מקהיר עולים קולות בלתי נעימים בשבועות האחרונים. יש כאלה שאפילו מדברים על עימות צבאי עם ישראל בעתיד הלא רחוק. שאלתי השבוע דיפלומט ערבי שבקיא היטב בסכסוך הישראלי-פלסטיני ממה לדעתו המצרים פוחדים. מי בישראל ייצא נגדם למלחמה.

פיתרון דיפלומטי בצפון? יואב גלנט במסר ברור לאמריקאים
"נתניהו העביר מסר, ערבוב מחדש של הקלפים": העיתונאי הלבנוני הימם את נסראללה

ישראל מתכוונת להכביד את היד על דרום הרצועה, הוא הסביר. באזור הזה מרוכזים כמיליון פליטים שברחו מבתיהם בצפונה. בעצם בדרום, בכל מקום שבו תטיל פצצה, תמצא אזרחים עקורים. אם ישראל תיזום פעולה צבאית נרחבת, התושבים לא יישארו שם. הם ירצו לברוח.

הם עלולים להפיל את החומות ולברוח לסיני. הם לא יברחו לבד. חלק מאנשי חמאס יסתננו איתם. לסיני, משם לסודאן, לתימן, לסוריה. מארצותיהם החדשות הם ינהלו נגדכם את המלחמה.

תיעוד מתוך מנהרה שאותרה בעזה (צילום :דובר צה"ל)

אם חמאס יילחמו בכם מאל עריש, בטח ישראל תגיב. מצרים תהיה באמצע. לכן למצרים יש אינטרס בייצוב המצב מהר ככל האפשר. הם לא רק מתווך, אלא גם צד מעוניין. 

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התראיין בשבוע שעבר לערוץ החדשות המצרי ONTV. היה זה הריאיון הראשון שלו מאז המלחמה. דרושים מאות מיליארדי דולרים לשיקום, אמר. אך נכון לעכשיו, אף גורם לא הביע את רצונו לתרום. לא מדינה, לא ארגון ולא יחידים. 

שאלתי את הדיפלומט, האם מדינות ערב יתמכו כספית בשיקום עזה. "תלוי בהסדר שיהיה", הוא הסביר, "לא בכל מחיר. המדינות הללו לא מוכנות לתרום כדי שאחרי שנתיים הכל ייהרס שוב". לכן, הוא המשיך, השיקום תלוי במצב הביטחוני. ברגע שהמלחמה תיפסק, עגלת השיקום תתחיל לנוע. כל עוד היא נמשכת, לא יבוא אף תורם, והמושכות יהיו בידי חמאס.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל
הטור המלא יפורסם מחר במעריב