אחת התוצאות של מלחמת "חרבות ברזל" מורגשת ותורגש בעתיד הקרוב ביתר שאת מחוץ לגבולות ישראל ואזור המזרח התיכון. זאת תוצאה ומסקנה שתעיב כענן שחור על הזירה העולמית. בשבועות האחרונים נתגלו ונחשפו היקף, עוצמת ועומק העליבות, הנוכחות המבישה והתאוצה בהיווצרות חוסר הרלוונטיות של ארגונים ומוסדות שמייצגים, ליתר דיוק, עצם קיומם ותפקידם לייצג את המדינות והארצות הנכללות בהגדרת העולם החופשי, לדאוג לשלום וביטחון. ארגונים ומוסדות אלו שמעמדן, רמת ההשפעה וההובלה שלהן והמוניטין שלהן כבר מעורערים ושנויים במחלוקת מזה שנים, נתגלו לאחרונה כגופים הזויים, גורמים שאיבדו קשר או אימצו חוסר רגישות וזלזול למציאות מסוכנת ומאיימת שמתהווה סביבם ומול עיניהם. 

יהיה מחיר כבד, יהיו אלפי הרוגים: יצחק בריק באזהרה דרמטית לקבינט המלחמה
אחרי שסולק מאולפן 13, ניסים ואטורי תוקף: "הערוץ גמור, באל-ג'זירה מחאו כפיים"

הדיון ההזוי והמביש שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג מקיים בתביעה נגד ישראל, איננו גילוי של אנטישמיות ולא ביטוי של שנאת ישראל. גם לא צביעות. להגדיר ולגנות את הדיון הזה בכינויים הידועים והמקובלים בטרמינולוגיה השגרתית זה לא רק לשון המעטה פרועה. זה התעלמות מפתה ונוחה מהאמת. הדיון הזה גילה ומגלה עיוורון, אטימות והעדר מתריס של ריאליות, חוסר רגישות מרושע לטבח בבני אדם חפים מפשע, נשים ילדים. צה"ל לוחם נגד ג'נוסייד שכנופיה רצחנית ונאצית תכננה נגד ישראל. בית הדין הבינלאומי לצדק, מוסד עולמי, דן בתביעה, אשמה שישראל מבצעת ג'נוסייד. 

צעדת הזדהות עם ישראל בהאג (צילום :משרד החוץ)

זה לא אבסורד. זה טמטום ברמה בלתי נתפסת. מה שקורה בהאג הוא הוכחה חדה כתער להתערערות הקשה של מגזר הארגונים העולמיים, לנוכחות המגוחכת והמגחיכה של קיומם, לקריסת מעמדם כמשפיעים ומובילים – תהליך שבשנים האחרונות צבר וצובר תאוצה. 

בית הדין הבינלאומי בהאג יכול מעכשיו להתחרות בסחרור המאפיין את תהליך ירידת מעמדו ומצבו הכושל המתמשך של האו"ם ובמיוחד של מועצת הבטחון, הגוף היחידי במערך הארגון העולמי שהוא בעל סמכות לאכוף את החלטותיו גם בכוח צבאי.

אתמול הגיב מזכ"ל האו"ם אנטוני גוטרש על הפצצת החות'ים בתימן, שביצעו ארה"ב ובריטניה. אין בתגובתו אף מילה ורמז לסכנה ולאיום לחופש השייט העולמי שהחות'ים מהווים. המזכ"ל פשוט לא מסוגל לקבל ובוודאי שלא להשלים עם תגובות לטרור, למתקפות של ארגוני טרור ומורדים אזוריים, שכוללים מבצעים ופעולות צבאיים. נו טוב, טרור זה לא בסדר. אבל, "רבותי, אמריקאים, בריטים וישראליים, אפוא סבלנות, התחשבות, רגישות גם לטרוריסטים, גם למרצחים, גם לכורתי ראשים של בני אדם, גם לאונסי נשים. אתם לא יכולים ככה סתם לתקוף ולהילחם בטרור, ברצח, באונס, בחטיפה". זהו בדיוק המסר של מזכ"ל האו"ם, למי שמעז  להילחם נגד רוע, נגד רשע ונגד רצח חפים מפשע.

הוא, המזכ"ל, הפך את האו"ם לגורם עולמי חסר כל השפעה, רוקן את הארגון מכל יכולת למעורבות פעילה ומשמעותית לקידום המטרות והיעדים שהארגון נוסד מלכתחילה לפעול לקידומם ולהשגתם. לשים קץ לסכסוכים מזויינים מקומיים, למצוא פתרונות למשברים אזוריים שמאיימים על השלום. מועצת הביטחון הפכה את זה כבר לגוף שמעשית הוא משותק וחסר כל השפעה. מועצת הבטחון לא נקטה אף מהלך, לא שקלה אף יוזמה, לא דנה על החלטה במשך למעלה מעשר השנים שנשיא סוריה באשיר טבח מאות אלפי סוריים, הרס עשרות כפרים וחיסל מורדים וחשודים במרידה ברצח שיטתי ובעינויים נוראיים.

בארכיון של בית הדין הבינלאומי לפשע בהאג מאוחסנים וצוברים אבק מאות תיקים הכוללים עדויות, הקלטות, צילומים של מעשי הרצח והעינויים שביצעה המשטרה החשאית הסורית. חלק מתוכן התיקים האלו שודר והוקרן בכתבת תחקיר של תוכנית הטלוויזיה "ששים דקות" של ערוץ סי.בי.אס.

בשידור חשפו צילומים של מאות גופות מתים שעיניהם נעקרו. אבל רוסיה מונעת דיון רשמי בבית הדין הבינלאומי לפשע בתיקים אלו. התיקים המזוויעים האלו גם לא מעניינים את דרום אפריקה. מועצת הבטיחון גם לא נקטה שום צעד, שום מהלך ושום יוזמה נגד פלישת רוסיה לאוקראינה ועד עתה למעלה משנתיים, שרוסיה מפציצה מטרות אזרחיות באוקראינה כולל בתי חולים, מועצת הבטחון מתעלמת, משותקת.

שגריר רוסיה במועצת הבטחון, שיש לו זכות ווטו, מונע מראש ומסכל כל ניסיון להעלות במועצה לדיון רשמי את פעילותה הרצחנית של רוסיה באוקראינה. לא מכבר, בדיון שהתקיים במועצת הביטחון על פעילות צה"ל בעזה, השגריר הרוסי תקף בחריפות את ישראל והאשימה ברצח עם.

בדיוק וממש באותן שעות שהבכיר הרוסי גינה את ישראל - הצבא הרוסי שיגר טילים על חמש ערים באוקראינה. כך נראה, נשמע ומדבר גוף עולמי, בינלאומי כמו מועצת הבטחון.

שופטי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג אולי אומרים לעצמם, אם גוף מרכזי של האו"ם כמו מועצת הביטחון יכול להשתטות, לא נורא אם גם אנחנו בהאג, ניחשף כהזויים.