בהחלטתו שלא להאריך את כהונת נציבת שב"ס קטי פרי, ציטט השבוע השר איתמר בן גביר בהרחבה את דוח ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים מכלא גלבוע. משם הוא שאב את המסד העובדתי להחלטתו להדיח את פרי. מדובר במהלך שיכול היה להיות מצחיק, אלמלא היה עצוב כל כך. כי בן גביר סירב ליישם את מסקנות הדוח. הוא סירב להביא אותו לממשלה. הוא סירב לקבל אותו מהוועדה בטקס המתבקש. 

בליכוד רותחים על בן גביר, גנץ מאיים: הפיצוץ בממשלה רחוק מסיום
גנץ מכחיש סיכום עם בן גביר: "מי שמחליף ראשי זרועות במלחמה פוגע בביטחון"

על פי גורמים המעורים במה שקרה שם, בן גביר רצה מאוד לקבל עותק של הדוח כמה ימים לפני כולם. מעניין למה. הוועדה סירבה. היא העבירה לו את הדוח באותו זמן שבו הוא הועבר למוזהרים ולתקשורת. זה היה מעשה בלתי נסלח. השר פשוט התעלם מהדוח הזה עד עכשיו, כשנזקק לו פתאום כדי להצדיק את הדחתה של פרי.

זאת ועוד: השר בן גביר סירב לפגוש את הוועדה לאחר השלמת הדוח, סירב לפגוש את יו"ר הוועדה, השופט פרופ' אלוף (במיל') מנחם פינקלשטיין. הוא התעלם מהמלצות הוועדה השונות, גם בתחום הפרסונלי וגם בתחומים הכלליים. הוא קבר את הדוח באחת המגירות, בניגוד מוחלט למנהל התקין ולחוק. עכשיו, חודשים ארוכים אחר כך, הוא שולף את הדוח מתהום הנשייה רק כדי לחלץ ממנו כמה ציטוטים שיכשירו את הדחתה של פרי.

איתמר בן גביר בביקור בכלא בו עצורים מחבלי הנוחבא (צילום: דוברות שב''ס)
איתמר בן גביר בביקור בכלא בו עצורים מחבלי הנוחבא (צילום: דוברות שב''ס)

אני לא נמנה עם חסידיה של הנציבה, ואני גם לא מכיר אותה. אני כן יודע שוועדת הבדיקה הממשלתית, שבה ישבו טובי המומחים (בנוסף לשופט פינקלשטיין הייתה שם גם פרופ' אפרת שוהם, מומחית בעלת שם עולמי לנושאי כליאה ושב"כ, ואריק ברבינג (האריס), בכיר בשב"כ בעל 27 שנות ניסיון מול סיכול טרור ואסירים ביטחוניים) דווקא לא המליצה להדיחה. הוועדה מתחה ביקורת על פרי בכמה תחומים, אבל גם ציינה את התרשמותה העמוקה מהצעדים האמיצים והמשמעותיים שהיא נקטה כדי להוציא את השב"ס מהמצב הקשה שבו היה כשנכנסה לתפקידה. 

מה שקרה בין דוח הוועדה לבן גביר יכול היה להיות משעשע, אלמלא היה מעציב כל כך. בדיוק כמו שנתניהו לא הסכים להצטלם עם בן גביר עד לא מזמן ועכשיו הוא פשוט סר למרותו, כך בן גביר שלא הסכים להצטלם במעמד קבלת הדוח מהוועדה, ועכשיו נשבע בהמלצותיו. אז זהו, שאין בהמלצות הדוח הזה מסקנה אישית להדיח את הנציבה. זוהי גחמה של בן גביר. 

"הנציבה פרי", אמר לי גורם בכיר הבקיא בפרטים, "קיבלה את השב"ס במצב נורא, אחרי זמן רב בו לא היה נציב במשרה מלאה, אלא ממלאי מקום למיניהם. היא פעלה רבות כדי לחלץ את הארגון מהבוץ שהיה שקוע בו. כולל תכנית רב־שנתית מפורטת ומקצועית, משהו שלא היה בשב"ס שנים ארוכות. היא הגיעה עם הרבה מרץ וכוונות טובות, החליפה רבים מהסגל הבכיר שלא תפקדו והחלה לעבוד. תשעה חודשים לאחר הגעתה לתפקיד, אירעה הבריחה".

זאת ועוד: אנשים מזלזלים בשירות בתי הסוהר. אולי בצדק. מדובר בארגון כושל בדרך כלל. אלא שהאתגרים העומדים בפני הארגון הזה בשנה הקרובה עצומים ואולי חסרי תקדים. בחודשיים האחרונים נעצרו מאות עזתים, רובם הגדול טרוריסטים "כבדים" ואנשי נוח'בה. כליאתם היא אתגר גדול. הצורך לבודד אותם מהאסירים הפלסטינים האחרים, למנוע מהם להעביר את הידע והאידיאולוגיה שלהם לאסירים הוותיקים, הוא צורך קיומי ממש. כדי לעמוד באתגר הזה נדרשת לשב"ס מנהיגות מנוסה. קטי פרי נראית כמי שהכי מתאימה לתפקיד הזה כרגע.

בדוח הוועדה שבן גביר מחרים, חבוי משפט בולט נוסף: "הוועדה ממליצה כי מן הראוי להימנע, ככל הניתן, מאיוש תפקיד נציב בתי הסוהר בידי ממלאי מקום לפרקי זמן ממושכים. על הדרג הממנה לשקול את הנזקים שייגרמו לארגון מחמת היעדר מינוי נציב קבוע לאורך זמן". הדוח הזה נכתב עוד לפני המלחמה והאתגרים החדשים. הוא ממליץ להפסיק עם שיטת ממלאי המקום. מה בן גביר עושה? את ההפך המוחלט. לוקח ניצב מקורב, אדם שמתפקד כמזכירו הביטחוני, נטול ידע או ניסיון כלשהו בכליאה, לתפקיד נציב שב"ס. ושיהיה לכולנו בהצלחה.