מי יהיה המפכ”ל הבא של משטרת ישראל? רנ”צ קובי שבתאי יפרוש מתפקידו בתחילת ינואר, בתום קדנציה של שלוש שנים, וטרם נמצא לו מחליף. בעבר הקפידו על כך שכאשר מפכ”לים סיימו את תפקידם, ידעו במשטרה חודשיים קודם לכן מי יהיה המפקח הכללי הבא. השרים הקודמים לביטחון הפנים הכריזו על המועמד שלהם מספיק זמן מראש כדי שתהיה חפיפה מסודרת. אלא שהשר הנוכחי איתמר בן גביר נמנע מלעשות זאת. לא ברור אם יש בכך רמז שבכוונתו של בן גביר להשאיר את שבתאי בתפקידו לשנה רביעית.

לצה"ל ומערכת הביטחון יהיה קשה לחלץ את הנשים שנותרו בעזה | משה נסטלבאום
אזהרת ראש השב"כ על חיסול בכירי חמאס היא אמירה מיותרת | משה נסטלבאום

כאשר השר בני גנץ נכנס לממשלה, הוסכם עם הליכוד שלא יבוצעו שינויים במינויים של בעלי תפקידים בכירים, ותפקיד המפכ”ל הוא אחד מהם. על פי אותו הסכם הוחלט להאריך את כהונתו של אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, בקדנציה מלאה נוספת. אם לא יוחלט מיד מי יהיה המפכ”ל הבא, לא ניתן יהיה לבצע חפיפה בין המפכ”ל היוצא לנכנס. מדובר בחפיפה נדרשת לאחד התפקידים הביטחוניים הרגישים ביותר בישראל. זאת דוגמה למנהל ציבורי בלתי תקין, שאחראי לו השר בן גביר.

על פי החלטת הממשלה משנת 1999, כל מועמד לתפקיד המפכ”ל חייב לעבור את בחינת הוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה, שבראשה עמד עד למותו שופט בית המשפט העליון אליעזר גולדברג. הוועדה בודקת על פי כתב המינוי את כשירותם והתאמתם של מועמדים לתפקידים בכירים. השופט גולדברג הלך לעולמו לפני יותר משנה, וטרם נמצא לו מחליף. אי־הוודאות שבה נמצאת משטרת ישראל, עלולה להביא לפגיעה בתפקודה של המשטרה בתקופה שבה היא זקוקה למפכ”ל שינהיג אותה.

המצב הנוכחי גורם למתחים ולתככים בצמרת המשטרה, בין הניצבים שרואים עצמם ראויים לתפקיד. מי שיכולים להגיש מועמדות לתפקיד המפכ”ל הם גם בכירים בשירות הציבורי, כמו קציני צבא בכירים, אנשי מוסד ושב”כ. בעבר ניסה גלעד ארדן, בתקופתו כשר לביטחון פנים, למנות את תת־אלוף (במיל) גל הירש לתפקיד, אך המינוי כשל בעקבות חקירת משטרה, שבה הומלץ להעמידו לדין. בעבר אף הוצנח לתפקיד רוני אלשיך, מי שהיה סגן ראש השב”כ.

מי שרואים עצמם מועמדים ראויים לתפקיד כעת הם סגן המפכ”ל הנוכחי, ניצב אבשלום פלד, וניצב יורם סופר, שמונה לאחראי למיגור הפשיעה במגזר הערבי ונראה שכשל בתפקידו. גם מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג’מן רואה עצמו מועמד, וכך גם ניצב בדימוס יורם הלוי, שהיה מפקד המחוז הדרומי, וניצב דורון ידיד, שהיה מפקד מחוז ירושלים. ניצב פלד הוא המועמד המוביל אצל השר בן גביר. חסרונו הוא בכך שהוא מעולם לא היה מפקד מחוז.

ראוי היה להמשיך את כהונתו של שבתאי לשנה רביעית בתפקיד, ובכך למנוע זעזועים מיותרים במשטרה. שבתאי ראוי לשבחים על תפקודה של משטרת ישראל בשבת השחורה של ה־7 באוקטובר. במשטרה נשמעת ביקורת על כישלונו בכל מה שקשור לפשיעה בחברה הערבית, שם נרשמו גידול משמעותי במספר מקרי הרצח בשנים האחרונות, וירידה משמעותית בפענוח המקרים. גם ניצב יגאל בן שלום, ראש אגף החקירות והמודיעין, לא יוצא נקי בעניין זה.

בנוסף ישנה ביקורת על תפקודו של שבתאי בשלוש השנים האחרונות בכל הקשור במינויים, בדרגות ובתפקידים של מי שאינם ראויים. עם המינויים שעליהם החליט שבתאי יתמודד המפכ”ל שיתמנה במקומו, שיש להניח שלא יהיה שבע רצון מהירושה שהשאיר קודמו.