מה שנחשב עד לאחרונה בלתי אפשרי יכול להפוך בהחלט לאפשרי. עד לאחרונה לא דיברו על האפשרות להגלות את סנוואר תמורת החזרת כל החטופים. עכשיו זאת הופכת לאפשרות שגם ראש הממשלה נתניהו לא מכחיש שהיא על הפרק, ולא שולל שתילקח בחשבון. בפגישה עם משפחות החטופים אמר נתניהו ש”מדברים על אפשרות כזאת”. העובדה שנתניהו לא דחה אותה על הסף ואישר שהיא עומדת על הפרק ויכולה להפוך למעשית, היא שינוי בעמדתו, כשהצהיר שסנוואר ודף הם בני מוות, ושישראל תרדוף אותם עד מותם.

נקמה מתוקה: איש לא יופתע אם גלנט יהיה זה שיביא להפלת ממשלת נתניהו
העננה המשפטית שרובצת לפתחו של כחלון עלולה למנוע את חזרתו לפוליטיקה

ישראל חייבת להיות פרגמטית בעניין השבויים והנעדרים, ולעשות כל מה שניתן כדי להחזיר אותם הביתה בשלום. נתניהו הבטיח למשפחות החטופים שישראל לא תוותר על אף אחד מהם. השאלה היא איך מממשים את ההבטחה. ראש הממשלה הסביר למשפחות חטופים שחמאס הוא אויב אכזרי, ולא גילה בכך שום חדש. החידוש האחד הוא שישראל תפרסם בקרוב מתווה חדש לעסקה. איש אינו יודע מה יכלול המתווה.

ייתכן שאחת האפשרויות היא שסנוואר יורשה לצאת למצרים בתיווך בין־לאומי. אפשרות שיכולה להיות ריאלית, אם ישראל תציע הצעה רשמית לעסקה כזאת, בתמורה לשחרור כל החטופים. אין לדעת אם עסקה כזאת תכלול גם את מוחמד דף, “רמטכ”ל חמאס”, שאותו מנסה ישראל לחסל ללא הצלחה זה שנים רבות. עסקה כזאת כנראה תאלץ את ישראל להתחייב שהיא לא תחסל את השניים, בטרם יגיעו למקום מבטחים.

ניתן לשער שסנוואר ודף ידרשו תעודת ביטוח לכל חייהם בתמורה לעסקה, כשם שאפשר לשער שאין שום סיכוי שישראל תמלא את הדרישה. ראש הממשלה נשאל יותר מפעם אם ישראל יודעת היכן נמצא סנוואר והשיב בחיוב. אני מעריך שתשובתו של ראש הממשלה הביאה לכך שסנוואר החליף את מקום מחבואו.

ההערכה היא שסנוואר ודף מוקפים בחטופים, תעודת הביטוח שלהם. אם תיווצר אפשרות לשחרר את החטופים, וללכוד את סנוואר ודף, צה”ל לא יחמיץ זאת. השאלה היא מה המחיר של מבצע כזה. על צה”ל ומערכת הביטחון מעיב המבצע לשחרורו של החייל נחשון וקסמן, שנחטף ב־9 באוקטובר 1994 והוחזק כבן ערובה במשך שישה ימים בידי ארגון חמאס, עד שנרצח במהלך ניסיון חילוץ כושל של סיירת מטכ”ל.

כישלון החילוץ הוביל בשנת 1995 להקמת מדור מיוחד בצה”ל בשם “מדרון מושלג”, למשימות מיוחדות של חיל ההנדסה, שנועד להכשיר לוחמים למקרים דומים. המדור הפך מבצעי, והוא פועל במסגרת יחידת יהל”ם – יחידת הנדסה עילית שמופעלת כיחידת קומנדו שמתמחה בלחימת מנהרות.

אם יוחלט על הפעלת היחידה במקרה שבו יתגלה מקומם של החטופים, ספק אם ניתן יהיה לשחרר אותם ללא פגע. יחידת קומנדו, ככל שהיא מאומנת וערוכה למשימות כאלה, אינה יכולה להבטיח סיכויי הצלחה של 100%. נכון יהיה למצוא דרך לשחרר את כל החטופים מבלי שהם ייפגעו, גם במחיר שסנוואר ודף יורשו לצאת ממחבואם מבלי שיחוסלו. משפט ראווה של השניים לא יחזיר הביתה את 136 החטופים בריאים ושלמים. אנחנו מחויבים לדאוג לכך שכולם יחזרו הביתה בחיים. אסור להנהגה אחראית לחשוב על אפשרות אחרת ולהמר על חייהם.