הלחימה הקשה ברצועת עזה בסוף השבוע וריבוי התקריות והנפגעים ממחישים היטב את האתגרים שעוד ממתינים ללוחמי צה״ל בלחימה מול חמאס. מרבית האירועים בסוף השבוע התרחשו בגזרת אוגדת 98 בלחימה בח'אן יונס - שזהו המאמץ המרכזי כעת של צה״ל ופיקוד הדרום במלחמה בעזה. 

התקרב לעבר כוחות צה"ל, וחוסל: תיעוד ממצלמה שנמצאה על גופת מחבל
נכנס לרכב ומופצץ לאור יום: צפו בתיעוד הדרמטי של חיסול בכיר החמאס ברפיח

שישה צוותי קרב חטיבתיים פועלים כעת במרחב של ח'אן יונס תחת פיקוד האוגדה, אך ייתכן שכבר בימים הקרובים יכניס צה״ל כוחות נוספים ללחימה. כמו בצפון הרצועה ובעיר עזה, תוואי התת־קרקע, רשת המנהרות של חמאס ופירי המנהרות שמהם יוצאים מחבלי חמאס בניסיון לפגוע בכוחות, הם האתגר המבצעי המורכב ביותר עבור הכוחות. 

חלק גדול מהמשימות במסגרת הפגיעה בתשתיות הצבאיות של חמאס קשור לניסיון להגיע לבכירי החמאס, שייתכן שנמצאים מתחת לאדמה באזור ח'אן יונס. אתגר נוסף קשור למאמצים להשבת חטופים והשגת מודיעין, שיכול לשפוך אור על האזור שבו ככל הנראה מוחזקים או הוחזקו רבים מהחטופים הישראלים. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לצד המאמץ המרכזי בח'אן יונס, אוגדה 162 נכנסה ללחימה במעוז האחרון בצפון הרצועה, בדארג', שבו עדיין פועל גדוד סדור של חמאס במזרח עזה. הגדוד מגיע עד לגבול עם ישראל ומשפיע על אזור קיבוץ כפר עזה וקיבוצים נוספים, כמו גם על המתרחש בג׳באליה ובסג׳עייה הסמוכות לגדר. גם במקרה הזה, בשל הקרבה ליישובים הישראליים, בצה״ל יבקשו לפגוע באופן יסודי בתשתיות הטרור, השמדת מנהרות וחישוף השטח סמוך לגדר, שממנו פעלו מחבלי החמאס. 

בקרבות של צוות הקרב החטיבתי של הנח״ל בדארג׳ נהרג אתמול סרן אושרי משה בוצחק ז״ל, מפקד צוות בסיירת, בהיתקלות מטווח קרוב עם מחבלים. עדות לכך שגם בשכונה הזו צפויה עוד לחימה קשה.

גזרה נוספת שבה התרחשו כמה אירועים מבצעיים בסוף השבוע היא הגזרה שבה פועלת אוגדת 99 - האוגדה שאחראית כעת על המסדרון שמבתר בפועל את הרצועה, בציר לוגיסטי מאובטח מאזור יער בארי ועד לים באזור שיח׳ עג׳לין, בחלק הדרומי של העיר עזה. בימים האחרונים פועלת האוגדה באזורים חדשים שנמצאים מדרום לעיר עזה, בפאתי מחנה הפליטים נוסיראת. לצד הלחימה בח'אן יונס, בצה״ל נראה כי מסמנים את מחנות הפליטים של מרכז הרצועה כיעד לפעולה שיבוצע במקביל למאמץ המרכזי בח'אן יונס. 

נוסיראת, דיר אל־בלאח, אל־מועזי ואל־בוריג׳ מהווים חטיבה נוספת של חמאס, שצה״ל שואף לטפל בה כבר בשלב המלחמה הנוכחי - ולא רק בשלב הבא.

