שוק על ירך, גם כאשר הם מנסים למלכד אתכם עם שאלות הכי קשות.

או למה למשל קולכם נדם, ביחד עם קולה של הממשלה וראשה, כאשר לא חזרתם והדגשתם, התעקשתם והתרעתם, מפני ההפרה הבוטה של החוק, על ידי החות'ים שחטפו ספינה בלב ים, אירוע חמור בקנה מידה עולמי? הפרשה עברה לסדר היום כאילו מדובר במשחק ילדים טיפשי במחשב על 'שוטרים וגנבים". אם היה ציוץ כלשהו מצד גורם רשמי בקשר לאותה חטיפה, נזקקנו למכשיר שמיעה מיוחד על מנת לשמוע אותו. קרה פה אירוע שיכולתם לנצל לצורך הסברה על פעילותה הטרוריסטית של אירן, שמאיימת על כל העולם המערבי, והדרג המדיני, הן מצד הקואליציה והאופוזיציה גם יחד, התעלם ומילא פיו מים. היש כישלון הסברתי גדול מזה?

אני מפנה אצבע מאשימה אף לעברך מירב מיכאלי. כאופוזיציונרית נלהבת וקולנית לממשלה, מדוע את לא פונה לארגונים הבינלאומיים לזכויות נשים, וזועקת את זעקת הנשים והנערות הצעירות שנאנסו באכזריות בטבח הנורא ולאחר מכן נרצחו? את ומפלגתך, שחרטתן על דגלכן את נושא שוויון זכויות לנשים, ובאדיקות (מופרזת לטעמי), מקפידה לדקדק בלי לפספס ולו פעם אחת, את לשון רבים ורבות ואנחנו עושים ועושות ונלחמים ונלחמות ומקשקשים ומקשקשות, היכן את בכל סיפור ההסברה הכל כך חשוב הזה?

ובכלל, היכן אתם, כל ה"לשעברים", ראשי מערכת הביטחון לשעבר, ראשי צה"ל לשעבר, ראשי כל מיני זרועות לשעבר, למה לא תזמינו עצמכם לראיונות ברשתות זרות, גם אם תצטיירו כנודניקים חסרי תקנה, ותנסו להסביר ולשכנע בצדקת דרכנו?

ייתכן שכל מי שהוזכר לעיל, פועל מאחורי הקלעים ומניע את גלגלי ההסברה בדרכו, בסגנונו ובמידע והידע שבידיו, אולם פעילות זו לא מספיק מודגשת ומובלטת ברשתות ומעל גלי האתר, מה שיכול היה לשמש כזריקת עידוד לחברה הישראלית בכלל, ולמשפחות החטופים בפרט, שימצאו מעט נחמה בעובדה שבעניינם מעורבים גורמים מכל קצות הקשת הפוליטית.

כל זריקת עידוד כזו או אחרת, בעת מלחמה, היא מבורכת ומחזקת את חוסנו של העורף, שמשליך אף על חוסנו של הצבא בחזית. אי לכך, לכל הגורמים הרלוונטים שהזכרתי לעיל,  קומו ועשו מעשה ותתגייסו למען הסברה אפקטיבית ויעילה, שעד כה נכשלה ביג טיים.