החשבון הפתוח של גולני עם שג'עאיה ארוך ומדמם, אולם זכורה תקרית הנגמ"ש במהלך מבצע צוק איתן, שבמהלכה ספג גדוד 13 שבעה הרוגים ונחטפה גופתו של אורון שאול ז"ל. גם חמאס הפך את הקרב לסמל ובנה בלב השכונה אנדרטה לציונו. הקרב על שג'אעיה הוא במידה רבה גם קרב על הסמל והתודעה של המערכה, והכוחות צפויים להגיע לאנדרטה הזו ממש.

כשביקרנו שם בשבוע שעבר, רחבת החמ"ל עשויה הייתה להזכיר לרבים פגישת מחזור של בכירי גולני לדורותיהם: מח"טים ומג"דים לשעבר, לרובם נותרו חשבונות עם שג'אעיה ולחלק גדול מהם תפקידים בניהול המאמצים ההתקפיים, סיוע באש וניהול הלוגיסטיקה גם עכשיו, כאשר מפקד החטיבה אל"ם יאיר פלאי נמצא בשטח עם הלוחמים. "גודל השעה הוא כזה", אמר לנו שם קצין בכיר במילואים, ״שאתה משרת יותר מ־30 שנה בסדיר ובמילואים רק בשביל להגיע לרגע שאנחנו נמצאים בו עכשיו".

בתוך הרצועה אמר לנו הסמח״ט סא״ל אוהד מויאל כי ״צוות הקרב החטיבתי של גולני מוביל את החץ של הקרב האוגדתי בלב שג'אעיה, כשלושה ק"מ בלבד מהגבול עם ישראל". מויאל היה מפקד פלוגה בקרב בשכונה בצוק איתן וכעת חזר אליה. "כמעט לכל המפקדים הבכירים של החטיבה חשבון עם השכונה״.

״ההיתקלויות החלו בציר ההגעה בעיקר באור יום", הוסיף, "בלילה המחבלים חוששים יותר לצאת החוצה. רוב ירי הנ"ט מבוצע מטווחים קצרים מאוד. עשרות רבות של טילים נורים בסמטאות הצרות לעבר הכלים המשוריינים. לעתים יש גם ירי צליפה. ירי הנ"ט גורם לפגיעה בכלים המשוריינים, אבל ברוב המקרים רק הכלים נפגעים ולא החיילים. הפסקנו לספור RPG. אין ספק שמדובר בגדוד חזק יותר ממה שפגשנו עד עכשיו, אבל לא זה מה שישבור את גולני".

"300 מטר מאיתנו יש אנדרטה שהם הקימו לציין את הקרב על הנגמ"ש, ואני מבטיח שנשמיד אותה. כמי שהיה מפקד פלוגה ואורון שאול היה נהג שלי, ברור גם שיש פה עניין רגשי ושייכות: תחושה של סגירת מעגל וחוב".