מבחינתה של ישראל הנשיא ג'ו ביידן הוא "בעיה" אחת, לא מיידית. אבל כבר מציקה. הוא הנשיא האמריקאי האחרון שהידידות לישראל, האהדה והתמיכה בה, הדאגה לביטחונה ולקיומה הן אמתיות, כנות, מעוצבות בנפשו ומעוגנות באופיו, חפות לחלוטין מכל שיקולים פוליטיים ואין שום דאגה וחשש מפני ערעור הכי קטן בתוקפן לעתיד.  

ביידן מבקש להרחיב את הגישה של ישראל למאגר הנשק האמריקאי

לא צריך להיות פרשן פוליטי או מומחה ליחסי ישראל-ארה"ב. רק לשמוע את תגובתו של הנשיא ביידן  לשחרורה אתמול של החטופה  אביגיל עידן בת הארבע, יוצר מחזק ומאשר את הערכה, סליחה את הביטחון - לא יהיה לארצות הברית עוד נשיא ציוני, אוהב יהודים כדוגמת ג'ו ביידן. "היא (אביגיל) חופשיה, והיא בישראל עכשיו", אמר ביידן מייד לאחר שנודע ופורסם על שחרורה. ”הלוואי שהייתי שם עכשיו כדי להחזיק אותה".  ביידן גם שוחח טלפונית עם בני משפחתה.

"בשתי המפלגות יש אוהדים ותומכים בישראל", אמר לי אמש בכיר יהודי וותיק בקהילה, הידוע בקשריו ההדוקים עם הבית הלבן. "אבל לא היה נשיא דמוקרטי או רפובליקני שאהדתו לישראל, הייתי מציין שאהבתו, היא כל כך אמיתית, טבעית, בלי חשבונות ואינטרסים, כמו שהיא אצל ג'ו ביידן. זה אצלו בדם". גם פרשנים אמריקאים ותיקים בושינגטון מסכימים ומאשרים הערכות אלו על הנשיא ביידן. ”הוא גדל  והתחנך על אהבה לעם  היהודי שבבגרותו ובקריירה הפוליטית שלו הפכה ובאה לידי ביטוי טבעי בידידות לישראל", אמר לי אמש פרשן בכיר.

בכירים יהודים וגם פרשנים מציינים כי הנשיא ביידן כפוליטיקאי ותיק מודע היטב לביקורת כלפיו מצד מי שנמנים עם האגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית שרוגזים על תמיכתו הבלתי מסויגת במאמצה המלחמתי של ישראל. "הוא (הנשיא ביידן) כל הזמן מאשים ומגנה את החמאס במתקפה הפתאומית והרצחנית נגד ישראל", אמר פרשן בוושינגטון. "בכל הצהרה והתבטאות שלו בנוגע למלחמה הנשיא אף פעם לא הציב לישראל לוח זמנים וזמן מוגבל להמשך המלחמה". כאילו בתגובה לביקורת על תמיכתו במלחמה, ביידן מדגיש בכל הצהרה והתבטאות שלו שהוא פועל ומשתדל אצל מנהיגי מצרים, קטאר וישראל במטרה להשיג הפוגות שיאפשרו הזרמת סיוע הומניטרי לתושבי עזה. בתשובה  לשאלת עיתונאי מה תגובתו להרג שהתקפות צה"ל גורמות בעזה, השיב ביידן, "ביקשתי מראש הממשלה נתניהו להתמקד בניסיון להפחית את מספר ההרוגים בתוך המאמץ לסלק את החמאס, שזה מטרתו הלגיטימית".

בכל השיחות והתגובות להתנהלותו של הנשיא ג'ו ביידן שמביעה באופן חד-משמעי את תמיכתו בישראל והסכמתו לאופן ניהול המלחמה, עולה ונשמעת הערכה שהבית הלבן ידרוש מישראל לגבש ולעצב מדיניות ליום שאחרי.

"דרישה כזאת היא בלתי נמנעת וצפויה. תחילה היא תופנה לראש הממשלה בערוצי שיחות חשאיים ואחר כך בפומבי", אמר לי בכיר יהודי ותיק, ידוע כמקורב לצמרת הבית הלבן. "אני לא בטוח שראש הממשלה נתניהו מודע לכך ומכין תשובה ומענה שייספקו את הבית הלבן". גם פרשנים בושינגטון שותפים להערכה הזאת. "ביידן לא אוהב את הממשלה הנוכחית. זה לא סוד. גם שר החוץ בלינקן מאוד עויין את הממשלה וזאת הסיבה לביקוריו התכופים בישראל. הוא רוצה להפגין את דאגתו ופחדיו מהממשלה ומהצפוי ממנה בתקופה קשה ומסוכנת", אמר פרשן ותיק בערוץ טלוויזיה ארצי. הנשיא ביידן ימתין עוד זמן, עוד כמה שבועות עד שיבקש וידרוש תשובה ברורה מראש הממשלה לתכניתו לעתיד רצועת עזה.