יצרנית הטלפונים הניידים הסינית הענקית שיאומי החליטה שהיא כה מוצלחת בתחום המזעור האלקטרוני והמחשוב הסופר מתקדם - על בסיס שבבי זיכרונות מתקדמים, שאין סיבה שלא תצטרף למרוץ תעשיית הרכב החשמלי שבו כבר פועלות ומתחרות בסין לבדה 300 חברות. התחרות בין יצרניות הרכב החשמלי בסין כה גבוהה שהיא גוררת ירידה במחירי הרכב החשמלי, עד כדי כך שהיא בין הגורמים לירידה במדד המחירים לצרכן בסין. הסינים מכים קשות את המתחרים במחירים התחרותיים שהם מציעים לרכב חשמלי במגוון דגמים, מה שמקשה על יצרניות הרכב החשמלי במערב להתמודד מולן. הרכבים הסיניים מצוידים במערכות מולטימדיה, במסכים גדולים וברורים, ניווט אוטונומי, זיהוי פני הנהג, התראה מפני עייפות וישנוניות הנהג, מערכות וידיאו מבוססות בינה מלאכותית מתקדמת - והכל עם קישור למעטפת מערכת הניידים של הנוסעים.

בכיר דרום אפריקאי מגלה למעריב: כך ישפיע הדיון בהאג על היחסים עם ישראל
זו המתווכת: האם קטאר ידעה מראש על מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר?

בתחילת חודש פברואר תהיה העלאה בשיעור מס הקנייה על רכב חשמלי בישראל ל־35% לעומת 20% כיום, כלומר העלאה בשיעור של 12.5%, שהוא הפער באחוזים בין המחיר כולל מס קנייה של 120% לעומת המחיר לאחר העלאה של 1.35%. היבואנים דרשו לדחות את ההעלאה מתחילת ינואר לתחילת פברואר בגלל התארכות מסע הרכב באוניות המשא מדרום מזרח אסיה, בעיקר מסין לישראל דרך כף התקווה הטובה, לאחר שאוניות סוחר הותקפו על ידי החות'ים בשערי באב אל־מנדב.

למרות העלאת שיעור מס הקנייה, ברכב פלאג־אין המס יעמוד על 55%, יקשה על היבואנים להעלות מחירים מפני שההתלהבות מרכב חשמלי נמוגה קמעה בעולם. גם ההתלהבות בישראל תפחת בשל שינויים שיחולו במשק המלחמה, עם עלייה ברמת אי־הוודאות ועוד סיבות נוספות הנערמות מדי שבוע.

ישנן סיבות להתמתנות במחירי הרכב החשמלי. בראש ובראשונה התחרות בין החברות הסיניות גוברת: בשנים הקרובות יוצעו יותר ויותר דגמי כלי רכב חשמליים מסין מה שיגרור את מחירי הרכב החשמלי מטה. ברגע שיבואני רכש מסין ינסו להעלות מחירים בישראל בגלל העלייה בעלות השינוע מסביב לאפריקה, יבואו יצרניות הרכב האירופיות והאמריקאיות ויציעו מחיר סביר יותר, מפני שלהן לא הייתה עלייה בעלות השינוע הימי.
מי שבכל זאת מתעקש לרכוש רכב חשמלי מביט בעיניים כלות כיצד מחיר רכב חשמלי משומש יורד בחדות ככל שהחודשים נוקפים.

מדוע? כי רוכשים פוטנציאלים של רכב חשמלי המבקשים לשים ידיים על הצעצוע החדש שנכנס לחיינו, אינם מעוניינים ברכב חשמלי מיד שנייה, אלא בצעצוע חדש עם כל הפיצ'רים. התוצאה, במרבית העולם, היא שמכוניות חשמליות משומשות נמצאות ללא ביקוש של ממש, המחיר יורד ופוגע בכיסו של בעל הרכב הרבה מעבר לפחת הסביר. לא זו בלבד, אלא שצפויה המשך ירידה עולמית במחירי רכב חשמלי חדש עקב כניסת טכנולוגיות חדשות המתאימות לייצור המוני, כגון שימוש בסוללות מבוסס סודיום־יון הזולות יותר מהסוללות הנפוצות, מבוססות ליתיום־יון. הטכנולוגיות החדשות יגררו מטבע הדברים לירידה נוספת במחירי הרכב מיד שנייה.

