ב-25 באוגוסט השנה, חודש וחצי לפני המתקפה על יישובי העוטף, ישב סלאח עארורי, מספר 2 בהנהגת חמאס, באולפן בביירות, וחַלָק עם הצופים את מחשבותיו על המאבק עם ישראל. הוא דיבר באריכות ובפירוט. גילה כי חמאס וידידיה סבורים כי יש לפתוח במלחמה רב-זירתית נגד ישראל, והם בוחנים דרכים שונות לנהל אותה. הוא אף הסביר את הדחיפות. עארורי הוסיף והתגאה, כי צה"ל הזרים כוחות רבים לגדה המערבית בשל עליית רף הפיגועים. רבים מהדברים שאמר שם היו עשויים לשמש פעמון אזהרה, לו רק מישהו היה מתפנה להקשיב. אבל ישראל של אוגוסט 2023 זלזלה בכל מה שיצא מפי הפלסטינים. מיהם הערבים האלה, שיפריעו לנו במלחמתנו הפנימית הבוערת? 

סינוואר ודף ייצאו לגלות? המסמך החסוי שמשרטט תוכנית לסיום המלחמה

השבוע חזרתי לראיון ומצאתי בו את כל התורה. כמו אנואר סאדאת בשעתו ושופריו, שאיימו על ישראל במלחמה ונתקלו באדישות, כך גם עתה. האויב חזר וקבל באוזני ישראל על כך שהיא אדישה לקריאותיו. הוא תיאר לה בנחת מדוע הוא נאלץ לתקוף אותה ומה בוער לו דווקא עכשיו. הוא רק חסך לנו, בחוצפתו, את היום והשעה. הימים הללו הם ימי הכרעה במאבק הישראלי-פלסטיני, אמר עארורי למראיינו. אם לא נתגייס כולנו עכשיו, הסביר, בתוך שנתיים או שלוש ישלימו היהודים את המלאכה ואז יהיה מאוחר מדי.

נתניהו במסר לחמאס, צילום: עומר מירון / לע״מ

עארורי העריך, כי ממשלת נתניהו הנוכחית יציבה, ועל כן יש לקחת אותה ברצינות. "זו ממשלה שיש לה חזון ויש לה אמצעים. היא הניחה את מלוא התשתית הנדרשת להצלחת הפרויקט שלה להכריע את הסכסוך... היא צלחה את השלבים הקשים ביותר, והיא תדלג על כל השלבים ותוציא את ימיה". לכן, לדבריו, יש לפעול כעת ובכל הכוח. "הניסיון להמשיך כרגיל, או להגיד שהמציאות תשתנה, או לסמוך על האמריקאים או האירופאים, או החברה הציונית, או לקוות כי אולי הממשלה תוחלף – כל אלה דיבורים שאין להם כיסוי. אנו בפני מבחן אחרון וקצר מועד. שנתיים, שלוש שנים לכל היותר – הסיפור זה ייגמר. אם לא נתמודד עם ההתנחלות כעת, כשמספרם 850 אלף בגדה המערבית, בעוד שנתיים הם יהיו שני מיליון. זה מאבק מיידי המוטל על בני העם הפלסטיני בגדה המערבית ובירושלים תחילה".

הטור המלא יפורסם מחר במעריב

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל