לאורך שנות האינתיאפדה השנייה ביצעה ישראל סדרה ארוכה של סיכולים ממוקדים במנהיגי חמאס - עובדה שחייבה את מנהיגי הארגון לברוח ולהסתתר במקום לייצר טרור ופיגועים. אולם בשנים האחרונות העדיפה הממשלה בישראל להימנע לחלוטין מפגיעה בראשי חמאס, מחשש ל"הפרת השקט". על רקע זה נמנעה פגיעה בטוחה ביחיא סנוואר וכל צמרת חמאס ברצועת עזה ובעולם. מנהיגים שכבר היו על הכוונת יותר מפעם אחת, אולם ישראל העדיפה להימנע מפגיעה בהם בהחלטה שהתבררה כטעות מוחלטת בשיקול הדעת.

סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי נהרג בפיצוץ בביירות | צפו בתיעוד
ממובילי גלי הטרור בגדה וטבח ה-7 באוקטובר: זהו סגנו של הנייה שחוסל

 מלחמת "חרבות ברזל" שנכפתה עלינו הובילה לשינוי מדיניות זו והוכיחה כי למרות כשלי המודיעין והצבא שאיפשרו את אירועי ה-7/10 , הרי שיכולות המודיעין והמבצעים של שב"כ, צה"ל והמוסד הן מהגבוהות ביותר בעולם ומאפשרות לנו להגיע ולפגוע בכל טרוריסט ואויב בכל מקום על פני הגלובוס.

הראיה לכך הינה סדרה ארוכה של פגיעות מדויקות בצמרת פיקוד החמאס ברצועת עזה לאורך ימי הלחימה ולמרות שעד כה לא נלקחה אחריות על חיסולו של סלאח אל-עארורי, הרי שהאיש הוא ללא ספק בן מוות ופגיעה ישראלית בו ,יש בה סוג של הוכחה ליכולות של ישראל להגיע לאוייבינו גם בלב שכונת הטרור המסוכנת ביותר בעולם, היא הדאחייה, בירת חיזבאללה בבירות.

סאלח אל-עארורי ונסראללה (צילום: רשתות ערביות)
סאלח אל-עארורי ונסראללה (צילום: רשתות ערביות)

גם מבלי לקחת אחריות על חיסול זה, נכון היה שמדינת ישראל תפגע בו ובכל שרשרת מנהיגי חמאס באשר הם. המסר חייב להיות ברור. לאחר ה- 7/10 אין עוד חסינות לאיש בארגון מפני פגיעה, בכל זמן ובכל מקום. צריך להודות שלמדיניות זו בעת הזו עשויים להיות מחירים כבדים בדמות פגיעה אפשרית בחטופים שעדיין בחיים או בפתיחת חזית לחימה מלאה מול חיזבאללה בצפון ואין להקל בכך ראש.

יש שיאמרו שראש הממשלה בעת הזו מעדיף לחימה ארוכה שבסופה ניצחון צבאי ברור, על פני השבת החטופים והגעה להפסקת אש מול חמאס. כזו שתביא לקץ שלטונו ולסיום תפקידה של הממשלה הנוכחית. גם אם טענה זו נכונה והגיונית, אין בה כדי לסתור או למנוע שום פעילות של סיכולים מוקדים, פגיעה בכל ראשי חמאס והמשך לחימה עד להשמדתו של הארגון.

החזרת החטופים לישראל בכל מחיר הינה יעד עליון בחשיבותו וכך ראוי להתייחס אליו, גם אם נידרש להפסקות אש ולתשלום מחירים יקרים בדמות שחרור אסירים ביטחוניים והקלות ברצועה. לאחר כשלון אוקטובר זה הדבר היחיד והחשוב ביותר שיכולה ישראל לעשות למען החטופים, החטופות ומשפחותיהם. אולם עם זאת על ישראל להמשיך במקביל בלחימה תוך העברת מסר ברור לחמאס כי אין לו חסינות או הגנה בשום מקום או זמן על פני האדמה.

