תומס אדזל, מבכירי הפרשנים בוושינגטון, כתב באחד ממאמריו האחרונים כי "המרוץ לנשיאות ב־2024 הולך להיות הכי חשוב מאז 1860". אז נבחר לנשיא ארה"ב אברהם לינקולן, ששינה את מהלך ההיסטוריה.

הפעימה השביעית יוצאת לדרך: שתי החטופות הועברו לשטח ישראל
נחשב כחטוף - אך מת בקרבות: משפחתו של אביב אצילי התבשרה כי נהרג בשבת השחורה

חג ההודיה שחל בשבוע שעבר מסמן בפוליטיקה האמריקאית את תחילתה של פעילות פוליטית ערנית, נוכחת ומורגשת לקראת הבחירות המוקדמות הראשונות שיתקיימו בינואר ובפברואר במדינות איווה וניו המפשייר. שתי מדינות שלתוצאות הפריימריז שמתקיימות בתחומן השפעה בלתי מבוטלת על מעמדם של המתמודדים וסיכוייהם.

בשיחות ובראיונות עם פרשנים בוושינגטון ובניו יורק, הידועים כמומחים לפוליטיקה המקומית, באות לידי ביטוי הערכות מעודכנות ומרתקות על סיכויי הפוליטיקאים המתמודדים - במיוחד אלו המשתתפים במרוץ של המפלגה הרפובליקנית. גם בדיווחים ובמאמרי הפרשנויות שהתפרסמו בימים האחרונים בעיתונים מובילים כ"וושינגטון פוסט" וה"ניו יורק טיימס" נכללו הערכות חדשות בדבר מעמדם וסיכויי המתמודדים.

כמובן שאי אפשר בלי אזכורו של דונלד טראמפ. מאז כישלונו בבחירות האחרונות לנשיאות, טראמפ הכתיר עצמו כמועמד הרפובליקני לנשיאות 2024. טראמפ הרי שב וטוען כי תוצאות הבחירות האחרונות סולפו, והדבר הנורא הוא שיש אמריקאים שמאמינים לו ותומכים בו.

בינתיים, אף שכרגע הדבר אינו ניכר על פני השטח, מעמדו של טראמפ מתחיל להתערער. יש לו ה"בייס" – אוהדים ותומכים שממלאים את האולמות שבהם הוא מופיע ומוחאים לו כפיים. אבל פרשנים שאיתם שוחחנו מסבירים שאין להתייחס ברצינות לנאומיו של טראמפ באסיפות בחירות שאליהן מוזמנים מראש רק מי שידועים כתומכיו, וכמו כן אין להתפעל מהנתונים בסקרי דעת הקהל שמצביעים על שיעורי אהדה נאים.

"האמת לגבי מעמדו של טראמפ במרוץ שונה לגמרי ממה שהסקרים מראים", אמר לי פרשן ותיק ומוערך בוושינגטון. "בכירים בצמרת המפלגה הרפובליקנית, פוליטיקאים בעלי השפעה במפלגה ועסקנים מפלגתיים מקומיים באזורי בחירה מתנגדים ברובם הגדול לטראמפ אינם רוצים בו, ועושים ככל יכולתם כדי לסכל את מועמדותו".

ניקי היילי  (צילום: רויטרס)
ניקי היילי (צילום: רויטרס)

ומה שלום הילרי?
מה שמרתק בפרשנויות ובהערכות המעודכנות על המרוץ למועמדות הרפובליקנית הוא השיפור וההתחזקות במעמדה של המתמודדת ניקי היילי. "לתורמים הגדולים, היילי הופכת מקובלת כאלטרנטיבה לטראמפ", נטען בכותרת לכתבה שפורסמה בעמוד הראשון של ה"ניו יורק טיימס", שעסקה במעמדה במרוץ. "העימות הטלוויזיוני מול המועמדים הנוספים וסקרי דעת קהל מוכיחים ומאשרים את התחזקות מעמדה", נכתב.
בכתבה מצוטטים אילי הון ידועים ובעלי השפעה בזירה הפיננסית האמריקאית, שאחדים מהם התחילו לאחרונה להזרים תרומות בסכומים משמעותיים לקופת הקמפיין של היילי.

