תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר, הוא מנהיג שראוי למקום בהנהגה הלאומית. פרדו הוא מהדמויות שהייתי רוצה לראות ליד ההגה, כיוון שאני משוכנע שהוא יוביל את המדינה בביטחון אל היעד. הדברים שמשמיע פרדו שקולים, חכמים והגיוניים, אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו לא פוגש את פרדו, ולא נהנה מעצותיו, משום שבין השניים זורם דם רע.

בדרך לשחרור חטופים נוספים? "לראש המוסד חופש פעולה מלא מצד רה"מ בעניין"
חמאס מאיים על אירופה: סוכלו פיגועים בגרמניה ובדנמרק

פרדו, באומץ האופייני לו ומבלי לדפוק חשבון, לא מסתיר את דעתו על ראש הממשלה, ובראיון טלוויזיה אמר שנתניהו של היום אינו אותו אחד שהכיר בסוף הקדנציה שלו כראש המוסד. לדבריו, "נתניהו של לפני עשור היה זורק את ראש הממשלה הנוכחי מכל המדרגות".

פרדו נחשב שנים רבות כמקורב למשפחת נתניהו. בשירותו הצבאי היה קצין קשר בסיירת מטכ"ל, והשתתף במבצע אנטבה, בחוליה של מפקד הסיירת יוני נתניהו. הוא היה צמוד ליוני בכל שלבי המבצע, ובמשך שנים שמר על קשר הדוק עם משפחתו. נתניהו לא חסך שבחים כשמינה אותו לראש המוסד, ואמר כי "לפרדו יש ניסיון עשיר של עשרות שנים במוסד, ובטוח שהוא האדם הנכון להצעיד את הארגון לנוכח האתגרים הצפויים למדינת ישראל" - והוא צדק. פרדו היה אחד מראשי המוסד הטובים שהיו לישראל.

תיעוד מעצר המחבלים בעזה (צילום :דובר צה"ל)

המתיחות בין השניים נובעת מדברים קשים שאמר פרדו על ראש הממשלה, בעקבות החלטתו לתמוך ברפורמה המשפטית. אבל אם נתניהו היה מתגבר על המשקעים האישיים ונפגש עם פרדו, הוא היה זוכה לעצות זהב, כמו הצעתו לשחרר את כל אסירי חמאס, תוך הפסקת המלחמה, בתנאי שכל החטופים, ובהם החיילים, ישובו הביתה. מדובר בהצעה מעשית, וייתכן שיש בה פריצת דרך.

אני מסכים עם דעתו של פרדו, שמה שלא ייעשה עכשיו ספק אם ניתן יהיה לבצע בעתיד - אך לא תומך בדעתו שיש להציע לחמאס שנפסיק את התמרון הצבאי כתנאי להשבת החטופים. אם רוצים שכל 137 החטופים והחיילים ישובו הביתה, אין צורך להינעל על הססמה שחייבים לחסל את יחיא סנוואר.

מדובר במנהיג ששולט על מרבית הפלגים בעזה, ועל משפחות שנאמנות לחמאס, שככל הנראה מחזיקות בבתיהן חלק מהחטופים. ספק גדול אם מי שיבוא במקומו יוכל לתת לישראל מענה מיידי בעניין החטופים והנעדרים או להשיבם הביתה.

קשה לדעת מה תעשה ישראל ביום שאחרי המלחמה עם אלפי המחבלים שנכנעו, ועם אלה שנתפסו אחרי הטבח הקשה. אם יחליטו להעמיד אותם לדין, ייגזר עליהם מאסר עולם, ושוב ישראל תיאלץ להאכיל אותם ולשכן אותם בבתי הכלא עד מותם. אני מתקשה להאמין שיוטל עונש מוות על מחבלים, אף שזה העונש הראוי להם.

אחת ממטרות המבצע היא לחסל את חמאס, אלא שלא ניתן לחסל את חמאס כתנועה. חמאס הוא ארגון אידיאולוגי. אפשר לחסל את כוחו הצבאי, וזה מה שעושה צה"ל, אבל אין מדובר בחיסול אידיאולוגי. כדי להגיע לעסקת שבויים ראויה הקבינט הביטחוני צריך להחליף דיסק, ולמצוא דרכים לשחרורם של החטופים מבלי שייפגעו. לא פשוט להגיע לנוסחה שתהיה מקובלת על איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', אבל כדאי מאוד לנסות.

אמא יודעת

ביום שתמיר פרדו התמנה לראש המוסד, שודרה במהדורת החדשות של השעה שלוש בקול ישראל ידיעה על המינוי. דקות אחר כך התקשרה אמו לחדר החדשות של הרדיו, וטענה שקריין החדשות טעה בהגיית שמו של בנה. "השם הנכון הוא תמיר פרדו, עם דגש בפ"א", הסבירה האם.
"מהיכן את יודעת?", שאל אותה ניקולא רוזנבאום, שהיה הרכז בחדר החדשות, והיא השיבה "אני ילדתי אותו".

במהדורת החדשות של השעה ארבע תוקנה הטעות לבקשת האמא של תמיר, שלא ויתרה. כשסיפרו על כך לראש המוסד, הוא הגיב בחיוך. אין כמו אמא נחושה.

דרכון דיפלומטי עכשיו

אני מתכוון להצטרף לליכוד, ויש לי סיבה טובה: אני רוצה דרכון דיפלומטי. אני מבטיח להיות אחד מתומכיו הגדולים של שר החוץ אלי כהן, שמחלק דרכונים למקורביו, ולמי שהוא בעל עוצמה שיכולה להשפיע על דרכו הפוליטית בליכוד. דרכון דיפלומטי הוא מציאה שאסור להחמיץ, ולכן אני מוכן לפעול כדי שאלי כהן ייבחר לשר חוץ לכל ימי חייו. בעזרת הדרכון ניתן לעבור ממדינה למדינה בקלות רבה יותר, ועל פי החוק גם לעשות בו שימוש למטרות פרטיות.

אם אזכה להגשים חלום ויהיה לי דרכון כזה, תהיה לי חסינות משפטית מפני תביעות והעמדה לדין, ואוכל להיכנס למדינות מסוימות גם ללא ויזה. לא יחפשו לי בתיקים בנמלי התעופה, ולא יעכבו אותי בהמתנה לאישור החפצים לצורך זיהויים. דרכון דיפלומטי יעניק לי פטור מתשלום מסים, בנסיעה באוויר או ביבשה, ולא אחויב לשלם מס הכנסה בשום טריטוריה מלבד מדינת ישראל. בעלי דרכון דיפלומטי רשאים להשתמש בלוחיות רישוי דיפלומטיות, ואם אקבל דרכון לא אשלם דמי חנייה ואוכל להחנות איפה שבא לי.

היום יכולים לקבל דרכון כזה דיפלומטים, ח"כים, אנשי דת בכירים, שופטי בית המשפט העליון, אלופים, רבי־אלופים, נשיאים וראשי ממשלה לשעבר, וגם יאיר נתניהו בנו של ראש הממשלה, ובלבד ששר החוץ יסכים לכך.

כששמעתי שכהן החליט לתת ליאיר דרכון מטעמי ביטחון לא האמנתי. כהן הפך פתאום למבין בביטחון. עד עכשיו האמנתי שהוא מבין רק ביחסי החוץ של ישראל. מי קובע מי ראוי מבחינה ביטחונית להחזיק בדרכון דיפלומטי, השב"כ או אלי כהן? ולמה הוא נושא את שם הביטחון לשווא? אני מאמין שאם היה צורך ביטחוני במתן דרכון דיפלומטי, הוא היה ניתן מזמן.

אני מודיע בזאת שאני מעריץ את שר החוץ אלי כהן, שהוא שר החוץ הטוב ביותר שהיה למדינת ישראל, הרבה יותר מאבא אבן. אני מבטיח שאעשה כל מה שניתן כדי למנוע את הרוטציה הצפויה בינו לבין השר ישראל כ"ץ. אני מכיר את השר כ"ץ ויודע שהוא לא יסתבך בשטויות שיכתימו שמו, לכן אין לי סיכוי לקבל ממנו דרכון דיפלומטי - גם אם אתמוך בו. אז אני בעד אלי כהן. הוא פוליטיקאי כלבבי. אני מתרשם שאיתו אפשר לגנוב לא רק סוסים, אלא גם את העגלה, החציר והעגלון.

[email protected]