כדי לנתח ולהבין את מהלכי חמאס לאורך הלחימה, חשוב להפנים תחילה עקרון חשוב שאמנם נאמר כבר מספר רב של פעמים לאורך הלחימה, גם על ידי כותב שורות אלו וגם על ידי אחרים. העיקרון הזה מדגיש את הפער שבין ישראל לחמאס. אנחנו מדברים על מאבק צבאי, ניצחון בשטח, שמירת חיי חיילים, שחרור חטופים והחזרתם ובעיקר חזרה לשגרה שקטה ובטוחה בתוך ישראל. אבל כל זה רלוונטי רק בעברית והגיונית. חמאס מדבר בשפה אחרת.

שמעתם על כלכלת חימושים? זאת הדרמה שהולכת להיות בקבינט

השפה הזו היא ערבית, מוסלמית קיצונית, חזונית משיחית ומוטרפת. כזו שלא מתעסקת בניצחון כזה או אחר על פני השטח, כזו שלא אכפת לה מחיי אדם פלסטינים או ישראלים, כזו הרואה מול עיניה רק דבר אחד. את היעד המטורף של הקמת חליפות מוסלמית קיצונית ואכזרית על פני כל המזרח התיכון.

כשמבינים את העניין הזה, מבינים גם מדוע המלחמה המתרחשת עכשיו, הייתה צריכה להתקיים כבר לפני עשור ויותר. ומבינים כי ניסיונות הממשלה בישראל לשמור על שקט יחסי ולהכיל את השלטון החמאסי ברצועה, היו מיותרים וחסרי תכלית ונבעו בעיקר מסיבות פוליטיות ישראליות ומחוסר הבנה בסיסי של חזון חמאס.

לחמאס והעומד בראשו אין כל כוונה להיכנע או להפסיק את הלחימה ולשחרר את החטופים ביוזמתו. חמאס גם אינו מתכוון לוותר מרצונו על השליטה ברצועת עזה. אף מלחמה או לחץ צבאי ושום משא ומתן מדיני לא יביאו את סנוואר, דיף והמרצחים המקיפים אותם, לוותר על חזונם המוטרף ועל אמונתם הפונדומנטליסטית חסרת הפשרות. הם כאן כדי לשרת את אללה על פי אמונתם, כדי להילחם עד טיפת דמם האחרונה עבור הקמת החליפות האסלאמית והם אינם חוששים למות כשהידים.

מבחינת חמאס האינטרס הוא להמשיך בלחימה זמן רב ככל הניתן, להתיש את ישראל צבאית ופסיכולוגית, לגרום לעולם להפעיל לחץ על ישראל ולזכות בנקודות נוספות בדעת הקהל הפלסטינית, מול שלטון אבו מאזן החלש. מסיבה זו לא צפוי סנוואר להיכנע או לפרוש ובוודאי שלא לוותר מרצונו על שלטון חמאס ברצועת עזה. מבחינת אנשי חמאס יכול צה"ל להרוג את כל אזרחי רצועת עזה. גם זה ישרת את המלחמה על דעת הקהל העולמית. בחמאס מבינים שחיי אדם יקרים מאוד לישראל ולכן יילחם הארגון בכל כוחו לפני שישחרר חטופים נוספים או יפסיק לפגוע בחיילים.

לישראל יש אינטרס ברור להביא לשחרורם של כל החטופים והחטופות ולהשמיד לחלוטין את יכולות חמאס הצבאיות והשילטוניות ברצועת עזה. מאידך ובאופן פרדוכסלי, לראש ממשלת ישראל אינטרס משלו להמשיך את הלחימה פרק זמן ארוך ככל הניתן. זמן זה ייאפשר לו המשך הישארות בתפקידו, התחמקות נוספת מאימת בית המשפט והתרחקות מאירועי ה-7/10 שייזכרו לעולם ככישלון אישי ומנהיגותי שלו. ראש הממשלה אף הצהיר על כך רשמית כי בכוונתו להישאר בתפקידו ולשקם את המדינה לאחר המלחמה.

הנה כי כן שילוב אינטרסים בלתי אפשרי בין מנהיג חמאס לראש ממשלת ישראל, הוא זה שאיפשר את המשך קיום והתעצמות חמאס ברצועת עזה לאורך השנים, הוא זה שהביא  להתרחשותה של הטרגדיה הנוראה שהביאה לפרוץ המלחמה והוא זה שעשוי גם להביא להתמשכות הלחימה לפרק זמן בלתי מוגבל.

הרס ברצועת עזה (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
הרס ברצועת עזה (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

על צה"ל לפעול באופן נחוש ובעצימות גבוהה מאוד במהלך החודש הקרוב על מנת למקסם את הפגיעה בחמאס ובתשתיות הטרור ברצועת עזה. במקביל על ישראל להמשיך בניסיונות המו"מ להשבת כלל החטופים והחטופות ולהיערך להמשך לחימה ממוקדת יותר ובעצימות נמוכה יותר במהלך החודשים הבאים, על מנת לפגוע בכל התשתיות התת קרקעיות של חמאס, במצבורי הנשק, בכל אמצעי הירי ובעיקר בהנהגת חמאס.

אין לנו את כל הזמן שבעולם ואין לנו צורך בו. יש לפעול מודיעינית ומבצעית ובנחישות ובעוצמה מתוך הבנה שהלחימה לא תיפסק עד השלמת כל יעדיה. זאת תוך הבנה שחמאס לא ייכנע ולא יוותר מרצונו וכי הדרך היחידה היא הכרעה צבאית בשטח באופן התואם את אינטרס מדינת ישראל בלבד.

ייתכן שאת המשך הלחימה הזו ייצטרך לנהל בישראל שלטון אחר, חדש, נקי מאינטרסים אישיים, משפטיים או פוליטיים. כזה הרואה מול עיניו רק את טובת המדינה ואזרחיה על פני טובתו האישית.

הכותב הוא ראש תחום החוסן הלאומי במכון למדיניות ואסטרטגיה באונ' רייכמן