כמעט חודשיים למלחמה, בוקר היום ה-59 עומד כבר בסימן של חזרה מלאה לשגרת המלחמה וחידושה בכל הזירות, בעצימות הולכת וגוברת: ממעגל רחוק יותר מול תימן, שם החות׳ים מאיימים על ישראל - אבל תוקפים וגורמים נזק גדול לספינת משא בבעלות בריטית שנושאת אלפי מכולות בדרכה למזרח; המשך ההסלמה בגבול הצפון מול חיזבאללה וכמובן רצועת עזה שבה הלחימה הולכת ומתעצמת להיקפים גדולים יותר של כוחות, ולראשונה מאז תחילת המלחמה הולכת וגולשת בצורה משמעותית גם לדרום הרצועה, בואך חאן יונס. 

אבל אולי עוד לפני שחאן יונס הופכת לזירה הקרב המרכזית שבה לצה״ל הקרבות הקשים ביותר מול חמאס, חשוב לזכור כי הימים הקרובים צפויים לעמוד בסימן קרבות קשים שצפויים לחטיבות צה״ל בלחימה על ג׳בליה וסג׳עיה בעיר עזה עצמה שאותן צה״ל רחוק עוד מלהכריע. בפעם הראשונה אולי המלחמה ברצועה תתנהל על מסך מפוצל כאשר לצה״ל שני מאמצים מרכזיים במקביל, פעולה גדולה ועצימה מאוד בצד המזרחי של העיר עזה, והפאתים המזרחיים הסמוכים יותר לגבול עם ישראל. בצה״ל נערכים לקרבות קשים מאוד באזורים אלו בעצימות גבוהה מאוד, כאשר אתמול גם באזורים שבהם צה״ל פועל זמן רב היו מספר היתקלויות וחילופי אש עם מחבלים. 

פעילות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

בחאן יונס צה״ל כבר פועל בפאתי העיר וביממה הקרובה צפויה התגברות משמעותית בלחימה גם בגזרה זו. האתגר של צה״ל במערכה על חאן יונס, שנחשבת מרכז כובד צבאי חשוב מאוד עבור חמאס, הוא ביכולת גם לייצר הפתעה בדרך הפעולה. מדובר באתגר מורכב נוכח העובדה שלעומת הלחימה בצפון הרצועה, בחאן יונס נותרו אזרחים רבים שלא עזבו את בתיהם, לפיכך, בשלב הזה מיקדו בצה״ל מאמץ בהודעות פינוי לתושבים.

בתמונת המצב הנוכחית, ימי הקרב הקרובים בשל החזיתות שבהם תתנהל הלחימה בעזה הם בעלי פוטנציאל להיות העצימים ביותר מבחינת היקף האירועים והמפגשים של כוחות צה״ל עם מחבלים בשטח מאז החלה הלחימה, לפני כמעט חודשיים, והם עשויים לסמן גם את התפתחות הלחימה בהמשך. כמו בעיר עזה, גם בחאן יונס השאיפה היא פעולה מוצלחת בתמרון ללא הסתבכויות מיותרות, כיוון שבכל מקרה מדובר בלחימה שתיקח זמן. זאת, כאשר ככל שצה״ל יתקדם ללב השטח העירוני של חאן יונס, כך גם ההתקדמות של הכוחות תהיה איטית יותר, כאשר שיקול אבטחת הכוחות תוך ניצול סיוע האש המקדים מהאוויר ומהקרקע יהיה בעדיפות ראשונה לפני משך הפעולה.  

פעילות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

במעבר חד, ולמרות שבצה״ל עוסקים גם כעת בעיקר במישור המודיעיני בנושא החטופים, נכון לעכשיו מתווה חדש להחזרת חטופים אינו נראה באופק. זאת למרות שהמפקדה שבראשה עומד האלוף במילואים ניצן אלון זוכה לשבחים רבים על תפקודה ופרטים רבים עדיין לא ניתן לפרסם. עם זאת, כבר עכשיו ברור שהיא נחלה הישגים רבים, אשר ברור מהעדויות האחרונות כי הקבוצה הדחופה ביותר לשחרור היא קבוצת הגברים הקשישים, החולים והפצועים  שעבורם הזמן שעובר מסכן באופן מוחשי את חייהם. 

בגזרה הצפונית בלבנון מול חיזבאללה אין כל הפתעות ויום האתמול כבר היה מאופיין בהיקף לחימה והחלפת מהלומות בין צה״ל וחיזבאללה דומה לימים שקדמו להפוגה בלחימה. ההערכה במערכת הביטחון היא שבימים הקרובים צפויה עליית מדרגה גם בהיקף האירועים בצפון, במקביל להתעצמות הקרבות הצפויה ברצועת עזה.

בגזרה רחוקה יותר – תימן – ההערכה היא שתקיפת האוניה הבריטית בטיל חוף ים וגרימת הפגיעה הקשה בספינה גדולה שבה אלפי מכולות של סחורות, קשורה לטעות בזיהוי של החות׳ים שפועלים ב בהנחיית משמרות המהפכה של איראן. בישראל סבורים כי אנשי המשמרות הם שמספקים לחות׳ם את תמונת המצב והמודיעין הימי. האירועים אתמול מול חוף תימן ממחישים פוטנציאל מסוכן מאוד עבור ישראל, כאשר גם ספינות זרות שמובילות סחורות גם לישראל עשויות להיות על הכוונת - ובכך להשפיע באופן ישיר על המשק הישראלי. זאת, במידה שספינות שמיועדות לשוט לישראל בים האדום יחששו וימנעו מהפלגה בנתיב שייט זה, כאשר עליהן מכולות וסחורות שמיועדות לנמלי הים של ישראל.