אתמול שוחרר עוד סרטון בסדרת הדרמה של חמאס סרטים והפקות בע״מ. הפעם הכישרון האומנותי הגיע לשיאים חדשים של הפקה כשברקע מתנגן לו השיר ״אל תעזביני לעת זקנה״, החטופים יושבים בחולצות לבנות ונראים כבויים לחלוטין, תשושים ובמצב נפשי רע. ובסוף הסרטון יש אפקטים של אש עם חזרתיות של המילים: ״בכל מחיר״ כאילו נלקחו מקליפ של שיר ראפ.

טרור פסיכולוגי: חמאס פרסם סרטון של שלושה חטופים
"הצילו, שלושה חטופים": המסרים שהשאירו לצה"ל החטופים שנורו למוות | צפו בשלטים המצמררים

נכון, מדובר פה על לוחמה פסיכולוגית אבל לכך אנו רגילים, הניסיונות הפתטיים שלהם להשפיע עלינו פסיכולוגית ולשחק לנו ברגש כבר לא מפתיעים אף אחד אבל הפעם הם הגיעו לשיאים חדשים.

כל סרטון נוסף שחמאס מפרסמים, מעבר לניסיון לשחק לנו ברגש, חושף את המצב המנטאלי שבו מצוי חמאס. אם בסרטון הראשון של מיה שם החמאס ניסה לייצר את הרושם שחמאס מתייחס בצורה הומניטרית לחטופים והדגיש מספר פעמים את הטיפול הרפואי שקיבלה, בסרטון נוסף שפרסם חמאס של ילנה טרופנוב, דניאל אלוני ורימון קירשט היה שינוי מגמה.

מצד אחד הסרטון מאד קשה לצפייה, עוצמת התסכול והכעס המובעים בו על ידי דניאל מאד בלטו והיה שם שינוי מגמה בהשוואה לסרטון של מייה שם. הסרטון ההוא הופנה באופן מאד ישיר לבנימין נתניהו, וניסה לייצר זעם בציבור ולהפנות את הכעס של הציבור מחמאס ואל ראש הממשלה שלנו. באותו סרטון דובר על ״המחדל הפוליטי, הבטחוני, הצבאי.. הפשלה שעשית בשביעי באוקטובר״. 

הטקסט בסרטונים נועד למעשה לציבור. חמאס שואפים לייצר השפעה עקיפה וללחוץ על כל הנקודות הכואבות שפילגו את עם ישראל לפני המלחמה. הכעס נגד ביבי.

בסרטון שפורסם אתמול שבו מופיעים שלושת החטופים יורם מצגר, חיים פרי ועמירם קופר שנחטפו לרצועת עזה עם פרוץ המלחמה, מתייחסים החטופים למחלותיהם הכרוניות. כמובן שזה בפני עצמו אמור לנגן על כל מיתרי הרגש אבל גם לייצר תחושת דחיפות. לא סתם חמאס מהדהד את המילים ״בכל מחיר״. זה ידוע שהכלל הראשון בהשפעה על התודעה זה מסר קליט וחזרתי. זה ידוע שברגע שחוזרים על מילה מספר פעמים, המוח מתייחס אליה כאל אמת מוחלטת. בנוסף הם התייחסו בסרטון, לחלקם בהקמת מדינת ישראל - מה שאמור לעורר בנו רגש של בושה. של מדינה שלא דואגת לאותם אנשים שהקימה אותם, בוגדת בהם ומשליכה אותם לעת זקנה.

אבל יש פה אלמנט נוסף שהופיע בסרטון הזה ולא הופיע בסרטונים הקודמים. אלמנט שאל לנו להתעלם ממנו - אלמנט תוכניות הריאליטי סטייל ״האח הגדול״. מעייני החמאס לא חמק הקרקס שהיה פה בישראל עם פרסום סרטוני החטופים ששוחררו ו״עשו סיבוב״ על חטיפתם כדי לצבור עוקבים בטיקטוק. בחמאס המשיכו בדיוק את הקו הזה. בעולם שבו כל חטוף שהיה בשבי החמאס מפרסם סרטון טיקטוק שבו הוא אומר: ״הספקתי עד גיל 18 להיות בשבי החמאס״ אז כל סיפור השבי הופך להרפתקה שמשולה ל״טיול אחרי צבא״. וכך גם מתייחסים לאירוע הזה בעולם. אם כך, אין פלא שגם החמאס ממשיכים במגמה זו של סרטוני החטופים. כאשר הופכים את כל האירוע של החטיפה לסרטון טיקטוק ויראלי שמדבר לרגש ותפקידו לגרוף לייקים, אז גם החמאס מושפעים מכך ומייצרים סרטון עם מוסיקת רקע, עם הדהוד של מילים, ואפקטים של קליפ ביוטיוב. 

השכלנו עד כה. לא לתת להם במה והתקשורת לא מפרסמת את הסרטונים שמשחררים בחמאס אבל לא השכלנו לחנך את בנינו אנו שזה לא סביר ולא הגיוני להפוך את השבי לאירוע של פליטי ריאליטי כאשר על שחרורם שילמנו מחיר כבר ובעזה יושבים עוד חטופים.