נשיא בנק ג'יי.פי מורגן ג'יימי דיימון טלפן לאחרונה להיילי. בראיון לעיתון סיפר: "התרשמתי מאוד מהידענות הפוליטית שלה, מהראש הפתוח שלה, מהאופן המשכיל שבו היא מביעה ומבטאת את דעותיה בבעיות ובנושאים מסובכים".

לדברי העיתון, ההתרשמות מהידענות, מההיגיון ומהפתרונות שהיילי מגלה לגבי בעיות ונושאים שנויים במחלוקת מתפשטת בזמן האחרון בחוגים נרחבים של בעלי הון ובכירים בעלי השפעה בזירה הפנימית בארה"ב. מתוצאות של סקרים אחרונים, מדווח ה"ניו יורק טיימס", עולה כי היילי הגדילה את שיעורי התמיכה במועמדותה מול מושל פלורידה רון דה־סנטיס, שכרגע ממוקם בסקרים במקום השני לאחר טראמפ.

בסקר אחרון שהתקיים באיווה זכתה היילי לכמעט אותו שיעור תמיכה שקיבל דה־סנטיס. גם בסקרים שהתקיימו בניו המפשייר נהנתה היילי משיעורי תמיכה גבוהים מבעבר. "כשאנו מתקרבים לבחירות המוקדמות, יש היום שני מתחרים רציניים במרוץ הרפובליקני - רון דה־סנטיס וניקי היילי", כתב פרשן ב"ניו יורק טיימס". להערכתו, ככל שמתקרב מועד הבחירות המוקדמות באיווה, יתחזק מעמדה של היילי ויגברו סיכוייה.

העיתון מציין כי "בכירים בוול סטריט, שמתעניינים במיוחד במדיניות הכלכלית והפיננסית של הממשל ובתגובותיו לגירעון ולחובות, מגלים תמיכה בדעותיה של היילי בנושאים אלו, ומעריכים שהיא יכולה להביס את טראמפ במרוץ הרפובליקני". כאן המקום לציין כי ההתחזקות במעמדה של היילי בהתמודדות למועמדות הרפובליקנית לנשיאות מהווה חדשות טובות לישראל. היילי ידועה כאוהבת ישראל – תכונה שהפגינה בתפקידה כשגרירת ארה"ב באו"ם.

הילארי קלינטון  (צילום: רויטרס)
הילארי קלינטון (צילום: רויטרס)

במתחם המפלגה הדמוקרטית אין הרבה חדש. גם אין התמודדות פעילה, נוכחת ומורגשת תקשורתית של פוליטיקאים מול הנשיא ג'ו ביידן, שבהזדמנויות אחדות כבר הכריז על כוונתו להתמודד לתקופת כהונה שנייה. הדיווחים וההערכות לגבי הצהרתו להשיג ארבע שנים נוספות בבית הלבן הם פושרים. במאמרים ובשיחות עם פרשנים אין התנגדות מפורשת למועמדותו. גם לא תמיכה נלהבת. העובדה היחידה שמפריעה לאוהדיו ולתומכיו היא גילו המופלג, שכן מלאו לו בשבוע שעבר 81.

מעניין שבמקביל להתחזקותה של היילי, אישה שמתמודדת לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, פרשנים מדברים לאחרונה על האפשרות שהילרי קלינטון תציג את מועמדותה לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית מול ביידן.

בשיחות שלא לייחוס ולא לציטוט, פרשנים טוענים שיש בצמרת המפלגה הדמוקרטית בכירים השוקלים לבקש מקלינטון להתמודד. אם אכן תחליט לרוץ, תהיה לה מתחרה רצינית בדמותה של קמלה האריס, סגנית הנשיא. עובדה המטילה ספק גדול בסיכוי שקלינטון אכן תחליט לצאת לדרך, לאחר שכבר נכשלה בכך ב־2016.

[email protected]