אירועים מבצעיים התרחשו בימים האחרונים גם באזורים שנמצאים תחת שליטה מבצעית של כוחות צה״ל בצפון הרצועה, כאשר כוחות חמאס פועלים במאפיינים של גרילה, והאיום המרכזי על הכוחות הוא איום זירות מטעני החבלה, הבתים ופירי המנהרות הממולכדים. ירי הנ"ט מטווחים קצרים ממשיך להיות מאפיין מרכזי נוסף בלחימת הגרילה של חמאס, כאשר פעמים רבות הירי הזה מבוצע לאחר שמחבל שיוצא מהפיר יורה את הנ״ט ומנסה לחזור במהירות לפיר, לפני שלוחמי צה״ל מצליחים לזהות ולפגוע בו.

כפי שניתן היה לראות בסרטון ממצלמת מחבל שנתפסה לאחר שחוסל, ותיעד את פעולת החוליה שהיה שייך לה בשעה שהטמינו את מטען החבלה לכוחות, שלושת המחבלים שמתועדים בסרטון נעו בלבוש אזרחי ללא נשק - שממתין להם בתוך הבית. 

במאפיין הזה של לחימת הגרילה כוחות צה״ל כבר לא נתקלים כמעט מול מחבלים במדים של חמאס, אלא במחבלים שמסתובבים בבגדים אזרחיים - ובכך מנסים להקשות על לוחמי צה״ל בשטח.

במאפיין הזה של לחימת הגרילה מנסה החמאס למצוא את נקודת התורפה על מנת להצליח ולפגוע בחיילים. בצה״ל עושים שימוש בלחימה בעזה גם בג׳יפים רכים וללא ממוגנים. 

ההחלטה המבצעית מסתמכת על כך שניתן לנסוע עם ג׳יפים רכים על הצירים הלוגיסטיים המאובטחים, ובאזורים ושכונות שמוגדרות תחת שליטה מבצעית גם בתוך העיר עזה ובצפון הרצועה. 

תחת הרעיון הזה פעלו כוחות פיקוד הדרום מתחילת המלחמה, אבל בימים האחרונים נדמה כי חמאס מחפש את נקודת התורפה על מנת להגיע להישגים בצורת פגיעה בלוחמי צה״ל - כמו גם פגיעה בג׳יפים צה"ליים.

נקודת תורפה נוספת שאותה סימנו בחמאס בצבא הישראלי היא המגננים הלוגיסטיים של הצבא, שבהם לעתים המשמעת המבצעית וההפקדה עליהם רחוקה מלהיות משביעת רצון.

במהלך הלחימה בשבועות האחרונים בשכונות זיתון וסג׳עייה, לאחר חיסול של מחבלים, נמצאו תוכניות מבצעיות של כוח נוח׳בה לפשיטה על מגנן - לאחר ניהול יומן מעקב ותצפית במשך כמה ימים רצופים על השגרה במקום ונקודת התורפה שלו.

סוף השבוע האחרון, כמו גם השבוע החולף, ממחישים היטב את המציאות המורכבת של הלחימה בעזה. צה״ל פגע באופן משמעותי בגדודי החמאס בצפון הרצועה, אבל גם שם הלחימה צפויה להימשך. 

האתגר המבצעי בח'אן יונס ידרוש מצה״ל, כך נראה, לפחות עוד חודש של לחימה, כאשר בצבא מבקשים לפגוע באופן משמעותי ברשת המנהרות של חמאס. צה״ל מבקש, באמצעות הגברת הלחץ הצבאי, להוביל גם להתקדמות בסוגיית החטופים, אך נכון לעכשיו לא נרשמה כל התקדמות בנושא זה.

גם בגזרת הצפון נראה שישראל וחיזבאללה מתכנסים למשפך מוגבל בזמנים, כאשר במערכת הביטחון מעריכים כי שלב המלחמה הנוכחי צפוי להסתיים מאמצע ינואר ועד סוף החודש - אם ישראל עוברת לשלב עצים פחות בלחימה בעזה.

השלב הבא צפוי להיות במתכונת שבה פחות כוחות פועלים בשטח, במשימות פשיטה או במבצעים ממוקדים אחרים. אם גם בשלב הבא תימשך הלחימה ולא תהיה נסיגה מדרום לליטני, הסיכוי למלחמה עם חיזבאללה יגדל משמעותית.