ליבת הרכב החשמלי הוא המצבר, אין מספיק ניסיון בתחום לאורך שנים, כדי לקבוע כמה זמן הוא מחזיק מעמד ובאלו תנאים. עלות החלפתו של מצבר לרכב חשמלי היא בין 5,000 ל־20 אלף דולר ואף יותר לרכבי יוקרה, סכום אדיר שרוכש רכב חשמלי משומש נוטל על עצמו. לא זו בלבד שהחלפת הסוללה היא על חשבון כיסו הפרטי של בעל הרכב, הרי שאין בתחום זה ביטוח. אצל חברות הביטוח שכולן עובדות באמצעות מבטחי משנה בחו"ל. כך זה עובד בכל העולם. מלאי נתונים לגבי עלות תיקון גוף הרכב, מערכות אלקטרוניות ושיקום רכב שנפגע בתאונה, בה גם הסוללה עלולה להיפגע ולצאת מכלל שימוש – רק הולך ומצטבר. חברות הביטוח שבתחילה נהגו לבטח כלי רכב חשמליים בסכומים נמוכים (יחסית לסיכון שהן נוטלות בשל אי־הנודע לגבי מוצר חדשני שנכנס לחיינו), החלו להאיץ העלאות מחירי ביטוח רכב חשמלי באופן שפוגע בכדאיות אחזקתו.

טעון בירור

חולשה נוספת של הרכב החשמלי היא נקודות הטעינה שעדיין אינן מפוזרות בכל מקום ובכל נקודה נדרשת. מי שגר בבית פרטי או ביישוב כפרי, יכול להטעין את רכבו בשעות הלילה, בדרך כלל כפי שהוא מטעין סוללות טלפונים ניידים. זמן ההטענה הביתי נע בין חמש עד שבע שעות לפחות. לעומתו מי שאינו יכול להטעין את רכבו בשעות הלילה סמוך לביתו, נאלץ להטעינו - במקרה הטוב במקום העבודה, אם ישנן יחידות כוח להטענה, או בתחנות הטענה.

בניגוד לרכב מונע בנזין שאפשר להטעין בכל מקום, במרחק של מספר קילומטרים מתחנת דלק אחת לרעותה, או לכל היותר עשרות קילומטרים באזורים שמחוץ לאזורי האוכלוסייה הצפופים, מציאת תחנת הטענה לרכב חשמלי עדיין כרוכה במטרד מסוים. לא זו בלבד, גם הזמן חשוב: כי בעוד שבתחנת הדלק נכנסים, ממלאים דלק ונוסעים, בהטענת רכב חשמלי צריך לחכות כחצי שעה במקרה הטוב, גם עם מערכת הטענה מהירות ויקרות יחסית. מה עושים בחצי שעה הזאת? הולכים לבית קפה סמוך, קוראים חומר של מקום העבודה או משוחחים עם רעים או בני משפחה? והרי רוב האנשים יעדיפו להגיע מהר יותר למחוז חפצם – בין אם מדובר בפגישת עסקים, בקניות או בעוד חצי שעה בבית עם המשפחה.

בכל מקרה טוב יעשו בעלי רכב חשמלי אם יצטיידו בפוליסת ביטוח הכוללת שירותי גרירה במקרה שכוחה של הסוללה תש. אם כבר מזכירים ביטוח, חייבים לקחת בחשבון כי בכלי רכב חשמליים אירעו הרבה מקרים של שריפה פתאומית שחייבה את נטישת הרכב.

נכון הוא שעלות הטענת רכש חשמלי הרבה יותר זולה מעלות הבנזין, אך גם מול טענה זו יש לקחת בחשבון מספר פקטורים: עלות רכישת רכב חשמלי כולל עמדת הטענה ביתית גבוהה מעלות רכב בנזין ויכול להיות שהפער יעלה לאחר העלאת המחיר בתחילת פברואר. המשמעות היא כי מימון הרכב החשמלי יקר יותר, מוציאים יותר ממון היום, ממש בתחילת הרכישה, לעומת רכב בנזין.

לזה יש להוסיף את העובדה שמחיר ההון יקר, גם לאחר הפחתת הריבית האחרונה על ידי בנק ישראל. את תשלום הריבית או החיסכון בריבית הזכות, מפער המחירים בין הרכב החשמלי לבנזין צריך להעמיס על ההוצאה השוטפת החודשית להחזקת רכב חשמלי, אך משום מה נקודה בסיסית זו - של מחיר ההון - אינה מופיעה בתחשיבי הכדאיות שרוב רוכשי הרכב החשמלי עורכים בטרם הרכישה.

