השנה, ב־25 באוגוסט - חודש וחצי לפני המתקפה על יישובי העוטף - ישב סלאח אל־עארורי, מספר 2 בהנהגת חמאס, באולפן בביירות, וחלק עם הצופים את מחשבותיו על המאבק עם ישראל. הוא דיבר באריכות ובפירוט. עארורי הביע שביעות רצון מכך שצה"ל הזרים כוחות רבים לגדה, וייחס זאת לעליית רף הפיגועים. אחר כך גילה כי בצמרת חמאס ובשאר הפלגים סבורים כי יש לפתוח במלחמה רב־זירתית נגד ישראל, והם בוחנים דרכים כיצד לנהל אותה. יש בכך דחיפות, הוא הוסיף, ואף נימק מדוע. רבים מן הדברים שאמר שם היו עשויים לשמש כפעמון אזהרה, לו רק מישהו היה מתפנה להקשיב. אבל ישראל של אוגוסט 2023 זלזלה בכל מה שיצא מפי הפלסטינים. מיהם הערבים האלה, שיפריעו לנו במלחמתנו הפנימית הבוערת.

"האסון לא נפל משום מקום": האיש שחזה את הטבח ולא טרחו להקשיב לו

השבוע חזרתי לראיון, ומצאתי בו את כל התורה. כמו אנואר סאדאת בשעתו ושופריו, שאיימו על ישראל במלחמה ונתקלו באדישות, כך גם עתה. האויב חזר וקבל באוזני ישראל על כך שהיא אדישה לקריאותיו. הוא תיאר לה בנחת מדוע הוא נאלץ לתקוף אותה, ומה בוער לו דווקא עכשיו. הוא רק חסך לנו, בחוצפתו, את היום והשעה.

"הימים הללו הם ימי הכרעה במאבק הישראלי־פלסטיני", אמר עארורי למראיינו. "אם לא נתגייס כולנו עכשיו", הסביר, "תוך שנתיים או שלוש ישלימו היהודים את המלאכה - ואז יהיה מאוחר מדי". את הנסיבות הוא תולה בממשלה הנוכחית בישראל. "היא קיצונית", הוא אומר, "גזענית, ויש לה שאיפות לחסל את הסוגיה הפלסטינית".

"כעת אנו בממשלת סמוטריץ' ובן גביר", אמר עארורי, "זו הממשלה שלהם ולא של בנימין נתניהו. ממשלה של כאלה האומרים, בואו נסלק את העם הפלסטיני מהגדה המערבית. זוהי תוכנית ההכרעה שלהם".

עארורי תיאר כיצד בראייתו פועלת ממשלת ישראל כדי להכריע את הסכסוך. היא מרחיבה בשיטתיות את אוכלוסיית המתנחלים במטרה להגיע ל־2 מיליון נפשות, ומשקיעה רבות בייהוד מזרח ירושלים ובהשתלטות על אל־אקצא. בשלב הבא, הוא סבור, היא תפעל לדלל את האוכלוסייה הפלסטינית. הוא תיאר לדעתו כיצד זה יתבצע. ישראל תיזום מלחמה או סדרת פעולות איבה נגד הפלסטינים, שיגרמו להמונים לעזוב, או תגביר את הלחץ באופן שימאיס עליהם את החיים במקום מושבם.

הקמת מאחזים ביהודה ושומרון (צילום: דוברות נחלה תנועה להתישבות)
הקמת מאחזים ביהודה ושומרון (צילום: דוברות נחלה תנועה להתישבות)

"הימין הציוני הזה, הדתי, חושב שהגדה היא לבה האמיתי של מדינת ישראל, ולא תל אביב וגוש דן", המשיך עארורי. "אבל איך לב המדינה היהודית הזו יהיה הגדה, אם 3־4 מיליון פלסטינים חיים בה? זאת שאלה שהם מתמודדים איתה. אתה רוצה לייהד את הגדה המערבית, מה תעשה עם המיליונים שנמצאים? בפעם הקודמת, כשהיה שר התקשורת, בצלאל סמוטריץ' הצהיר מה שהם אומרים בחדריהם הסגורים. כי אנו באזור סכסוכים, והסכסוכים הללו מובילים להגירה. לכן הוא רוצה לחולל סכסוך באזור, שבאמצעותו הוא יסלק את העם הפלסטיני. לא רק בגדה אלא גם ב־48'. כלומר יש אנשים בקבינט הישראלי שחושבים שהם יכולים לסלק את העם הפלסטיני".

עארורי העריך כי ממשלת נתניהו הנוכחית יציבה, ועל כן יש לקחת אותה ברצינות. "זו ממשלה שיש לה חזון ויש לה אמצעים. היא הניחה את מלוא התשתית הנדרשת להצלחת הפרויקט שלה להכריע את הסכסוך... היא צלחה את השלבים הקשים ביותר, והיא תדלג על כל השלבים ותוציא את ימיה". לכן, לדבריו, יש לפעול כעת ובכל הכוח. "הניסיון להמשיך כרגיל, או להגיד שהמציאות תשתנה, או לסמוך על האמריקאים או האירופים, או החברה הציונית, או לקוות כי אולי הממשלה תוחלף – כל אלה דיבורים שאין להם כיסוי. אנו בפני מבחן אחרון וקצר מועד. שנתיים, שלוש שנים לכל היותר – הסיפור זה ייגמר. אם לא נתמודד עם ההתנחלות כעת, כשמספרם 850 אלף בגדה המערבית, בעוד שנתיים הם יהיו 2 מיליון. זה מאבק מיידי המוטל על בני העם הפלסטיני בגדה המערבית ובירושלים תחילה".

