אסור לתלות תקוות בצלב האדום במה שקשור לשחרור החטופים או לביקור של נציגיו בשבי חמאס. לא שהצלב האדום לא מוכן לסייע לישראל. הוא רוצה, אבל לא יכול. לביקורה בישראל של נשיאת הצלב האדום, מיריאנה ספולאריץ’, אין שום משמעות, ולכן לא ברור מדוע בחר ראש הממשלה להקדיש לה מזמנו ונפגש איתה.

הדם הרע בין נתניהו לראש המוסד לשעבר מונע ממנו לקבל עצות זהב
מי יהיה המפכ"ל הבא? התנהלות בן גביר היא דוגמה למנהל ציבורי בלתי תקין

נתניהו יודע שלפגישה בין השניים אין שום תועלת, והצלב האדום לא יעשה יותר ממה שעשה עד היום. נתניהו הציג בפני נשיאת הצלב האדום את הזוועות שביצע חמאס־דאע”ש, מעשי רצח של ילדים ותינוקות, התעללות ומעשי אונס אכזריים של נשים. ראשי הארגון גילו נכונות להיות הרבה יותר פעילים בשחרור החטופים והנעדרים, אבל הם נאלצים להסתפק רק במה שניתן לעשות, וזה לפגוש את החטופים רק לאחר שחרורם. לארגון אין דרך לכפות דבר על חמאס.

אחת התביעות המרכזיות של ישראל, שנציגי הצלב האדום יבקרו את החטופים ויעמדו מקרוב על מצבם, לא נענתה עד היום, וכנראה שלא תיענה גם בעתיד. הצלב האדום אכן רואה בביקור אצל החטופים משימה חשובה, אבל כשחמאס מתנגד לכך, אין לצלב האדום דרך לכפות את רצונו. משפחות החטופים ביקשו להעביר באמצעות הארגון תרופות מצילות חיים ליקיריהם שבשבי, אך הצלב האדום סירב לקבל את התרופות, משום שהוא יודע שחמאס מתנגד לכך בתוקף והתרופות לא יגיעו ליעדן.

את התרופות ביקשה למסור משפחת אברהם מקיבוץ נחל עוז, שאחת החטופות, בת משפחתם אלמה אברהם, נזקקה להן בדחיפות. כאשר הוחזרה לישראל אחרי 50 יום בשבי, היא הוטסה באמצעות מסוק למרכז הרפואי סורוקה לאחר שחום גופה הגיע ל־28 מעלות צלסיוס. הצלב האדום סירב פעמיים להיענות לבקשת בני המשפחה להעביר לה תרופות מצילות חיים, ונימק את סירובו בכך שהוא ארגון הומניטרי שפועל על פי אמנת ג’נבה, וחייב לקבל את הסכמת שני הצדדים כדי לפעול, ובחר שלא להשלות את המשפחות.

גם ראש הממשלה הציג לנשיאת הצלב האדום חבילה שכללה תרופות חיוניות ודרש שהצלב האדום ימלא את ייעודו ויעביר אותן לחטופים ברצועת עזה. גם במקרה הזה סירבה נשיאת הצלב האדום להיענות לבקשה. נתניהו ביקש שהצלב האדום יפעיל לחץ על חמאס. נתניהו יודע שהצלב האדום לא יעשה זאת, משום שהוא חושש מחמאס.

הצלב האדום, שמכונה גם “תנועת הצלב האדום והסהר האדום הבינלאומי” מונה מעל 16 מיליון מתנדבים. כאשר הוקם הוא התמקד בהענקת סיוע רפואי לפצועי מלחמה והגנה על צוותים רפואיים באזורי מלחמה. משרדיו הראשיים של הצלב האדום בישראל נמצאים בשכונת בית חנינא בצפון ירושלים, בתחום הרשות הפלסטינית.

הצלב האדום יכול להפוך למתווך יעיל רק כששני הצדדים מסכימים. אבל אין לאף צד דרך לכפות את רצונו. לכן, כל ההתקפות על הצלב האדום מיותרות והן לא יביאו לשינוי מדיניותו, לפיה מאז תחילת המלחמה לא נפגש עם החטופים בעזה, לא בדק את מצבם הפיזי והנפשי, לא דרש הבטחות לשלומם ולא סיפק להם תרופות. נשות הדסה הגדירו את פעילותו של הצלב האדום כלא יותר מחברת הסעות להעברת החטופים המשוחררים מחמאס לישראל.