עלות זמן ההטענה אף הוא חשוב בעיניי, כי זמן הוא כסף: ככל שבעל הרכב החשמלי יותר עסוק ויותר יצרני, מחיר זמן הבטלה שלו גבוה יותר, גם את העלות הזו נוסיף בהשוואה בין העלויות. עוד נוסיף דברים שכבר ציינו, כמו עלות ירידת ערך הרכב מדי שנה בהשוואה בין החשמלי לבנזין ולכך נוסיף גם את עלות הביטוח, בהפרש של אלפי שקלים לשנה בין שתי הקטגוריות. בגלל מהירות ההאצה של רכב חשמלי, האצה פשוטה מאוד וקלה, משולבת יחד עם מערכות מולטימדיה ומגוון שעונים, ישנה נטייה של נהגים, לרוב צעירים, לחוש כי הם כמעט נהגי מרוצים - תחושת ההאצה מענגת אותם. התוצאה היא נטייה ליותר תאונות דרכים של רכב חשמלי לעומת העולם הישן של רכב בנזין. שיעור התאונות של רכב חשמלי לכל מיליון מייל 1.21 לעומת 1.1 לכלי רכב מונעי בנזין, כך בשנת 2020 על פי המכון האמריקאי IIHS (Institute for Highway Safety).

גרוע יותר: שיעור תאונות הדרכים עם הרוגים היה 1.21 לעומת 0.93, בהתאמה. מחקר של אוניברסיטת קליפורניה מצא שרכב חשמלי מעורב בתאונות בשיעור של 0.85 לכל מיליון מייל, פחות מרכב בנזין. מה שכן, רכב חשמלי מעורב יותר בהתנגשויות מאחור ונוטה לעלות באש לאחר תאונה, יותר ממקבילו המונע בבנזין.

תחזיקו אותנו

לא זו בלבד, כי כמו בכל כל רכב ישנה עלות החזקה ותיקונים שוטפים. במבט ראשון מערכות רכב בנזין סבוכות יותר לעומת רכב חשמלי שהוא לא יותר ממנוע חשמלי, שרק "במקרה" אינו מפעיל מאוורר אלא כלי רכב. אבל בגלל שאין מספיק מוסכים וכוח אדם מיומן לטיפול בכל החיווט האלקטרוני ותתי המערכות המתוחמות והמשולבות, המחשוב המתקדם, רגישות הסנסורים ועוד, הרי שעלות תיקון רכב חשמלי שעבר תאונה, היא מאוד יקרה. זוהי תוצאה של כניסת טכנולוגיה חדשה לחיינו, שעלינו להטמיע. טכנולוגיות חדשות בכלי הרכב החשמליים כוללת הרבה יותר מערכות למניעת תאונות דרכים, שמירת מרחק, מניעת סטייה ממסלול ומערכות לעצירה פתאומית נדרשת.

מה קורה בישראל? מזג האוויר החם דורש מערכות אוורור וקירור שזוללות אנרגיה מהסוללה, מה שמקטין את טווח הנסיעה האפקטיבי. לכך נוסיף עוד שבישראל ישנן מלחמות כמו מלחמת עזה הארורה היום. כלומר, בזמן נטישה מיידית של מקום עבודה או בית, לאחר אזעקה או פיגוע, אין אפשרות לסיים את הטענת הרכב, אז יוצאים לדרך עם מה שיש בסוללה. ההרס בישראל של יישובים שלמים בצפון הארץ וסמוך לעזה פגע בתשתיות חשמל חיוניות, כולל למשקי הבית ועסקים. הרכב החשמלי במקרים אלה יהפוך לאבן, אם תרצו רכב, שאין לו הופכין. עם רכב בנזין אפשר להתנייד מיד, לעבור מרחק ורק אז למלא בנזין בתחנת דלק בצדי הדרכים.

ואף על פי כן נוע ינוע: הרכב החשמלי בסופו של דבר ינצח ויתפוס מקומו של רכב הבנזין. כך היה כאשר טחנות הרוח החליפו חמורים לטחינת חיטה, כך רכבות החליפו כרכרות, כך חשמל החליף שריפת עצים להסקה, הדואר האלקטרוני החליף את האיגרת הכתובה או המודפסת ומטוסים החליפו אוניות נוסעים. ואף שעתידנו נראה מחושמל, הרי שלפי שעה, אולי עדיף לעשות שימוש ברכב פלאג־אין או רכב היברידי, שבהם אפשר ליהנות משני העולמות - ולהשאיר את הרכב החשמלי למתלהבים מטכנולוגיה שיכולים להרשות זאת לעצמם.