עוד בטרם מתבהרת התמונה כיצד יתנהלו הימים הקרובים - האם באמת השיגו הקטארים יומיים נוספים של הפסקת אש, והאם מנגנון שחרור החטופים כפי שהתנהל בימים האחרונים יימשך, או שהלחימה תחודש בשעות הקרובות או אולי בהמשך השבוע - מהתנהלות חמאס ביממות האחרונות כבר ניתן ללמוד הרבה.

"רצחנו את כל תושבי הקיבוץ": עדות נוספת למחדל שהוביל לטבח בעוטף | דיווח

בשלושת השבועות של התמרון הקרקעי היו לצה״ל הישגים טקטיים חשובים, וחמאס ספג מכות צבאיות משמעויות - הרבה יותר מאשר כל אלה שספג בעבר. הארגון איבד נכסים חשובים בצפון הרצועה ודמויות בכירות בזרוע הצבאית והמדינית. ועדיין, אחרי כל זה, חמאס רחוק מאוד מהכרעה ומהרמת דגל לבן. בעיקר בג׳באליה וס׳געיה הלא כבושות, מבקשת צמרת הזרוע הצבאית של חמאס להציג שליטה מסוימת. להראות שהארגון עדיין מחזיק יכולת מבצעית צבאית סדורה, הרומזת על הקרבות הקשים שעוד צפויים שם.

לא במקרה בחרו בחמאס לתעד את שחרור קבוצת החטופים העיקרית, שנחטפה בעיקר מכפר עזה וגם מנחל עוז, במרחק אווירי של קילומטרים בודדים מאזור עירוני צפוף בחלק המזרחי של העיר עזה, עמוס בהמון תומך לכאורה. גם כשברור כי חמאס דאג לביים היטב את הסצינה, ושמציאות החיים האזרחית וההשלכות הצבאיות על חמאס כבדות וקשות יותר הרבה יותר מאשר ההצגה המבוימת, האכזרית והצינית, שמוצגת באותם סרטונים.

העברת החטופים (צילום :חמאס)

במציאות, לא זו שבתמונה המבוימת, מעל מיליון מתושבי צפון הרצועה עברו דרומה, עברו את נחל עזה, וכוחות צה"ל כבשו בפועל, גם אם לזמן מוגבל, את מרבית שטחי צפון הרצועה. זאת מלבד החלק המזרחי, שבו כאמור עוד צפויים קרבות עזים בג׳באליה וס׳געיה. מדובר בשכונות בעלות משמעות סימבולית לחמאס.

נקודה נוספת מרתקת שעולה מתוך המציאות של הימים האחרונים, באה לידי ביטוי בכך שכמעט מיד מהרגע שבו נכנסה הפסקת האש לתוקף ביום שישי, לא נרשמו היתקלויות חריגות עם מחבלים בשכונות הנמצאות תחת שליטה מבצעית של צה״ל. בימים שקדמו להפסקת האש נרשמו מדי יום היתקלויות עם חוליות בודדות של מחבלים, שבדרך כלל יצאו מפירי מנהרות או ביצעו ירי צלפים מחלון בניין גבוה. זה היה חלק מהשגרה של לוחמי צה״ל בבית חאנון, שאטי, שייח' ע׳גלין, רימאל ותל אל־הווא ובשכונות ועיירות נוספות בצפון הרצועה.

הנחת המוצא של צה״ל הייתה כי לאחר הכרעת גדודי החמאס באותם אזורים, אותם מחבלים הפועלים באופן עצמאי בשטח ינסו לזנב ולגבות מחיר מכוחות צה״ל ככל שהם יכולים. משמעת הפסקת האש המוחלטת, שנשמרה מצד מחבלי חמאס בצפון הרצועה באזורים רבים ונרחבים, מערערת עמדה זאת. מכאן שצריך להביא בחשבון כי גם כאשר יכולת הפיקוד והשליטה של המסגרות הצבאיות של חמאס בצפון הרצועה נפגעו באופן קשה, נשמרה יכולת תפקוד גבוהה יותר מאשר העריכו באותם אזורים שכבר נכבשו על ידי צה״ל, בעיקר בתווך התת־קרקעי והמנהרות שעדיין לא הושמדו או הפוצצו על ידי צה״ל.

תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועה (צילום :דובר צה"ל)

ההערכה בישראל היא שגם עכשיו, למרות פעילות צה״ל, יש עדיין חטופים המוחזקים בצפון הרצועה, כאשר חטופים נוספים מוחבאים היטב מדרום לנחל עזה - בין אם הובאו לשם מלכתחילה או הועברו לשם בבהילות כאשר בחמאס הבינו כי הפעם ישראל רצינית, ובאמת מתכוונת להיכנס עד ללב העיר עזה ועד לבית החולים שיפא.

לוחמי שלדג חשפו במתחם בית החולים לא פחות מ־70 רכבים עמוסים בנשק ואמבולנס מלא בחומרי מודיעין. זו עדות למנוסה מהירה של מחבלים ששהו במקום, שמיהרו לעלות על ביגוד אזרחי ולברוח מהמקום ללא נשק. את יהודית וייס ונועה מרציאנו זכרונן לברכה הם הותירו נרצחות במתחם לפני שברחו.