30 גדודים ביהודה ושומרון

מספר 2 בחמאס לא הרחיב בדיבורו על רצועת עזה. הוא התמקד באיו"ש ובהר הבית. הוא מיודד מרחוק עם יחיא סנוואר, ומתואם עמו בדברים רבים. ייתכן שידע על התוכנית והסתירה מסיבות מובנות. זה כמובן פחות חשוב. את מתקפת 7 באוקטובר הגו סנוואר וחבריו גם, ובעיקר, בשל הסיבות שאותן מנה עארורי, בתוספת חשבון משלהם: לגבות מישראל מחיר כבד על הסגר ולפתוח את הקלפים מחדש.

סלאח אל-עארורי בראיון, צילום מסך (צילום: צילום מסך)
סלאח אל-עארורי בראיון, צילום מסך (צילום: צילום מסך)

המראיין שאל אם פיגועי ההתאבדות מהאינתיפאדה השנייה יחזרו. עארורי, שנולד וגדל בכפר ליד רמאללה, נעצר פעמים רבות במהלך אותה אינתיפאדה, ועל כן הכיר אותה היטב. אולם בתשובתו הוא מיהר להחזיר את המראיין לקרקע המציאות. התנאים אינם מאפשרים, הוא הודה, המאבק של הרשות הפלסטינית בנו, וכן הנוכחות הרבה של כוחות ישראליים, מקשים על פיתוח יכולת כמו בעזה.

"אפילו התשתית הארגונית הצבאית המורכבת לא משיגה את המטרה, היא נחשפת לפני שהיא מתחילה לפעול", הודה עארורי, ומבלי משים, חלק שבחים לתיאום בין ישראל לרשות. "הכיבוש נוכח בגדה, ויש לו שם יכולת טכנולוגית, מצלמות אבטחה, האזנות ושיתוף פעולה ביטחוני. חוליה לא יכולה לשרוד תקופה ארוכה, יותר יעיל להכין ולבצע פיגוע מהיר". הוא התפאר בכך שמנגנון הפיגועים המהירים רשם הישגים בשני תחומים. הוא נעשה משוכלל יותר מבחינה מבצעית, ובמקביל גדל. יותר צעירים יוצאים לפגע, יותר ערים פלסטיניות נכנסו למעגל העימות.

"על ההתנגדות להתרחב לכל הגדה המערבית, לחברון, לבית לחם, לירושלים, לרמאללה, לצפון – כולם צריכים להשתתף בהתנגדות. כך עוצמת הלחץ המוטל על הכיבוש תהיה יעילה יותר ותכשיל את הפרויקט הזה. אם מאות מפגעים גורמים לכיבוש תחת כל כך הרבה לחץ, מה אם יהיו אלפים? או מאות אלפים? לכל צעיר פלסטיני בגדה המערבית צריך להיות חלק בהתנגדות. כל מה שאתה יכול. קח חלק בהתנגדות. שלא יעבור שבוע ולא תעשה משהו נגד הכיבוש. במקום שהצבא של הכיבוש והשב"כ שלו יעברו חודש עם 5,000 מפגעים, שיהיו 200 אלף מפגעים. הכיבוש לא יוכל לעמוד בזה".

סגנו של איסמעיל הנייה ציין בסיפוק שבגלל האיום המתגבר, ריכז צה"ל את מרב כוחותיו ביהודה ושומרון. "הם גייסו יותר ממחצית צבא היבשה הציוני בגדה המערבית. יותר מ־30 גדודי צבא מחילות היבשה שלהם גויסו בצפון הגדה כדי להשתלט על ההתנגדות, והיא עוד מתחזקת. זה הסיוט שלהם, וזה מה שגורם להם להיסטריה הזו. את המתח ואת הפחד. מה יקרה אם ההתנגדות תתפשט לשאר חלקי הגדה? מה יהיה מצב המדינה הזו? ומצב תוכניות ההתנחלות ומצב כל החזון של הממשלה הקיצונית הנפשעת הזו בנוגע לגדה המערבית? הם לא רק ייכשלו ביישומם, אלא יוכרחו לחזור בהם מתוכניות מרחיקות לכת מול רצון העם שלנו. אין להם שום ברירה. לכן הם פונים למעשים קיצוניים".

הפיגוע בחווארה ב-5 לאוקטובר - יומיים לפני השבת השחורה (צילום :ללא קרדיט)

עארורי ציטט את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שהזהיר את ישראל כי אם תלטוש עיניה למסגד אל־אקצא, הדבר עלול להיגרר למלחמה כוללת. "אם הישות (ישראל) מדברת על זה, ואנחנו מדברים על זה, ואחינו בחיזבאללה מדברים עליה – נראה כי אין מנוס ממנה. אנחנו כציר התנגדות, כעמים, כעם פלסטיני, כאומה, רוצים אותה. אבל בכנות, אנו לא מדברים עליה בתקשורת, אלא בחדרים סגורים. אנו נפגשים עם כל השחקנים במערכה הכוללת הזו ומדברים עליה, על התסריטים שלה ועל אפשרויותיה. ואנו משוכנעים כי אולי, בעצם לא אולי, בוודאות - נגרום להם תבוסה".

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל
[email protected]