פיצוץ בביירות בלבנון, חשד לחיסול (צילום :רשתות חברתיות ערביות)

גם החשש מפני תגובה קשה וכוללת מצד חיזבאללה אין בו כדי להצדיק הימנעות מפגיעה בצמרת חמאס וחיזבאללה. חשוב להזכיר כי חיזבאללה בצפון מהווה את האיום המסוכן ביותר כיום על ישראל מבחינת היקף אמצעי לחימה ואין ספק כי ביום בו יחליט הארגון שהגיע הזמן המתאים לו, הוא יפעיל את ארסנל הנשק שברשותו נגד ישראל.

מסיבה זו ובגלל שמאות אלפי ישראלים גם בצפון, הם פליטים בתוך ארצם כבר שלושה חודשים, ראוי כי ישראל תשנה את המציאות גם בגבול הצפון וגם במחיר לחימה כוללת מול חיזבאללה. לחימה שאמנם תגרור את ישראל לשיתוק של שבועות ארוכים אולם בסיומם תושמד יכולתו של הארגון לאיים על ישראל והביטחון יוחזר לאזרחי ישראל בכלל והצפון בפרט.

נשיא ארה"ב ביקש ובצדק מבחינתו כי ישראל לא תיזום מהלך לחימה כולל מול חיזבאללה בעת הזו - וכך אמנם נוהגת ישראל, אולם אם חיזבאללה יחליט ליזום מתקפה כוללת על ישראל, אז התחייבו האמריקאים לצאת לצד ישראל ללחימה מול חיזבאללה. כזו שתביא להשמדת הארגון ויכולותיו לחלוטין.

את הדבר הזה יודע גם חסן נסראללה וגם שולחיו ומממניו באיראן וגם אם סביר שישקלו פעם ופעמיים את תגובתם וצעדי ההמשך שלהם, הרי שלא מן הנמנע שיחליטו להגיב ולפתוח בלחימה כוללת. תגובה שתאפשר לישראל להיכנס ללחימה בעצימות גבוהה גם מול חיזבאללה ביחד ובסיוע עם ארה"ב ובמטרה לחסל את האיום אחת ולתמיד גם בגבול הצפוני.  

אסור להיות תמימים מידיי ולהאמין שבכך תיפתרנה בעיותיה של ישראל שכן השטן האיראני טווה קורים רבים במזרח התיכון והוא התעצם מאוד גם צבאית וגם מדינית. משכך, יש להניח שבמצב לחימה כולל, נאלץ להתמודד עם כוח אש גדול ורב יותר גם מכיוון החותים בתימן, גם מבסיסי איראן בסוריה ובעיראק ואולי גם מחזיתות אחרות. מצב לחימה כזה ייאלץ את המעצמות לנקוט עמדה ברורה ביחס לסכסוך ואף להתערב בו.

חיסול מחבלי חמאס, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

אולם במצב בו הרוסים שקועים עד צוואר בבוץ האוקראיני, תהיה יכולתם מוגבלת להצטרף למערכה בעת הזו והכדור יהיה איפה בידי הממשל בארה"ב שייאלץ להחליט האם הוא מחזיר לעצמו את ההגמוניה העולמית או נשאר בצד. צעדי הממשל הנוכחי בארה"ב עד כה, הוכיחו כי רב הסיכוי למעורבות אמריקאית באופן שיהיה תואם את האינטרס הישראלי.

כל זה מחייב את הממשלה הנוכחית, כל עוד תישאר במקומה הזמני, לחשב היטב את התנהלותה ויחסה לממשל האמריקאי אותו גינתה ונגדו נלחמה חודשים ארוכים. התוצאה הנדרשת לא השתנתה: השמדת ארגון חמאס על כל מנהיגיו והשבת כל החטופים והחטופות הביתה. 

הכותב הינו ראש תחום החוסן הלאומי, המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן