לא כיהנה בתולדות מדינת ישראל ממשלה שכל כך ערערה את מעמדה המיוחד והייחודי של התורה, שכל כך פגעה במשמעויות של מצוות בסיסיות וכל כך הגחיכה ערכי יהדות מרכזיים כמו הממשלה הנוכחית. המונח אירוניה הוא לשון המעטה פרועה לציון העובדה שאת הזלזול הזה במעמד התורה, הערעור במיוחדותן של מצוות מרכזיות והגחכת ערכי יהדות נעשו ונעשים על ידי ומצד קואליציה וממשלה שהם מלא-מלא דתיים וחרדיים.

סוגרת את הפער? המועמדת שמעוררת דאגה בסביבת טראמפ
נתונים מדאיגים: מרבית הסטודנטים היהודים בארה"ב חוו אנטישמיות בקמפוס

ההתנהלות המבישה הזאת של הממשלה הנוכחית ותומכיה הקנאים באה לידי ביטוי בסעיפי התקציב האחרון ובמיוחד אלו החושפים הקצבות מיוחדות המיועדות בשפה הרשמית של התקציב "לעידוד, חיזוק, שמירה" על תחומים באורח החיים הדתי חרדי. הבושה והביזיון, לפי דעתי, שההקצבות האלו, הנימוקים הרשמיים להכללתן בתקציב המדינה וההסברים להבטחתן, ערערו ובעצם רמסו את קדושתן של מצוות שניתנו למשה בסיני והפכו אותן לחוקים חילוניים, העניקו להן מעמד של חלק מקונסטיטוציה, חלק ממבנה המדינה.
         
משרדה של אורית סטרוק קיבל מענק תקציבי של 40 מיליון שקלים "לחיזוק הזהות היהודית". מה פירוש חיזוק הזהות היהודית? זהות יהודית לא מקבלים, לא מטפחים  ולא שומרים בכספים. אין שום קשר בין זהות יהודית לכסף. זהות יהודית, כמו הנחת תפילין, שמירת שבת, שמירת כשרות, מקבלים בבית ההורים, במשפחה, בסביבה דתית וחרדית. אין דבר כזה חיזוק זהות יהודית בהשקעה של 40 מיליון שקלים, או 100 מיליון שקלים.     
סעיף כזה הוא לא רק הונאה, הוא הזוי ומופרך. זה לא הכל. יש בתקציב הקצבה של 3 מיליון שקלים "לייעוץ והדרכה לטהרת המשפחה". מצווה ונוהג שנשים יהודיות מקיימות אלפי שנים בצנעה ובשעת צורך מקבלות יעוץ והדרכה באופן אינטימי נעשו פתאום מצווה ונוהג שזקוקים לסיוע כספי. לא סתם, סיוע למצווה אישית, אינטימית מעוגן בפרהסיה בחוק רשמי במדינת ישראל. זאת הקצבה שמלכתחילה היא לא רק מיותרת. היא שקרית. משרתת אינטרסים של מפלגה חרדית וראשיה. 

זה לא הכל. יש  בתקציב הקצבה של 27 מיליון שקלים למטרה "מניעת נשירה מהישיבות". זה כבר מצחיק. אין דבר כזה "נשירה מהישיבות". אני אומר זאת מניסיוני, כמי שלמד בשתי ישיבות גדולות. יש תלמידים שאינם אוהבים ללמוד בישיבה, אינם מרגישים טוב בסביבה הישיבתית הטעונה בנהלים ומנהגים שאינם בדיוק נוחים. או שהם ממשיכים לשבת בשקט, להקשיב לשעורים ולשיחות מוסר מתוך הרגשת מחויבות לבית ולמשפחה, או שהם מחליטים לעזוב את הישיבה ולצאת לחיים עצמאיים. אין בישיבות תופעה של נשירה במובן המקובל. שום מענק כספי לא ימנע מתלמיד ישיבה משועמם, חסר נוחות וסובל מסביבתו לעזוב את הישיבה. איך זה מי שהגה את הרעיון המטורלל  למנוע נשירה מישיבות, לא חשב כלל לכלול גם דאגה להקצבה מיוחדת למניעת נשירה של תלמידות מבתי  ספר ומוסדות חינוך חרדיים לבנות?

ההקצבות ליעדים המוזכרים נחשבים בעיני ראשי המפלגות החרדיות ונציגיהן בממשלה כהישגים. אלו הן הקצבות שנדרשו מלכתחילה וניתנו כשוחד ושלמונים לשרים ולחברי הכנסת הדתיים והחרדיים תמורת תמיכתם הבלתי מסויגת בראש הממשלה נתניהו ובהמשך כהונתו. מי שהגדיר באופן קולע את ה"הישגים" האלו הוא הנביא ישעיה: "שריך סוררים וחברי גנבים כלו אהב שחד ורודף שלמונים". (ישעיה, פרק א' כ'ג).

הביזיון הגדול והעלבון הצורב למעמדה של התורה הם יוזמתם של ראשי 'יהדות התורה', גפני וגולדקנוף לכלול את לימוד התורה כחוק רשמי במדינת ישראל. אין ביהדות ערך קדוש ומקודש יותר, מהותי וחיוני מאשר לימוד תורה. אחרי ולסיום רשימה ארוכה של מצוות חשובות פוסקת הגמרא "ותלמוד תורה כנגד כולם",  (מסכת שבת, קכ'ז)  מאמר שאומרים כל בוקר בתפילת ברכות השחר. להפוך לימוד תורה לחוק חילוני, מבחינת היהדות, כמו לחוקק חוק שמחייב את אזרחי המדינה לנשום או לשתות מים.  

אם כבר לקרוע פסוק מהתורה ולהפוך אותו לחוק מדינה, איך זה שלא עלה בדעתם של גפני וגולדקנוף להציע לכלול כחוק מדינה את הפסוק "ואהבת לרעך כמוך".