ככל שחולף הזמן, כך מתברר גודל הפארסה מאחורי אירוע העברת התרופות לחטופים ובעיקר המאמץ המיוזע והמרושל של נתניהו לקחת עליו את כל הקרדיט. "ראש הממשלה הנחה את ראש המוסד", זוכרים? אז זהו, שלא. מה שראש הממשלה נתניהו עשה, זה סיכן את האירוע כולו. התנאי של צרפת וקטאר, שביצעו את המהלך, הוא שזה מתבצע כיוזמה של גוף אזרחי.

נתניהו, שמיהר לגזור קופון, הפך את זה להנחיה של ממשלת ישראל. "הוא סיכן את המהלך ביום שישי סכנה ממשית, גם עכשיו אנחנו עוד לא בטוחים איך זה ייגמר", אמר לי הערב גורם במטה החטופים. בשורה התחתונה, נשיא צרפת מקרון רותח על נתניהו. הקשר של נתניהו עם האירוע עקיף והוא הוכנס לתמונה רק בשלב האחרון של המגעים. המהלך נרקם בשלושת השבועות האחרונים דרך קשר שיש לגורם במטה החטופים עם מקור בכיר בתוך ארמון האליזה.

תמונות החטופים  (צילום:  Miriam Alster/Flash90)
תמונות החטופים (צילום: Miriam Alster/Flash90)

הנה הסיפור, מפיו של גורם דיפלומטי: לפני כחודשיים וחצי פנה בחור מסויים לגורמים במטה החטופים וחיבר אותם לאותו גורם בארמון האליזה, שמוכן לסייע בנושא התרופות לחטופים. בהתחלה הסיפור נראה הזוי. אחר-כך זה החל לקרום עור וגידים. בסיוע המוסד, אימתו גורמים במטה החטופים שהמקור בארמון האליזה אכן קיים ואמיתי. עורך דין ישראלי בכיר ניהל את זה ואישר: האיש באליזה אמיתי והוא רוצה לסייע, על דעתו של הנשיא מקרון. פרופ' חגי לוין נכנס לתמונה והכין את רשימת התרופות.

זו מלאכה מסובכת, כי התרופות באירופה שונות וצריך לעבור על הרכיבים כדי להתאים כל תרופה לכל חטוף. העבודה נמשכה כחודשיים, הצרפתים עבדו על זה קשה וגייסו גם את הקטארים. רק לפני שבוע עודכן נתניהו. איך שעודכן, מיהר לדווח לתקשורת האמריקאית. מקרון רתח. העקרון היה סודיות עד הרגע האחרון, כדי לא לפגוע בסיכויי ההצלחה. כל סוף השבוע עסקו גורמים במטה החטופים בהרגעת האליזה. נשיא צרפת עצמו לא אמר מילה על האירוע עד שהתהליך יושלם. כשנתניהו דיווח על הכל כאילו מדובר ביוזמה שלו, באליזה שקלו להוציא הודעת הכחשה ולציין שצרפת עבדה על הסיפור לבדה, מול קטאר.

במטה החטופים עלה חשש שבמקרה כזה, נתניהו עלול לטרפד את המהלך. הצרפתים השתכנעו לגנוז את ההודעה וכבשו את זעמם. רק אתמול הוציאו הצרפתים הודעה ראשונה (השגרירות בארץ, בעברית) ובעקבותיה הודעה בצרפתית. אבל העיקר שנתניהו "הנחה את ראש המוסד". כי הדבר היחיד שחשוב לו, זה הקרדיט. בצרפתית, קופון.