לחמאס נותרו נקודות אחיזה בצפון הרצועה במנהרות ובעיקר בשכונות שטרם נכבשו. אולם מרכז העצבים נמצא בחאן יונס וברפיח. בצה״ל מתייחסים למימוש פעימות שחרור החטופים כפי שהתנהל בימים האחרונים כמבצע לכל דבר ועניין, גם כאשר אין בו הפעלת אש וכוח. אולם גם חמאס מצדו ניהל את מבצע שחרור החטופים בהתאם לשיטתו כמבצע לכל דבר - מלוחמה פסיכולוגית ועד לניהול הלוגיסטיקה והשינוע של החטופים בשטח. היכולת לשמור על ניהול מערכת מסודרת, מפקודה להפסקת אש ועד למי ואילו חטופים משוחררים ומתי, מעידה כי המערכת הצבאית ההיררכית של חמאס עוד רחוקה משבירה, ומסוגלת להמשיך ולתפקד גם כאשר מופעל עליה לחץ כבד.

באופן נדיר במלחמה מהסוג הזה, נכון לעכשיו לחמאס וישראל יש אינטרס משותף להאריך את משך ההפוגה, כל אחד מסיבותיו. חמאס מרוויח מכך את זמן ההתארגנות הצבאית, מכניס אוכל וציוד רפואי לרצועה, זוכה לנקודות גם מול האזרחים ומנסה לגייס את העולם לבלום את צה״ל מהמשך המלחמה.

מנגד, קבינט המלחמה אצלנו, בגיבוי מערכת הביטחון, תומך בהמשך מתווה הפסקת האש גם בימים הקרובים, כל עוד חמאס ממשיך להשיב מדי יום עשרה חטופים. ישראל תהיה מחויבת להקפיד ולא לאפשר לחמאס להוריד עוד יותר את המספרים, שכן חמאס מעוניין להרחיק את המלחמה ומאמין כי ככל שתימשך ההפוגה - כך גם גובר הסיכוי לשיטתו להרחיק את המלחמה. הארגון גם מעודד מכך שהממשל האמריקאי מעוניין בהרחבת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.

המציאות הזאת ממחישה שהדרך להשגת המטרות הגדולות שהציבה לעצמה ישראל - הכרעת חמאס צבאית ושלטונית והשבת החטופים - עוד ארוכה מאוד. בעיקר בגלל האופי של האויב שמולו אנו מתמודדים, שמוכן למעשה להחריב את רצועת עזה עד היסוד ולשלם מחירים כבדים מאוד, כפי שהוא כבר משלם. בכל מקרה, הוא לא יהיה זה שיניף דגל לבן.

במבצעים גדולים אחרים צה״ל מינף באופן מופרז מאוד הישגים, והתגאה בפגיעה קשה לכאורה ביכולת של חמאס. כמו הטענה על פגיעה קשה במנהרות המטרו בשומר החומות, ועל כך שבארגון הטרור לא ישובו יותר למנהרות, או הצגת חיסול מהנדסים באותו מבצע כנתון שישפיע במשך שנים על ההתעצמות הצבאית של חמאס. טענות אלה נחשפו כשטות גמורה במערכה הנוכחית.

תומכי חמאס (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
תומכי חמאס (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

הפעם, לעומת זאת, הפעולות שביצע צה״ל אינן רק פירוטכניקה. נכון, חמאס רחוק מלהישבר, סנוואר ובכירי הזרוע הצבאית של חמאס עדיין שולטים במצב. אולם גם עבורם המצב רחוק מלהיות מושלם. משאיות שלל הנשק, אשר יוצאות אחת אחרי השנייה מצפון הרצועה, אמצעים טכנולוגיים מתקדמים שנחשפים ונלמדים עכשיו אצלנו וחשיפת חומרי מודיעין לצד פגיעה, הפעם משמעותית, במנהרות המטרו – כל אלה אינם עניין של מה בכך. זאת כאשר גם ברשימת הבכירים שחוסלו עולים שמות בעלי משמעות מהנהגת הזרוע הצבאית של חמאס. מדובר במקורבים למוחמד דף וסנוואר, כמו אחמד רנדור, איימן נופל, איימן סיאם ובכירים נוספים, שדבר חיסולם צפוי להתברר בימים הקרובים.

בין הפוגת שחרור החטופים לבין המשך המלחמה - בחמאס כבר מתחילים לדבר על עסקה לשחרור חיילי צה״ל. מתחילים לבנות את המהלך הבא למשיכת זמן מעבר להמשך ההפוגה עד שישה ימים נוספים. הממשלה הסמיכה את הקבינט לאפשר עד עשרה ימים של הפוגה לצורך שחרור חטופים, בטרם יתקיים דיון נוסף בממשלה בשאלה אם להאריך עוד יותר את משך ההפוגה ובאילו תנאים. זאת כאשר ברור שככל שההפוגה מתארכת, החזרה למלחמה הופכת להיות מורכבת יותר.